Kathy Reichs – Deja Dead

Articol publicat in:Recenzii | 23 noiembrie 2012

Kathy Reichs-Deja Dead (Temperance Brennan I: Deja Dead, 1997), 560p., Mass Market Paperback, Pocket Books, 1997.
Am auzit prima oară de Kathy Reichs acum vreo cinci ani, cu ocazia primei mele vizite de lucru în Anglia. Acolo rafturile din librării erau pline cu autori de thrillere polițiste cu criminali în serie, dar această autoare mi-a atras atenția prin rezonanța mai ciudată a numelui și prin coperțile deosebit de atrăgătoare ale edițiilor de pe piața britanică: oase încrucișate, oase legate, oase în toate pozițiile, astfel încât mi-a rămas în minte ca autoare cu oasele; astfel, anul acesta, când am primit cadou primul e-book reader, un Kindle de ultimă generație, Kathy Reichs a fost printre primii autori pe care i-am probat. N-am fost dezamăgit, așa că i-am cumpărat și aproape toate cărțile pe care i le-am găsit pe piață la momentul respectiv. Seria dedicată de autoare lui Temperance Brennan numără până acum 15 romane, plus un roman adițional, scris în colaborare cu Max Allan Collins și s-a bucurat de un enorm succes încă de la data apariției primului roman din serie, „Deja Dead”, în 1997 și câștigător al Premiului Ellis pentru cel mai bun roman de debut. Seria stă la baza unui serial TV de succes, Bones, care a debutat în 2005 și care a ajuns anul acesta la sezonul cu numărul opt; personajele principale sunt interpretate de Emily Deschanel și David Boreanaz.
Temperance Brennan este doctor antropolog criminalist la Institutul de Medicină Legală din Montreal, Provincia Quebec, Canada (la fel ca și autoarea, Kathy Reichs, medic strălucit și expert consultant la Institutul de Medicină Legală și Criminalistică din Carolina de Nord, S.U.A., și în Provincia Quebec), adică examinează rămășițele omenești și nu numai (oase întregi, fragmente de oase, resturi de piele) pentru a le stabili proveniența, data aproximativă a morții și, acolo unde mai este posibil, cauza morții și unealta care a dus la moartea victimei. Nu este o treabă ușoară, din contră, este foarte dificilă, pentru că de multe ori nu are la dispoziție decât cadavre foarte descompuse, iar deseori nu mai are decât fragmente de oase, nici măcar oase întregi. Este o femeie de aproape patruzeci de ani, proaspăt divorțată, fostă alcoolică, mamă a unei adolescente de optsprezece ani (care locuiește cu tatăl ei și tocmai își începe studiile post-liceale, rebelă și foarte inteligentă), un antropolog foarte inteligent și foarte capabil, nonconformist, dedicat total planurilor sale și slujbei căreia îi dedică cea mai mare parte din timp, pentru ca cei care au comis crimele ale căror victime zac pe masa ei de disecție să fie aduși în fața legii și să fie pedepsiți. Principala ei calitate este perseverența (și unul din marile ei defecte, socotesc colegii și detectivii, neîncrezători și care o tratează cam cu superioritate, dar care îi cer ajutorul atunci când trebuie examinate rămășițe omenești) dusă la extrem, lucru care de multe ori ajunge să-i pună chiar viața în pericol. Este, de aemenea, foarte încăpățânată și are un temperament vulcanic (nu degeaba se numește Temperance), aprigă la mânie și cu o fire foarte impulsivă.
Atunci când sunt descoperite părți din cadavrul dezmembrat al unei tinere femei într-un sac de plastic, într-o pădure de la marginea Montreal-ului, Temperance Brennan este chemată la datorie de către poliție. Crima este deosebit de violentă, victima fiind bătută cu cruzime, strangulată, decapitată și apoi tăiată în bucăți, pentru a încăpea într-un sac de gunoi din plastic. Pentru a pune capac acestei crime deosebit de crude și de violente, Temperance (alintată și Tempe de către colegi) descoperă și pedepsele care i-au fost aplicate victimei înainte de a fi omorâtă, lucru ce indică un temperament deosebit de violent și plin de furie al celui care a comis oribila crimă. Bun, poliția declară că este un incident izolat și că vor face tot posibilul pentru ca ucigașul să fie prins.
Tempe însă nu este de acord cu această concluzie, deoarece are câteva indicii cărora nimeni nu le acordă atenția cuvenită: violența deosebită cu care fusese bătută victima, dezmembrarea deosebit de meticuloasă și de curată a cadavrului, lucru care are două posibile cauze-sau autorul este expert în dezmembrări, doctor sau taxidermist sau mai știu eu ce, sau nu este la prima abatere și a mai comis astfel de atrocități. Ea începe o anchetă pe cont propriu și în curând încep să iasă la iveală noi indicii: descoperă în paginile ziarelor locale (am uitat să adaug că acțiunea cărții se petrece la începutul anilor nouăzeci, când internetul era încă în scutece și când, pentru a avea acces la o informație, trebuia să scormonești zile întregi la bibliotecă printre teancuri de cărți, de reviste și de articole de ziar) alte două crime potențial asemănătoare cu cea în cauză-victimele erau tinere femei, bătute cu cruzime, strangulate, apoi decapitate, dezmembrate și îngropate în saci de plastic. Principalul argument în sprijinul teoriei că au de-a face cu un criminal în serie îl contituie însă descoperireea unui cadavru nu foarte descompus în grădina unei mănăstiri, astfel încât Tempe îl poate examina în voie. Și descoperă indiciile de care avea nevoie-tăieturile prin care fuseseră secționate oasele victimelor fuseseră făcute cu același ferăstrău, prin aceeași tehnică, de către aceeași mână.
Nici acum poliția nu este convinsă, așa încât Tempe este nevoită să apeleze la ajutorul unui vechi coleg de facultate, ajuns acum profiler la F.B.I., adică stabilește profilul criminalilor pe baza caracteristicilor crimelor acestora. Este de ajuns ca Tempe să-i schițeze câteva caracteristici comune ale celor patru crime comise în Montreal, pentru ca profiler-ul să ajungă la concluzia evidentă că au de-a face cu un criminal în serie deosebit de violent, furios, tânăr, puternic, cu cunoștințe avansate de anatomie, dornic să ucidă din nou, meticulos, calculat, în ciuda furiei ucigașe care îl stăpânește. Se formează o celulă de criză, alcătuită din detectivi, polițiști și, evident, Temperance Brennan, pentru ca ucigașul în serie să fie prins. Totul ia o turnură dramatică atunci când cea mai bună prietenă a lui Tempe, Gabby, dispare și devine victima celui pe urmele căruia se afla Tempe. Urmarea este…teribilă!
Acțiunea cărții, precum și toate detaliile care stau la baza anchetei ce-l are în prim plan pe criminalul în serie din Montreal, sunt deosebit de realiste și veridice tocmai pentru că personajul principal, Doctorul Temperance Brennan, este alter ego-ul autoarei-amândouă sunt antropologi criminaliști, lucrează în aceleași instituții, probabil că au și aceleași temperamente. Este un roman de debut formidabil, extrem de promițător, lucru care s-a văzut, de altfel, și în numeroasele continuări care i-au urmat. Ce m-a deranjat pe mine, lucru pe care l-am prevăzut încă de la început, este clișeul din final, caracteristic însă majorității thrillerelor pe care le-am citit (l-am mai întâlnit, de exemplu, în romanul de debut al Patriciei Cornwell, ‚Postmortem’, apărut și la noi acum ceva ani, precum și în filme de gen, cu ucigași în serie). Este o carte tristă sumbră, crimele sunt înspăimântătoare, detaliile sunt înfiorătoare-te fac să te întrebi dacă oare specia umană chiar poate fi atât de crudă, oamenii chiar pot comite fapte atât de teribile asupra semenilor, personajele sunt memorabile și bine schițate (sunt curios dacă povestea de dragoste dintre Temperance și Ryan, unul din detectivii care se ocupă de caz va evolua în volumele următoare). Romanul merită însă cu prisosință citit, la fel cum, sunt sigur, vor merita și continuările.