Mafioţi şi bătăuşi pe fundal de viaţă cotidiană

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 16 ( septembrie, 2011 )

Kate Atkinson – După faptă şi răsplată
Traducere de Ecaterina Popa
Editura Leda, Bucureşti, 2011

După faptă și răsplată e prilej de a ne reîntâlni cu două dintre personajele romanului Istorii de caz (primul thriller al britanicei Kate Atkinson, apărut în 2007 la Leda): Jackson Brodie, fost polițist, fost detectiv particular, acum fermier în Franța, și Julia Land, actrița care i-a devenit parteneră de viață în acea carte.

Personajele au timp să facă turism, să meargă la teatru și la cumpărături, să stea îndelung de vorbă și să scrie romane; aceste lungi pasaje, tipice pentru romanele  lui Atkinson, vor plăcea sau nu în funcție de gustul pentru ele.

Față de Istorii de caz, cartea aceasta pare ceva mai puțin lucrată, deși Atkinson își păstrează stilul alert și hâtru. De data aceasta miza detectivistică pare mai simplă: un bărbat necunoscut, și el anchetator semi-profesionist, e victima unui accident de circulație minor complicat de faptul că șoferul care îi izbește ușor mașina pare să fie o brută ieșită drept din filmele cu mafioți. Înzestrat cu ceafă lată și cu mușchi proeminenți, cu un câine de atac și cu o bâtă impunătoare, „omul cu Honda” amenință să își facă zob victima; din fericire, printre curioșii adunați să asiste la masacru se află și Martin Canning, un autor de romane polițiste care are prezența de spirit să își arunce geanta de laptop înspre capul hidosului agresor.

Ce urmează e o încurcătură ca la carte: „omul cu Honda” pornește într-o expediție pentru eliminarea martorilor, dar cum neuronii săi sunt concentrați mai ales pe încordarea numeroșilor mușchi din dotare, el se va înșela în mod repetat și va ataca oameni nevinovați, prinși și ei pe rând în tăvălugul urmăririlor și atacurilor. Alături de Brodie va fi atrasă în anchetă și detectiva Louise Monroe, singura reprezentantă a forțelor de ordine care ia cât de cât în serios conexiunile demente care ies ușor-ușor la iveală.

Deși există în carte numeroase scene de acțiune, ele nu se succed deosebit de alert, doar finalul romanului fiind ceva mai antrenant. Personajele au timp să facă turism, să meargă la teatru și la cumpărături, să stea îndelung de vorbă și să scrie romane; aceste lungi pasaje, tipice pentru romanele  lui Atkinson, vor plăcea sau nu în funcție de gustul pentru ele. Povestea polițistă poate și ea să dezamăgească: treptat devine evident faptul că e vorba într-adevăr de o poveste cu mafioți, astfel dispărând suspansul legat de identitatea „omului cu Honda” și de motivațiile sale. Atkinson nu trece niciun pas dincolo de clișeele genului, introducând spre sfârșitul romanului chiar și o tânără rusoaică misterioasă și războinică.

Una peste alta, aș spune că După faptă și răsplată e mai slabă decât predecesoarea sa nu atât din pricina multitudinii de fire ale poveștii (din care nu toate au legătură cu intriga principală) sau din cea a amestecării genurilor (thrillerele sale sunt mereu diluate cu lungi scene de viață obișnuită), ci din cauză că povestea principală te prinde mai greu și e mult mai puțin convingătoare decât cea din Istorii de caz. Însă chiar dacă acesta este romanul cel mai slab al lui Atkinson pe care l-am citit până acum, autoarea rămâne una foarte frecventabilă. Umorul ei e unul aparte, bazat pe jocuri de limbaj care și-au păstrat savoarea chiar și în românește, iar personajele sale sunt cel mai adesea simpatice și uneori de-a dreptul irezistibile.

Thrillerele lui Atkinson sunt potrivite pentru cititorii cărora nu le place duritatea multor romane polițiste nordice sau americane, nu le plac ucigașii în serie sângeroși și mizanscena grotescă. Lor, Atkinson le oferă un suspans bon enfant, dar nu foarte naiv, personaje bine construite și un stil de a scrie de care prinzi drag.