Înapoi la un clasic

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 16 ( septembrie, 2011 )

H. P. Lovecraft – The Complete Collection
Signature Edition, 2011

Cu Lovecraft am făcut cunoştinţă prin clasa a IX-a. Terminasem cu Edgar Poe de câteva ori şi tatăl meu mi-a spus să încerc şi H. P. Lovecraft.

Există o strânsă legătură între cei doi autori, chit că-i desparte un secol în scriitură. Poe activa prin 1820, Lovecraft prin 1920. Lăsând la o parte subiectele alese de ei în povestiri şi fascinaţia pentru macabru, Lovecraft recunoscuse în trecut că fusese un avid cititor de Edgar Poe pe când era copil. Mai mult, când şi-a scris primele lucrări, şi le-a semnat cu pseudonimul H. Poe Lovecraft.

Lovecraft pune accent pe mediul înconjurător, formând atmosfera cu ajutorul elementelor naturii, al mirosurilor, al chestiilor inanimate care sporesc efectul acela de groază şi bizarerie.

Povestirile lui Lovecraft gravitează în jurul misteriosului şi macabrului. Mai mult spre mister decât spre groază, spre deosebire de Poe care înclină balanţa în zona cealaltă. Descrierile lui Lovecraft sunt lungi şi detaliate. Prea lungi pe alocuri, aş zice. Acţiunea se extinde cale de câteva pagini, presărată cu imagini, sunete, mirosuri, în aşa fel încât o plimbare prin pădure se întinde minute lungi. În unele povestiri îmi pierdusem deja interesul pe la jumătate, tocmai din cauza descrierilor balzaciene, devenite monotone de la un punct anume. Aici poate intervine şi factorul vremurilor noastre, când Internetul, SMS-urile şi accesul liber la informaţie a generat stilul milimetric al lui Palahniuk ori povestiri comprimate, alerte. Lovecraft întinde totul până dincolo de limita suportabilului unui om al vremurilor noastre.

Este poetic în descrieri, engleza fiind una cu elemente arhaice şi fraze pompoase. Ce e ciudat la el e că lasă verbele esenţiale la sfârşitul unei fraze lungi. Ceva de genul „Imediat ce m-am trezit în dimineaţa aceea istovitoare de vară, cu norii învârtindu-se deasupra mea, aerul înmiresmat al florilor – ah, natură cu versurile tale blablabla – imediat ce am văzut frunzele copacilor zbătându-se semeţ deasupra îmbelşugatelor coroane de blablabla, cu acel aer al lor de libertate vivace şi culoarea verde blablabla, am tuşit.” E un pic enervat să trebuiască să citeşti o frază întreagă, cale de 8-9 propoziţii, ca să afli care e ideea ei de bază. Plus că are un stil anume de a formula aceste fraze, de te învârte şi te ameţeşte de nu mai ştii exact de la ce a pornit toată ideea.

Pentru mine, cel puţin, unele texte au fost mai greu de urmărit.

Subiectele alese de Lovecraft variază de la ocultism la mitologie la culte la graniţa cu SF-ul. Este cunoscut îndeosebi pentru „Call of Cthulhu”, o povestire care prezintă relatarea unor evenimente bizare din punctul de vedere al povestitorului. Un fel de detective work cu accent pe ocultism şi fenomene inexplicabile, totul culminând cu un imens monstru astral care a existat din vremuri apuse şi care pune stăpânire pe visele oamenilor, în speranţa că într-o zi va putea să iasă din adâncul oraşului său scufundat şi să îşi însuşească planeta din nou.

Dacă-l comparaţi cu SF-ul modern, Lovecraft este pentru William Gibson ceea ce The Outer Limits (seria din 1960) este acum pentru Matrix. În unele povestiri ai sentimentul că urmăreşti un film din seria Indiana Jones, în altele parcă citeşti Bătrânul şi marea. Ambele cu un strop decent de mistică şi ocultism. E o lectură lejeră, pe alocuri obositoare şi doar un pic mai plictisitoare decât ar merita să fie. Unele povestiri se termină în doi peri, fără ceva concret, cam în stilul X-Files-ului, lăsându-te pe tine să umpli spaţiile goale. Ceva de genul „… iar uşa se deschise şi năvălind din ea am văzut hoardele înaripate, urlând bezmetic şi guiţând.” Şi punct. Întorci pagina şi e un alt story deja.

Lovecraft pune accent pe mediul înconjurător, formând atmosfera cu ajutorul elementelor naturii, al mirosurilor, al chestiilor inanimate care sporesc efectul acela de groază şi bizarerie. E o lectură numai bună pentru copilul tău, atunci când a împlinit măcar 14 ani, fără să îţi fie teamă că va avea coşmaruri noaptea.