Literatură curată, chiar dacă dură

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 7 ( decembrie, 2010 )

Stephen KingFull Dark, No Stars
Hodder & Stoughton, Londra, 2010

De data aceasta, n-am mai răbdat până la apariţia ediţiei pentru popor. Am dat fuga-fuguţa pe site-ul unei excelente librării care face livrări gratuite oriunde pe acest mapamond şi, din câteva clicuri, cartea era a mea, în ediţia cartonată, britanică. În câteva zile, mai puţine decât face pe drum orice carte comandată dintr-un loc din ţara noastră dragă, cel mai recent volum de nuvele al lui Stephen King poposea la poarta mea, expert aninat de şipcile gardului, cum numai poştaşul meu ştie să anine un colet. Logic, am abandonat imediat toate celelalte lecturi deja începute şi m-am pus pe citit Stephen King (nu mai descriu sentimentul pe care-l încercam, orice cititor de Stephen King îl cunoaşte prea bine).

Trebuie spus de la bun început că, în ciuda reclamei, volumul conţine doar trei nuvele. Fair Extension, un text cu subiect a la Zona Crepusculară, e mult prea scurt pentru a intra-n categoria înainte-numită. Acesta nu este însă un lucru strigător la cer, dacă ţinem cont de faptul că şi celelalte texte din carte, adevărate nuvele, se citesc dintr-o suflare şi-ai sentimentul că tot sunt prea scurte.

Toate sunt texte impecabil scrise, literatură curată, pe care nimeni, oricât de tare şi-ar contorsiona mintea, nu le va putea trece vreodată cu vederea.

Prima piesă din colecţie a fost botezată 1922 şi face parte din seria de poveşti pe care Mr. King le scrie ca nimeni altul despre anii începutului de secol XX (poate vă mai amintiţi titluri precum Culoarul morţii, Închisoarea îngerilor şi, din volumul Everything’s Eventual, încă netradus la noi, The Man in the Black Suit, povestire câştigătoare a prestigiosului premiul O. Henry). Această primă nuvelă mi s-a părut şi cea mai puternică la nivel emoţional. E mărturia lui Wilfred Leland James, un fermier din Hemingford Home, Nebraska (localitate cunoscută cititorilor români ca locul de baştină a bătrânei Abigail din Apocalipsa), fermier care şi-a ucis soţia pentru pământ. Şi n-a ucis-o oricum, ci cu complicitatea propriului fiu. Vreme de două luni, Wilfred îi susură-n urechi junelui tot soiul de scenarii sumbre, scenarii iminente dacă mama acestuia va merge până la capăt cu intenţia ei de-a vinde pământul rămas moştenire de la babacii ei şi-a se muta la oraş. Sigur că tânărul, susceptibil şi temător de orice schimbare (tocmai îi căzuse cu tronc o fată din vecini), pleacă urechea şi dă o mână de ajutor. Paginile care descriu felul în care se petrece abominaţia sunt printre cele mai greu de digerat pagini citite de mine vreodată. Şi-am citit destul pasaje sângeroase, odioase, crude la viaţa mea. Acesta a fost însă doar primul act. Ce urmează e-un lung şi chinuitor periplu. Şi abia acest periplu se dovedeşte a fi cu adevărat înfiorător. Întrucât vieţile celor doi iau o turnură tragică, ajungând până la urmă ca bucata aceea de pământ mult râvnită să nu mai însemne nimic, poate doar un loc de îngropăciune.

A doua nuvelă, Big Driver, s-ar potrivi de minune alături de Fata de turtă-dulce, din La asfinţit. Este povestea unei scriitoare de cărţi poliţiste care, întorcându-se de la o întâlnire cu cititorii într-o altă localitate, alege o scurtătură şi cade victimă unui uriaş dement, care o violează, o schingiuieşte şi o abandonează într-un canal colector, crezând-o moartă. Răzbunarea lui Tess, condusă cu sânge rece, sub atenta îndrumare a personajului central din cărţile ei (o bătrânică a la Miss Marple), te îngheaţă de-a dreptul.

Fair Extension, de care aminteam înainte, e-o povestire mai lunguţă despre un bolnav de cancer căruia Elvid (a se citi Devil), un vânzător de „prelungiri” de tot soiul, se oferă să-i ia suferinţele cu mâna, dar, normal, cu un preţ. Streeter, cancerosul nostru, trebuie să aleagă o persoană asupra căreia să se răsfrângă nenorocirea de care scapă el. Şi-l alege pe cel mai bun prieten al său din copilărie, care, acum, ajuns pe înalte culmi ale succesului, are el impresia că-l desconsideră (chit că petrec săptămânal seri de sâmbătă împreună). Şi exact asta se întâmplă. Pe prietenul lui îl părăseşte norocul, noroc care-şi întoarce astfel faţa, aţi ghicit, spre Streeter.

A Good Marriage închide foarte armonios volumul, apropiindu-se ca valoare de primul text. Darcellen Anderson are o viaţă de familie perfectă, doi copii realizaţi profesional şi sentimental, un soţ care o iubeşte şi-o răsfaţă. Asta până-n ziua în care, având nevoie de nişte baterii noi, se duce în garaj şi descoperă cel mai bine păzit secret al soţului ei. Anume acela că-n timpul liber, Bob Anderson are ca hobby siluirea şi uciderea de femei în cele mai perverse moduri. Mai mult, că el este celebrul asasin în serie Beadie, pe care poliţia îl urmăreşte de zeci de ani. Ce să facă ea în această situaţie? Mai ales când, întors pe neaşteptate acasă, Bob o confruntă, mărturisindu-i totul şi cerându-i să-l înţeleagă, să treacă sub tăcere cele aflate, cu solemna promisiune că nu va mai face niciodată aşa ceva. Până şi explicaţia lui sună raţional, crede Darcellen pentru câteva zile. Însă amintirea amănuntelor oribilelor crime despre care a citit în ziare o bântuie şi, până la urmă, o face să acţioneze. Cum anume acţionează ea… asta rămâne să descoperiţi singuri.

Una peste alta, Full Dark, No Stars reuneşte, aşa cum King însuşi spune în postfaţă, poveşti „dure, greu de citit pe alocuri”, subsumate toate ideii de mântuire (sub o formă sau alta). Cel puţin una dintre ele (1922) este o poveste care, fără-ndoială, se va clasiciza, ieşind cu timpul deasupra altor scrieri ale lui King, alăturându-se unor titluri precum Misery, Dolores Claiborne sau Povestea lui Lisey. Celelalte, deşi peste medie, vor fi plasate pe acelaşi calapod cu povestirile din, spre exemplu, Everything’s Eventual sau La asfinţit. Toate însă sunt texte impecabil scrise, literatură curată, pe care nimeni, oricât de tare şi-ar contorsiona mintea, nu le va putea trece vreodată cu vederea.