Latura ironică a Mafiei

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 23 ( aprilie, 2012 )

Tonino Benacquista – Malavita
Traducere de Simona Brînzaru
Editura Nemira, Bucureşti, 2006

Am aşteptat mult timp să-l recitesc pe Tonino Benaquista, după ce, acum vreo 12-13 ani, i-am citit cealaltă carte apărută la Nemira, Comedia Rataţilor. Dacă acolo aveam de-a face cu popi traficanţi de vinuri scumpe, aici avem de-a face cu mafioţi fugari care îşi scriu memoriile într-o notă tragi-comică, absurd-ironică.

O familie americană pe nume Blake, alcătuită din soţ, soţie, un băiat de paisprezece ani şi o fată de aproape optsprezece, se mută în Cholong-sur-Mer, un sătuc din Normandia. Pare o familie tipic americană: superficiali, capricioşi, cam inculţi, soţul se pare că este scriitor, mama se ocupă cu diverse activităţi mai mult sau mai puţin obscure, copiii par absolut normali.

Cartea este scrisă cu un umor nebun, situaţiile comice alternează cu cele absurde, coincidenţele uluitoare se înlănţuie cu rezultate sângeroase.

Ceea ce pare la un moment dat o familie normală se dovedeşte de fapt o versiune a Familiei Addams: tatăl este un fost cap mafiot sângeros, Giovanni Manzoni, care omorâse nici el nu mai ştia câţi oameni; mama, Maggie, o femeie care toată viaţa îşi suportase cu stoicism soţul, pare şi ea cât se poate normală, dar, atunci când aude un vânzător de la supermarketul de unde îşi făcea cumpărăturile că râde de familia ei împreună cu un client, incendiază magazinul fără nicio remuşcare; băiatul, Warren, este un băiat liniştit şi paşnic, dar, atunci când este atacat de câţiva băieţi mai mari ca el la şcoală, jură răzbunare şi se transformă într-un mic cap mafiot – dă sfaturi, află dedesubturi murdare despre toată lumea care îl interesează, îi protejează pe cei slabi, dar cere taxă de protecţie, şantajează, caută să-şi menţină supremaţia prin orice mijloace; fata, Belle, de o frumuseţe răpitoare, aşa cum o descrie şi numele, pare şi ea normală, dar, atunci când doi elevi o iau cu maşina şi o duc la marginea satului pentru a o viola, ştie cum să rezolve situaţia şi să-i facă să regrete.

Problemele mari încep odată cu descoperirea de către Fred (Giovanni) a unei maşini de scris, la care se hotărăşte să-şi aştearnă memoriile – aflăm treptat povestea captivantă a Familiei Manzoni: Giovanni fusese un important cap mafiot în S.U.A., prins de F.B.I. datorită extraordinarei munci depuse de agentul care acum îl protejează, Tom Quintilani; pentru a scăpa de formidabila pedeapsă care îl aştepta datorită nenumăratelor crime şi fărădelegi pe care le săvârşise, Giovanni depune mărturie contra celorlalţi capi mafioţi în cercurile cărora se învârtise până atunci, mărturie ce duce inclusiv la prinderea lui Capo dei tutti Capi, Naşul tuturor mafioţilor, Don Mimino, cel care jură o răzbunare cruntă contra Familiei Manzoni şi care promite o recompensă gigant oricui poate oferi o cât de mică informaţie care să ducă la prinderea trădătorilor.

Sub aspectul aparent liniştit al lui Fred se ascunde un temperament vulcanic, o adevărată oală aflată sub presiune gata să explodeze oricând, lucru care se întâmplă odată cu refuzul instalatorului chemat să le repare instalaţia sanitară a casei, ceea ce duce la nenumărate oase zdrobite cu ciocanul, exact ca-n vremurile bune. Fred devine nostalgic atunci când ajunge invitat special la cinematograful din sat şi, în urma vizionării filmului Goodfellas (tradus, nu ştiu de ce, prin Durii – traducătoarea a făcut o treabă excelentă, dar, când a tradus titlurile unor filme, a ieşit ceva nici cal-nici măgar: Lawrence of ArabiaLawrence, Prinţul Arabiei, când la noi a fost tradus prin Lawrence al Arabiei; GoodfellasDurii, când la noi a fost tradus prin Băieţi buni; The Great EscapeMarea plimbare, la noi cred că s-a numit Marea evadare; Ticăloşi în călduri – nu ştiu de la ce vine) începe să depene amintiri care mai de care mai periculoase pentru siguranţa naţională în general şi pentru siguranţa familiei Blake/Manzoni, în special.

Marea problemă pleacă de la o serie de coincidenţe uluitoare: reprezentantul unei firme pleacă în Asia pentru a parafa un important contract şi primeşte spre lectură de la soţia sa o fiţuică realizată de elevii şcolii la care învăţa băiatul lor, revista este recuperată de un american amator de rebusuri, care o abandonează pe un aeroport american, de unde un puşti care se ocupa cu recuperarea şi vinderea de reviste rare o salvează, apoi unchiul acestuia, care trimitea băuturi fine mafioţilor din închisoare, înfăşoară o sticlă tocmai cu fiţuica venită din Normandia, care ajunge tocmai la Don Mimino în puşcărie, cel înfundat de Fred/Givanni Manzoni.

Rezultatul: crema ucigaşilor americani plătiţi de mafia pleacă în Normandia pentru a le veni de hac foştilor mafioţi trădători. Arme de toate calibrele, aruncătoare de rachete capabile să topească şi o locomotivă de oţel, pistoale, mitraliere, răngi, totul pentru a-i reduce la tăcere o dată pentru totdeauna pe membrii familiei Manzoni. Căţeaua Malavita (=viaţă rea, unul din numele dat de sicilieni mafiei, nume evident ironic), un gigant ciobănesc australian, joacă şi ea un rol cheie în final.

Cartea este scrisă cu un umor nebun, situaţiile comice alternează cu cele absurde, coincidenţele uluitoare se înlănţuie cu rezultate sângeroase, Fred este prezentat la început ca un personaj decrepit, extrem de prost, bun de nimic, sub nicio formă nu-ţi poţi închipui ce mega-mafiot lipsit de scrupule fusese înainte, din contră, ai senzaţia că ai de-a face cu un bătrânel care nu mai poate face rău nici unei muşte, dar, totuşi, curând îţi dai seama că are o familie care aproape că-l merită. Sper că Nemira nu se va opri aici cu publicarea acestui autor absolut încântător şi că ne va mai aduce şi alte romane la fel de savuroase.