Lupta cu sistemul

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 21 ( februarie, 2012 )

Bentley Little – The Store
Edituta Signer, SUA, 1998

În graniţele literaturii horror fără pretenţii de acaparare a scenei mainstream, Bentley Little e maestru de necontestat. E un meseriaş care îşi cunoaşte meseria la perfecţiune. Şi pe lângă asta, Little e un deschizător de drumuri. Am mai spus asta şi am s-o tot spun cu fiecare ocazie.

Romanele lui – întrucât a scris cu precădere romane, toate purtând titluri simple, generice, singura sa culegere de povestiri existentă până acum pe piaţă fiind, evident, The Collection – romanele lui se împart net în mai multe categorii. De departe, cea mai interesantă pentru mine este categoria romanelor anti-sistem. Din aceasta fac parte cărţi precum The Policy, The Academy, The Resort, dar şi acest The Store, despre care am ales să vă vorbesc acum. În aceste romane, personajele – oameni de rând – se văd încolţiţi din senin sau, mai adesea, încet, insidios de normele absurde ale societăţii, totul culminând cu înrobirea lor.

Precum în cărţile cu vampiri, acest Magazin, odată pătruns în orăşelul de provincie (aici, Juniper, Arizona), stoarce de viaţă totul.

Aşa stau lucrurile şi în The Store, unde elementul acaparator, întruchiparea răului, este un lanţ de magazine purtând, şi el, numele generic The Store. Precum în cărţile cu vampiri, acest Magazin, odată pătruns în orăşelul de provincie (aici, Juniper, Arizona), stoarce de viaţă totul. Sugrumă economia locală, creând monopol, îi înrobeşte pe locuitori, ademenindu-i cu oferte de lucru tentante şi punându-i să semneze contracte cu clauze aberante, ajunge să se amestece şi în treburile oficiale ale oraşului, finanţând forţele de poliţie, serviciile publice, ba chiar promovându-şi propriii oameni în conducerea primăriei ş.c.l. Totul meticulos, pas cu pas, pe nesimţite, totul făcut să pară a fi cea mai bună şi firească soluţie posibilă, salvarea providenţială a momentului, promiţând bunăstare şi oferind în schimb robie. (Nu mă pot abţine să nu întreb: Vi se par cumva cunoscute etapele astea?)

Sigur că până la urmă cineva trebuie să înţeleagă cum stau de fapt lucrurile şi să intuiască unde se va ajunge, şi sigur că acest reprezentant al binelui va trebui să acţioneze. În cazul de faţă, acel cineva este Bill David, care adoptă în lupta sa cu Magazinul o tactică ce ar putea părea extremă – şi tocmai de aceea, credibilă. El se hotărăşte să lupte cu sistemul chiar dinlăuntrul său. Dacă până în acest moment al acţiunii admiram forţa lui Little de-a evoca procesul de „vampirizare” a oraşului de către sistemul numit The Store, de aici înainte e musai de remarcat abilitatea autorului de-a prezenta modul în care Bill David reuşeşte, dovedind forţă lăuntrică şi dârzenie, să infiltreze el sistemul.

Bentley Little e un maestru, da, dar e mai mult decât atât: e un maestru iluzionist. În romane ca The Store, el reuşeşte să facă imposibilul să pară posibil. Şi asta – culmea! – ţinând tot timpul mâinile la vedere. Eu, unul, vă recomand cu toată încrederea romanele din seria anti-sistem, cum am numit-o, şi vă asigur că veţi avea parte de horror adevărat – pur şi dur.