Inelul cu puteri nebănuite

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 1 ( iunie, 2010 )

Inelul regilor – Marco Buticchi, traducere Emanuel Botezatu, Editura Nemira, Bucureşti, 2008.

M-am hotărât să cumpăr Inelul Regilor, intrigată de faptul că de-a lungul celor peste 800 de pagini, autorul Marco Buticchi reuşeşte să separe acţiunea în trei spaţii temporale diferite. Astfel, autorul urmăreşte destinul mai multor personaje care sunt legate de un inel înzestrat cu puteri nebănuite despre care legendele spun că ar fi aparţinut însuşi Regelui Solomon.

Cartea e scrisă într-un ritm alert, iar cele trei fire narative ajung să se contopească pentru a formă o singură poveste. Sunt sigură că mulţi cititori o vor citi cu nerăbdare în speraţa de a-i descoperi secretele, înainte ca acţiunea să atingă punctul culminant.

Am fost fascinată încă de la început de talentul lui Marco Buticchi de a contura cele trei epoci diferite. El construieşte personaje diverse, cu trăsături puternice, conduse de dorinţa de răzbunare, de dreptate sau pur şi simplu de dorinţa de a afla adevărul. Firul epic care domină, din punctul meu de vedere, este cel care urmăreşte destinul unei tinere, Celeste, al cărui tată este nevoit să o dea în grija celui mai aprig duşman al sau, Hito Humarawa, salvând-o astfel de la moarte.

Însoţiţi de Wu, scutierul şi cel mai apropiat prieten al lui Humarawa şi cu ajuturol unui neguţător veneţian, Crespi, reuşeşte să fugă de pericolul pe care îl reprezintă Campagnola, bunicul fetei, al cărui singur scop de-a lungul vieţii va fi de a o ucide. Tânără Celeste e nevoită să-şi schimbe înfăţişarea pentru a fi ferită de cei care îi vor răul și îşi ia numele de Adil. Humarawa o învăţă să lupte, să scrie şi să citească şi îşi dă seama că a ajuns să o iubească pe Celeste, ca pe propria fiică.

La puţin timp după ce reuşesc să fugă din Veneţia, Crespi este străpuns de molimă, dar înainte să moară îi oferă lui Celeste Inelul Regilor şi o avertizează cu privire la puterea pe care acesta o deţine.

Destinul o va aduce în calea lor pe Rhoda, o vrăjitoare şi o tămăduitoare care îi salvează viaţa lui Hito şi care se simtă atrasă de Wu. Câţiva ani mai târziu, când tânără Celeste e nevoită să vâneze pentru a-şi ajuta familia să nu moară de foame, îl întâlneşte pe prinţul Vladislav, iar cei doi tineri se îndrăgostesc fulgerător unul de celălalt. Astfel, acţiunea romanului trece brusc de la primele lor clipe petrecute împreună la moartea lui Celeste, care îşi istoriseşte povestea fiului ei preferat, Mircea.

Personal, am fost dezamăgită de faptul că autorul nu a insistat puţin mai mult asupra poveştii de dragoste dintre cei doi tineri, însă sentimentul de supărare a trecut când am reluat lectura, curioasă să aflu cât mai repede deznodământul romanului.

Buticchi reuneşte o serie de personaje istorice importante, printre ele enumerandu-se şi Nicolae Ceauşescu sau Lawrence al Arabiei, iar acţiunea se derulează atât în România, Ungaria, Anglia, cât şi în Statele Unite ale Americii sau Egipt.

În celălalt fir narativ, Oswald Breil este unul dintre acele personaje despre care nu poţi să afirmi aproape nimic cu certitudine, în afară faptului că este foarte inteligent şi ambiţios în ceea ce îşi propune, replicile lui fiind şi o sursă de amuzament. Deşi la început apare că un simplu protagonist, rolul lui căpăta amploare de-a lungul capitolelor, el fiind însărcinat să-l găsească şi să-l oprească pe cel răspunzător de atacurile îndreptate asupra musulmanilor. Criminalul, numit Justiţiarul în numele Domnului, le oferă indicii, sub formă unor citate din Coran, însă ghichitorile sunt greu de elucidat şi mulţi oameni nevinovaţi mor, fără ca FBI-ul să fie de vreun folos.

În acelaşi timp, Oswald apelează la ajutorul unei bune prietene, Săra Terracini, care îi traduce jurnalul tatălui sau, din care vom află legătură dintre Asher Breil şi Nicolae Ceauşescu.

Ultimul plan epic îl are ca personaj central pe Alberto Sciarra della Volta, al cărui destin se suprapune o perioadă peste cel al unui tânăr român, Mihnea Petru. Cel din urmă cunoaşte secretul Inelului Regilor, iar italianul îi va povesti câţiva ani mai târziu despre întâmplările sale, precum şi despre prietenia sa cu Lawrence al Arabiei, chiar lui Asher Breil, tatăl lui Oswald.
(continuarea acestei recenzii este disponibilă pe NemiraBooks).