Lee Child – 61 Hours

Articol publicat in:Recenzii | 14 noiembrie 2012

Lee Child – 61 Hours (Jack Reacher XIV: 61 Hours, 2010), 448p., MMP, Bantam Books.

Pentru mine Lee Child este cel mai bun scriitor de thrillere în activitate. Seria dedicată lui Jack Reacher, ajunsă deja anul acesta, odată cu apariția lui ’A Wanted Man’, la volumul șaptesprezece, este considerată de mulți alți scriitori de calibru (precum Stephen King) cea mai bună serie de acțiune care încă este în desfășurare. Lee Child este un englez sadea care a lăsat o carieră în televiziune în țara sa natală și a plecat în S.U.A. pentru a deveni scriitor profesionist de romane de acțiune, lucru ce i-a reușit de minune încă de la prima apariție dedicată lui Jack Reacher, ’Killing Floor’ (1997), apărută și la noi acum câțiva ani cu titlul‚ Capcana Margrave’ și câștigătoarea premiului Anthony.

Jack Reacher este un erou/rebel nonconformist, fost polițist-militar de mare succes, mereu pe drumuri, fără bagaje, fără haine de schimb, fără telefon mobil, fără carte de credit, n-are permis de conducere, deci călătorește numai cu mijloace de transport în comun, nu vrea să dețină nimic personal, cumpără haine și încălțăminte pe care apoi le aruncă, vrea să fie doar lăsat în pace, nu caută scandalul cu lumânarea, dar situațiile dificile parcă îl caută ele pe el. Am uitat să adaug că este un gigant de 1,95 metri, cu o forță colosală, expert în numeroase stiluri de luptă, armele albe și cele de foc nu au absolut niciun secret pentru el (pe când era polițist militar câștigase numeroase trofee ca trăgător de elită), are o inteligență sclipitoare și o intuiție absolut ieșită din comun-la o singură privire aruncată cuiva poate să ghicească vârsta, rasa, greutatea, înălțimea, ce show-uri de televiziune îi plac, care îi este regimul dietetic și alte asemenea. Cu mult timp în urmă, pe când activa în cadrul armatei, avusese un incident cu un cadru militar mai mare în grad decât el (de fapt o masă groasă de metal fusese îndoită ca urmare a acelei întâmplări) și fusese nevoit să părăsească armata. De atunci colindă țara în lung și în lat și are parte de aventuri peste aventuri.

Romanul începe cu Jack Reacher aflat într-un autobuz în Dakota de Sud, pe un viscol și un ger năpraznice. Autobuzul derapează pe un pod și se împotmolește acolo, nemaiputând înainta deloc. Cel mai apropiat oraș de locul accidentului este Bolton, un orășel practic neînsemnat, dar care va deveni scena unor întâmplări foarte neobișnuite; singurele lucruri care așază acest orășel pe harta Statelor Unite sunt o închisoare de maximă securitate și un fost depozit militar, impresionant prin dimensiuni, acum fiind de mult închis și inaccesibil publicului larg. Ceva mai departe de acest orășel un avocat este ucis, iar la 1700 de mile depărtare, tocmai în Mexic, ne este prezentat băiatul rău din acest roman, Plato, un pitic cu o forță colosală, brazilian după nume (ghicește Reacher), un temut traficant de droguri, de arme, de carne vie și nu numai, brutal, sângeros și nemilos, neîndurător ce cei care au nesăbuința de a nu-i asculta ordinele sau de a se interpune între el și planurile sale diabolice.

În acest orășel, Bolton, Dakota de Sud, locuiește o bătrână de peste 80 de ani care poate depune mărturie împotriva lui Plato, mărturie care i-ar putea aduce acestuia ani grei de pușcărie. Reacher află că trebuie să rămână în acest orășel pe toată durata acestui viscol, care devine unul din cele mai înfricoșătoare din toată istoria acestei părți a Americii. Face cunoștință cu șeriful, un incapabil care nu se poate descurca în această situație, mai ales când se află că un ucigaș plătit este pe cale de a ajunge în oraș pentru a o lichida pe bătrâna martoră; îl cunoaște apoi și pe ajutorul de șerif, un tânăr foarte capabil, cel care este un demn înlocuitor al bătrânului șerif aflat pe picior de pensionare, dar, în mod cu totul ciudat, este anchetat de poliția orașului, fiind suspectat că el ar fi de fapt ucigașul plătit să-i facă felul bătrânei. Reacher iese cu bine din această situație și este cazat în casa ajutorului de șerif-ceilalți pasageri ai autobuzului fuseseră cazați la închisoare sau pe la vreun localnic binevoitor.

Nemaiavând ce face și fiind confruntat și cu o potențială revoltă a deținuților din închisoarea aflată lângă oraș, șeriful începe să-i ceară sfaturi lui Reacher și i-l prezintă pe acesta bătrânei martore. Aceasta, fostă bibliotecară, este o femeie demnă, bățoasă și cu o minte încă extrem de lucidă pentru vârsta ei, o adevărată doamnă, care ar face totul pentru a-l putea aduce pe temutul Plato în fața justiției. Reacher o îndrăgește imediat și este îndrăgit imediat la rândul său și se hotărăște că trebuie să aibă grijă de bătrână de-a lungul celor 61 de ore din titlu, chiar cu prețul vieții lui. Apelează la ajutorul unui prieten din poliția militară și chiar dă peste înlocuitoarea sa, cea care se afla acum în postul ocupat de el cu ani în urmă, pentru a afla ce este cu acel depozit militar atât de ciudat și pentru afla și informații legate de Plato: cine e, cu ce se ocupă, ce are de gând, de ce vrea să ajungă în Bolton și de ce este interesat de depozitul militar. Între Reacher și bătrână, dar și între el și ajutorul de șerif, se realizează o apropiere ce nu prea îi stă în caracter (el are numeroase reguli care l-au ajutat de-a lungul timpului să supraviețuiască-una dintre ele, nu te apropia de nimeni și nu te implica, este încălcată flagrant acum) astfel încât, atunci când și bătrâna și ajutorul de șerif sunt uciși cu câte un glonț în frunte, semnul faimosului ucigaș plătit trimis de Plato, totul devine personal.

Suspansul este bine dozat, chiar un pic cam prea bine dozat, astfel încât acțiunea cam trenează-când ești pe cale de a-ți fi dezvăluită încă o iță a ingeniosului plan țesut de autor, acesta sare la alt plan, apare în scenă celălalt personaj, ți se spune că au mai rămas atâtea ore etc. Pe de altă parte, este un plot elaborat, cu numeroase personaje, pe mai multe planuri, cu 3-4 fire narative, totul se acumulează treptat. Confruntarea finală are loc în subsolul depozitului militar, dar, în mod cu totul neașteptat, finalul este lăsat în coadă de pește cu Va urma…

Etichete: ,