Măştile morţii

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 3 ( august, 2010 )
Autor:

Andrea Camilleri – Forma apei
traducerea Emanuel Botezatu
Editura Nemira, Bucureşti, 2010

Chestorul susţinea că fiecare moarte, oricât de nevolnică, avea în ea un sâmbure de sacralitate. În schimb, Montalbano îi răspunsese cu sinceritate că nu izbutea să întrezărească ceva sfânt în niciun fel de moarte, nici măcar cea a unui papă.

Ei bine, l-ar fi vrut acum acolo pe stimabilul domn chestor ca să vadă ce-i vedeau şi lui ochii. Inginerul Luparello fusese mereu un tip elegant, atent la fiecare detaliu al propriei înfăţişări, însă acum zăcea fără cravată, cu cămaşa şifonată, ochelarii strâmbi, sacoul în dezordine şi cu gulerul ridicat pe jumătate, cu şosetele lungi aproape căzute peste mocasinii din picioare. Însă ceea ce-l mira cel mai tare pe comisar erau pantalonii coborâţi până la genunchi, cu tot cu chiloţi, a căror albeaţă se distingea fără putere de tăgadă, în vreme ce poalele cămăşii fuseseră ridicate, cu tot cu maiou, până la piept.

A, da, mai era şi mădularul expus într-un mod obscen şi deconcertant – gros, viguros, în contrast evident cu extremităţile delicate ale restului corpului.

Da, Camilleri îşi începe iarăşi povestea cu o moarte obscenă (la fel ca în volumul anterior din seria aventurilor comisarului Montalbano, Sunetul viorii), dar această repetiţie provine dintr-o particularitate a ediţiei româneşti, care urmează firul cronologic al romanelor. Forma apei a fost însă primul roman în care apărea comisarul Montalbano, iar popularitatea romanului l-a determinat pe Camilleri să mai scrie şi altele. De aici provin şi micile nesincronizări – prezenţa firavă a Liviei, dispariţia chestorului Bonetti-Alderighi şi a hâtrului Catarella ş.a.m.d. Trecând peste detalii, însă, acest prim roman are aproape toate ingredientele specifice lui Camilleri – umor înţepător, poveste poliţistă alambicată, şi elemente de satiră socială bine integrate în poveste.

Doi gunoieri descoperă cadavrul unui bărbat într-o maşină parcată într-o zonă cunoscută pentru un anumit gen de activităţi nocturne. Cum bărbatul în chestiune era o somitate a oraşului, cu legături politice sus-puse, iar verdictul iniţial (atac de cord) pare inatacabil, închiderea cazului e doar o chestiune de zile.

Nu şi pentru Montalbano, care îşi pune câteva întrebări de bun simţ – de ce naiba ar parca cineva o maşină într-un tufiş, de ce ar conduce prin mijlocul albiei secate a unui râu, în loc s-o ia pe autostradă, ca toată lumea, şi, mai ales, cine era în maşină alături de mort, înainte ca acesta să plece spre împărăţia cerurilor ?

Nimeni nu e cine pare a fi într-o investigaţie care scutură întregul oraş, de la gunoieri la politicieni, de la prostituate la nobili de viţă veche, aruncând măştile ipocriziei sau conformismului şi dezvăluind motivaţii adesea surprinzătoare pentru indiferenţă, minciuni, concesii, muşamalizări sau crime. Un roman mai puţin amuzant decât precedentele, dar mai interesant ca intrigă poliţistă şi ca portret al unei societăţi în descompunere.

Nu vă lăsaţi păcăliţi de aspectul plăpând al cărţii – în mai puţin de 200 de pagini, Camilleri pune bazele unei serii care a ajuns la peste douăzeci de romane. Serie din care Nemira a publicat până acum, în medie, două romane pe an. Voi mai citi noi aventuri cu Montalbano şi în 2019 ? Nu ştiu, dar tare mi-aş dori asta…

Abonați-vă la newsletterul Suspans.ro pentru a fi la curent cu cele mai interesante ştiri, articole, concursuri şi materiale video publicate de scriitorii de suspans. Introduceți adresa dvs. de e-mail în pagina de abonare newsletter.

Un comentariu »

Tu ce zici?

Adauga un comentariu in casuta de mai jos, sau publica un link de legatura de pe situl tau. Poti de asemeni sa te abonezi la aceasta discutie via RSS.

Ai la dispozitie urmatoarele taguri de cod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Daca doresti o imagine asociata utilizatorului tau, foloseste sau creaza-ti un cont la Gravatar.