Lecturi pentru metrou

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 10 ( martie, 2011 )
Autor:

Jonathan Oliver (ed.) – The End of the Line
Solaris, 2010

Antologia realizată în 2010 de Jonathan Oliver pentru Solaris, editură al cărei redactor-şef este, mi-a atras atenţia încă de la primele anunţuri citite pe net. Numele implicate în proiect, tema aleasă, grafica de copertă atractivă, totul suna foarte bine.

Aşteptările nu mi-au fost înşelate. Foarte tare.

Încă din introducere, editorul ne avertizează că vom întâlni texte de toate facturile. Subiectul – fapte inexplicabile sau bizare petrecute în metroul londonez – deşi strict enunţat în chemarea la oaste, a fost deseori nesocotit de autorii implicaţi. În unele cazuri, faptul acesta se justifică şi rezultatul nu dezamăgeşte, dar în altele, cu părere de rău, imaginaţia s-a dovedit a fi un cal mult prea nărăvaş.

În total avem 19 proze scurte. Din acestea, am bifat ca fiind bune 12. Din cele 12, 3 titluri mi-au plăcut de la mult în sus. Un bilanţ deloc rău, aş zice.

Să pornim în sens invers.

Printre textele care nu mi-au spus aproape nimic se numără The Girl in the Glass, de John L. Probert, despre stafia unei fetiţe care îl bântuie pe-un individ exclusiv într-o garnitură anume de metrou; The Lure, de Nicholas Royle, unde suntem purtaţi cam fără noimă mai mult pe străzile Parisului decât prin subteranele lui; 23:45 morden (via Bank), de Rebecca Levene, despre puburi şi halucinaţii; The Sons of the City, de Simon Bestwick, în care se imaginează o mitologie subterană, cu aceşti “fii” din titlu, care pun stăpânire pe oraş după oraş; On All London underground Lines, de Adam L. G. Nevill, autor bun, de altfel, dar care-n cazul de faţă a urmat şcolăreşte indicaţiile editorului, producând o povestire obositoare; Fallen Boys, de Mark Morris, care mi s-a şi şters din memorie; şi Missed Connection, de Michael Marshall Smith, o mare dezamăgire, m-aş fi aşteptat din partea lui Smith la mai multă concentrare.

Vin apoi textele interesante, bune, care se apropie de-o onorabilă notă 7. Bullroarer, de Paul Meloy, despre o încleştare fabuloasă între doi indivizi, rivali în dragoste, într-un tren aflat în mişcare; End of the Line, de Jasper Bark, o povestire în stilul Ziua Cârtiţei, dar cu conotaţii terifiante; The Roses That Bloom Underground, de Al Ewing, care îmbină teama cu sublimul sentimentelor pure; Funny Things, de Pat Cadigan, istorisire care pune accentul mai mult pe relaţia de cuplu şi o face convingător în contextul dat; The Rounds, de Ramsey Campbell, o povestire în stilul său caracteristic, niciodată dezamăgitor; Divind Deep, de Gary McMahon, poate cea mai îndrăzneaţă povestire din acest volum, scrisă cu har şi interesantă până la capăt; Crazy Train, de Natasha Rhodes, despre un rocker aflat în pragul afirmării muzicale care se sinucide; All Dead Years, de Joel Lane, povestire psihologică despre resorturile fricii; şi Down, de Cristopher Fowler, o ghost story bine articulată, despre un părinte care hălăduieşte noaptea prin tunelurile de metrou, ca reparator, în speranţa că-şi va întâlni fiul mort.

În cele din urmă, premiantele antologiei: Exit Sounds, de Conrad Williams. Ce remarci imediat la povestirea lui Williams e măiestria sa în mânuirea cuvintelor. Se simte arta, priceperea înnăscută de-a construi fraze şi paragrafe care împreună să contribuie la sensul poveştii. Iar aceasta este o poveste excelentă, poate singura care merită nota 10 dintre cele 19. In the Colosseum, de Stephen Volk. Despre un fel periculos de voaierism. Povestirea mizează pe şoc şi chiar asta oferă. Plus o răsturnare neaşteptată de situaţie chiar la mijlocul textului. Siding 12, de James Lovegrove, oferă cea mai înspăimântătoare dezvoltare a temei propuse de Jonathan Oliver. Citiţi-o imediat după contribuţia lui Conrad Williams.

The End of the Line, cum spuneam în deschidere, este o antologie bine construită, cuprinzând texte scrise în multe stiluri care reuşesc performanţa de-a nu se suprapune în nicio privinţă. Lucru rar care, fără-ndoială, se datorează ştiinţei lui Jonathan Oliver de a-şi alege contributorii.

O lectură foarte potrivită pentru călătorii cu metroul, evident.

Abonați-vă la newsletterul Suspans.ro pentru a fi la curent cu cele mai interesante ştiri, articole, concursuri şi materiale video publicate de scriitorii de suspans. Introduceți adresa dvs. de e-mail în pagina de abonare newsletter.

Un comentariu »

  • miki said:

    felcitari nu numai ptr art acesta ci si ptr intreaga revista

Tu ce zici?

Adauga un comentariu in casuta de mai jos, sau publica un link de legatura de pe situl tau. Poti de asemeni sa te abonezi la aceasta discutie via RSS.

Ai la dispozitie urmatoarele taguri de cod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Daca doresti o imagine asociata utilizatorului tau, foloseste sau creaza-ti un cont la Gravatar.