Între situaţie şi sistem. Istoria răului, astăzi

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 15 ( august, 2011 )

Philip Zimbardo – Efectul Lucifer. De la experimentul concentraţionar Stanford la Abu Ghraib
Traducere de Roxana Melincu şi Dana Verescu
Editura Nemira, Bucureşti, 2008

Cum devine un om obişnuit un exponent al răului? Iată una dintre întrebările întotdeauna neliniştitoare.Explicaţiile sunt nesfârşite. Literatura a dat răspunsuri de-a lungul vremii, niciodată epuizate. Care sunt acele forţe ce ne împing spre comportamentele deviante, ce anume distorsionează natura umană? La aceste întrebări răspunde Philip Zimbardo în Efectul Lucifer. Un fel de istorie a răului în societatea contemporană. El susţine că tentaţia distructivului există în fiecare dintre noi atunci când sistemul creează şi menţine nişte situaţii care ne bruiază busola morală. Literatura de specialitate ne învăţa că individul este responsabil pentru anomaliile personale: păcatul, vina, nebunia, boala şi aşa mai departe. Ele au fost responsabile cu desfigurarea morală şi fizică. Toate acestea – spune Zimbardo – se datorează însă sistemului şi generalului, nu doar individului şi situaţiei.

Latura întunecată a naturii umane reiese din studiu profesorului de la Stanford ca un personaj vechi dar proeminent, chiar dacă, astăzi, diminuat ca însemnătate din cauza ignoranţei ori politicilor sociale greşite. Cu toate acestea, mai puternic ca oricând. Oare nu suntem în plin Stephen King?

Cartea lui Zimbardo propune de fapt un rechizitoriu al rezistenţei împotriva răului. El analizează meticulos cauzele, iar mesajul imediat este că fiecare individ trebuie educat în plan personal. Anume: el trebuie să se privească pe sine ca pe un „erou în aşteptare”. În acest sens, autorul analizează retrospectiv celebrele experimente din subsolurile Universităţii Standford din 1971, iniţiate chiar de el. Coroborate cu experienţa şi observaţiile sale din închisoarea irakiană Abu Ghraib din anii 2000, vom avea tabloul complet a două tipuri de adeziune şi rezistenţă la rău, definitorii pentru generaţia umană pe care o reprezentăm. În cel de-al doilea caz, Zimbardo devine dintr-un specialist în psihologie socială un reporter de investigaţii. Transcrierea dialogurilor şi redarea scenelor aduc pe alocuri cu proza jurnalistică. Îl interesează în acestă istorie a răului contemporan un exemplu la-ndemână: cazul unui gardian militar care ajunge diabolic. Philip Zimbardo cercetează cauzele şi situaţiile, reface traseul biografic al tânărului, reconstruind inclusiv turele de noapte pentru a înţelege cum anume se perverteşte un individ altădată impecabil moralmente. Pentru cultura noastră există o cauză specifică a răului, un fel de consecinţă a deciziei raţionale liber alese de a face rău. Ideea lui Zambrino e că forţele situaţionale influenţează individul. Iată-ne ajunşi în miezul studiului: puterea situaţională triumfă asupra puterii individuale în contexte date. Totuşi, nicio contribuţie situaţională nu scuză ori absolvă o persoană transformată în agent al răului. Cartea urmează deopotrivă traseul jurnalistic, sociologic, psihologic şi literar al acestui aspect. Psihologia răului înfăţişată de Zimbardo este o istorie a societăţii contemporane, cu imaginarul şi legile ei. E terifiant să descoperi cum experimentul Stanford, un joc cu studenţi despre rezistenţa la rău, devine cu repeziciune real şi la limita macabrului. Cum binele se topeşte într-un rău niciodată prezent până atunci în indivizi, nici măcar intuit. Latura întunecată a naturii umane reiese din studiu profesorului de la Stanford ca un personaj vechi dar proeminent, chiar dacă, astăzi, diminuat ca însemnătate din cauza ignoranţei ori politicilor sociale greşite. Cu toate acestea, mai puternic ca oricând. Oare nu suntem în plin Stephen King? Dezindividualizarea şi dezumanizarea sunt principalele cauze ale obedienţei faţă de rău. Pentru cei care vor să scrie un tip de literatură despre problema răului trebuie să ţină seamă, după Zimbardo, de trei factori: Locul, Persoana şi Situaţia. Filologii vor spune că da, ştiam astea din Misterul regelui. Despre scris. Ei, aici e altceva. Sunt foarte utile şi interesante rezultatele referitoare la psihologia detenţiei. O adevărată mină de aur pentru orice prozator care vrea să se documenteze adecvat.

„Mintea este propriul său spaţiu şi în sine poate crea rai din iad şi iad în rai”, spune Milton în Paradisul pierdut. Este „legea” reiterată sau mai bine zis pe care o confirmă Philip Zimbardo. Efectul Lucifer este procesul transformării unui om bun într-unul rău. După Zimbardo, răul înseamnă „a şti mai bine, dar a face mai rău”. Prin definiţia aceasta profesorul american face o disociere implicită. Carevasazică răul e numai ceva matur şi conştientizat. Dar răul în stare pură? Diabolicul, altfel spus? Poe ori Dostoievski, de pildă, apreciau această catogorie a urâtului şi erau fascinaţi de rolul lui social, de procesele acestei categorii seducătoare artistic. Se pare că profesorul american nu recurge la categorii estetice, deşi face dese trimiteri literare. Un mare minus conceptual. Dar să revenim. Concluziile experimentelor notate cu acribie de Zimbardo şi echipa lui ne aduc înapoi în 1954, la vorbele gânditorului american Eric Hoffer: „Senzaţia noastră de putere este mai vie atunci când frângem spiritul unui om decât atunci când îi câştigăm inima”. Foarte utilă această conexiune între ştiinţele sociale şi literatură pentru noi. Reţinem că situaţia contează, iar individul prins în creuzetul forţelor sociale este tentat mai uşor de putere şi de aici la transformarea caracterului în ceva întunecat nu e decât un pas.

După Zimbardo, răul înseamnă „a şti mai bine, dar a face mai rău”. Prin definiţia aceasta profesorul american face o disociere implicită. Carevasazică răul e numai ceva matur şi conştientizat

Dinamica socială raportată la rău este radiografiată cu atenţie de Zambrino, care dă impresia că nu-i scapă nimic. Foarte laborios, scrisul lui este un sistem în sine, un catalog cu fişe şi index-uri structurate după experienţa de-o viaţă. La finele lecturii rămânem cu o senzaţie terifiantă: răul de astăzi este acelaşi, urmărit în cazuri oricât de diferite. Autorul a scanat mai ales terenul pe care germinează răul actual, insistănd asupra închisorii şi a războiului. În acest sistem al răului, cu situaţii apropiate, se amestecă puterea, autoritatea şi dominanţa, spune autorul, care, „odată acoperite cu plapuma secretului ne suspendă umanitatea şi ne jefuiesc de calităţile pe care noi, oamenii, le apreciem cel mai mult – compasiunea, blândeţea, cooperarea şi iubirea”. Închei amintind de excelentele fişe şi clasificări aplicate conceptelor de eroic-eroism în contemporaneitate pe care le întocmeşte Zambrino, importante pentru că „eroismul validează legăturile umane”.

Efectul Lucifer este un studiu complex despre ceea ce am uitat, de fapt, să ne asumăm. Ca filolog nu ai cum să ratezi odată cu această carte revizitarea locurilor comune ale literaturii mari. Pentru că senzaţia ultimă va fi că ştiinţele sociale, dar nu numai, nu fac decât să întărească adevărurile literaturii mari. Cârcotaşii sau poate chiar încornoratul vor spune după lectură: much ado about nothing. Posibil, dar e un nimic care, uneori, e totul. Cred că fiecare generaţie are nevoie de dovezi şi reconfirmări. Cele de faţă sunt specifice timpului nostru. Groteşti şi aparent nespectaculoase, însă terifiante în posibilităţile lor transgresive.