John Saul – Mâna Dreaptă a Diavolului

Articol publicat in:Recenzii | 14 noiembrie 2012

John Saul-Mâna Dreaptă a Diavolului (The Right Hand of Evil, 1999), 448p., MMP, Rao, București, 2005, Trad. Gina Monica Șerban.

Lui John Saul am început să-i citesc cărțile în timpul liceului și mărturisesc că mi-au plăcut destul de mult: romane horror fără mari pretenții literare, scrise destul de bine, cu personaje de care te atașai destul de repede (nu știu de ce, dar autorul preferă să aibă ca personaje principale numai copii: copiii sunt chinuiți, maltratați, transformați, urmăriți, ei sunt, de cele mai multe ori, și personaje negative și pozitive), subiecte destul de simple, acțiune liniară, de cele mai multe ori binele învinge, dar, câteodată, nici răul nu se dă bătut cu una cu două și rămâne pâlpâind într-un ungher; așadar i-am citit în timpul liceului vreo 10-12 romane, am făcut o pauză, i-am mai citit prin facultate‚ Casa de la Răscruce’ (’Black Creek Crossing’ (2004 ), una din cele mai bune pe care le-am parcurs, urmând apoi o pauză o pauză de vreo șapte ani, până anul acesta.

Romanul spune povestea familiei Conway, alcătuită din cinci membri: Ted, tatăl, este manager de hotel în Shreveport, un orășel neînsemnat din Louisiana, S.U.A., care are o mare problemă cu alcoolul (de fapt este un alcoolic în toată puterea cuvântului, neputându-se despărți niciun moment de cel mai bun prieten), lucru care i-a adus de-a lungul vieții numai probleme: soția sa, Janet, încă îl mai iubește, dar este din ce în ce mai hotărâtă să-și ia cei trei copii și să-l părăsească pentru totdeauna, din cauza băuturii nu poate păstra un loc de muncă mai mult de câteva luni, într-un cuvânt este un ratat și un bețivan. Janet este o pictoriță și o decoratoare foarte talentată, dar care trebuie să-și petreacă tot timpul alături de cei trei copii: gemenii de șaisprezece ani Jared și Kim, și micuța Molly, ce doar împlinise un an.

Atunci când Ted este concediat din cauza băuturii și de la hotelul la care reușise performanța de a rămâne mai mult de o jumătate de an, totul pare că se prăbușește. Apare însă o rază de soare atunci când ultima rudă în viață a lui Ted, o mătușă pe nume Cora Conway, aflată pe moarte într-un sanatoriu de bătrâni, îi cheamă la ea pentru o ultimă vizită, simțind că i se apropie sfârșitul. Ea îi lasă cu limbă de moarte moștenire lui Ted și familiei sale casa în care își petrecuse ultimii ani din viață, aflată în St. Albans, un orășel aflat la vreo 300 de kilometri de Shreveport, o casă în stil victorian de dimensiunui uriașe, cu o singură condiție: toată familia să se mute definitiv în acea casă. Ted acceptă fără să clipească, gândindu-se că va putea transorma acea casă impunătoare într-un hotel, în ciuda faptului că toți ceilalți membri ai familiei nu prea par încantați de această idee. Trebuie adăugat că mătușa Cora le lasă și o sumă importantă de bani pentru a putea renova casa și a o face locuibilă.

Așadar cei cinci lasă Shreveport în urmă și se mută în St. Albans, dar aici nu sunt întâmpinați cu prea multă simpatie de către ceilalți locuitori ai orașului, care consideră casa în care familia Conway s-a mutat blestemată-cu foarte mulți ani în urmă se petrecuseră aici întâmplări îngrozitoare, servitori și servitoare muriseră în condiții foarte ciudate, George Conway, soțul Corei, ultima supraviețuitoare dintr-un lung șir de rude moarte în circumstanțe neobișnuite, se sinucisese și exista un zvon conform căruia Cora născuse un copil pe care apoi îl omorâse –așadar totă lumea din oraș știe că acea casă este blestemată și că oricine va locui acolo este blestemat la rândul său. Pentru ca totul să fie și mai dificil pentru cei cinci, preotul orașului, MacNeill, nu vede cu ochi buni această mutare în oraș a familiei Conway, mai ales când Ted anunță că este hotărât să-și tranforme casa într-un hotel înfloritor, și se hotărăște să facă tot ce-i stă în puteri pentru ca Ted să nu obțină autorizația de la consiliul orășenesc. Părintele are și un aliat discret, Jake Cumberland, fiul ultimei servitoare pe care o avuseseră cei din clanul Conway înainte ca George să se spânzure, arsă de vie de acesta chiar înainte de sinucidere, un bărbat de culoare plin de ură pe clanul Conway (are și toate motivele) și care jură să facă tot posibilul pentru a-i alunga pe nou-veniți din oraș.

Așadar familia Conway se apucă de renovat casa, aflată într-o stare deplorabilă, gemenii Jared și Kim (între care se află o legătură foarte puternică, specifică doar gemenilor-pot simți ce simte celălalt, când celălalt se află în primjedie sau este nefericit, permanent se simt unul pe celălalt în minte) merg la Școala Catolică Ignațiu de Loyola, foarte strictă și care le va aduce o mulțime de neplăceri, în ciuda faptului că sunt niște elevi foarte silitori și niște tineri foarte ascultători și politicoși din fire, fiind bine crescuți și educați de mama lor, își fac noi prieteni, dar și câțiva dușmani, totul pare a intra în normal. Singurul care pare că nu vrea să se dea pe brazdă pare a fi Ted, care își vede în continuare de băutura lui și face tot posibilul ca toți ceilalți din preajma lui să fie nefericiți; totul se schimbă însă într-o noapte, când, beat-mort fiind și amenințat de Janet că de data asta chiar își va lua copiii și îl va părăsi pentru totdeauna, Ted este vizitat de însuși Satana. Urmarea: Ted se schimbă radical, devine un soț și un tată model, care face tot posibilul ca ceilalți din jurul lui să se simtă cât mai bine; totul are însă și un revers: cu cât Ted pare din ce în ce mai schimbat în bine, cu atât Jared pare că alunecă pe o pantă negativă-devine din ce în ce mai irascibil, mai nervos, mai nesuferit, se mută în pivniță, unde își amenajează o cameră numai a lui, pe care o vopsește în întregime în negru, sora lui, Kim, nu-l mai simte deloc aproape și cei doi nu mai comunică deloc, până și noul sau prieten său, Luke Roberts, este de-a dreptul îngrozit de turnura pe care o iau evenimentele.
Kim începe să aibă coșmaruri din ce în ce mai îngrozitoare, cu ritualuri satanice de nedescris, cu copii și femei sacrificați pe altare păgâne, toate aceste vise avându-l pe Jared în centru. Pisica și câinele familiei dispar fără urmă, Jake Cumberland este arestat și se sinucide în celulă, zgomote sinistre se aud prin toată casa, până și Janet începe să aibă tot felul de coșmaruri și de presimțiri groaznice.

Nu este cel mai bun roman al lui Saul pe care l-am citit, de fapt este cel mai slab pe care eu, unul, am reușit să-l duc la capăt. Este, într-adevăr, un subiect pe care nu l-am mai întâlnit în niciun roman de-al său, dar este slab tratat, personajele nu sunt chiar cele mai credibile pe care le-am întâlnit, scenele se succed cam haotic. Un alt aspect negativ care mi-a sărit în ochi a fost faptul că autorul sare fără nicio noimă de la o scenă la alta: acum se ocupă de un ritual satanic cu Jared și Luke protagoniști, pentru ca numai câteva rânduri mai departe să apară o cu totul altă scenă, cu Janet sau Kim în prim-plan, care parcă asistă la o scenă derulată pe un ecran de cinematograf, pentru ca apoi să se sară iar la grozăviile făcute de Jared. Bun, înțeleg, Kim are un coșmar și visează ce face Jared, dar, în alte situații, autorul întrerupe ritualul și îmi bagă pe gât o scenă fără nicio legătură cu ceea ce tocmai începuse să-mi descrie. Finalul este abrupt, grăbit, expediat în doar câteva paragrafe, total nesatifăcător și necredibil. Un roman slab, după părerea mea, ori, poate, mi-au crescut mie standardele iar John Saul nu mai este de ajuns.