Morţi, da’ mulţi (I)

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 7 ( decembrie, 2010 )

John Joseph Adams (ed.) – The Living Dead 2
Night Shade Books, 2010

Trebuie să încep cu o mărturisire: am o problemă cu suspension of disbelief cînd vine vorba de morţii-vii. Pur şi simplu nu văd nici un fel de logică, fie ea şi ficţională, pentru acest „fenomen”, şi prin urmare textele ce abordează această temă mă prind foarte greu. Asta este probabil cauza faptului că povestirile care mizează doar pe „fenomen”, fără să aducă şi alţi factori în joc trec pe lîngă mine, intrînd în categoria prozelor banale sau chiar plictisitoare.

M-am apucat de citit această antologie datorită benzii desenate „The Walking Dead”, care mi s-a părut extraordinară sub multe aspecte şi care constituie sursa de inspiraţie pentru serialul cu acelaşi nume (din păcate, producţia TV este mult sub calitatea BD-ului). Speram cumva să găsesc aceleaşi calităţi şi în textele colectate de John Joseph Adams…, poate cunoaşteţi sentimentul acela pe care îl încerci atunci cînd se termină ceva ce ţi-a plăcut foarte mult şi vrei să continue sau să găseşti produse de substituţie. Nu pot să spun că sînt dezamăgit, ţinînd cont de problemele mele cu „morţii vii” sau faptul că Adams nu e nici pe departe în topul editorilor mei preferaţi – am găsit şi texte captivante, şi uitabile, şi enervante. Per total, aş spune că undeva la 30% din texte puteau lipsi, dar se pare că editorul a avut misiunea de a crea o antologie „consistentă” din punct de vedere al numărului de pagini (din păcate, grosimea cărţilor a devenit un sale point).

Volumul se deschide cu „Alone Together” de Robert Kirkman, scriitorul aflat în spatele BD-ului „The Walking Dead”. Este un text cu execuţie bunicică, potrivit pentru a da tonul antologiei. Din păcate, cei ce au urmărit banda desenată vor remarca aproximativ aceeaşi temă, anume că oamenii „normali” sînt mult mai periculoşi şi îţi pot face multe lucruri rele, spre deosebire de o grămadă de zombi fără minte care vor „doar” să te mănînce.

Nu pot să spun că sînt dezamăgit, ţinînd cont de problemele mele cu „morţii vii” – am găsit şi texte captivante, şi uitabile, şi enervante.

„Danger Word” de Steven Barnes & Tananarive Due este un text dur, ce va crea un gol în stomacul celor ce au copii. În mare este vorba despre imposibilitatea de a-ţi proteja copiii şi cum faci faţă acestei probleme. Atmosfera este apăsătoare, claustrofobică, tensiunea creşte încet dar irezistibil pe măsură ce grozăviile trecute sînt dezvăluite.

„Zombieville” de Paula Stiles pare un text de acţiune, în contrast cu primele două. Autoarea mizează pe zombi în Africa – vai, ce interesant! Deşi textul este scris relativ bine, îi lipseşte miza emoţională şi prospeţimea. Aspectele grafice sînt fumate şi răsfumate.

„The Anteroom” de Adam-Troy Castro este cel mai sinistru text pe care l-am citit în acest volum, tragic pînă la limita suportabilităţii. De întîmplat nu se întîmplă mare lucru, avem de-a face cu amintirile sufletului unui mort viu, ajuns în anticamera iadului după ce a fost prizonier în trupul asupra căruia nu mai avea nici un control, amintiri ale grozăviilor săvîrşite de respectivul trup mort-viu.

„When the Zombies Win” de Karina Sumner-Smith explorează ipoteza în care morţii-vii reuşesc să mănînce toţi oamenii. Deşi ipoteza este surprinzătoare (doar avem nevoie de niscai supravieţuitori pentru a crea o poveste) iar textul are un aer foarte trist, corespunzător premizei, nu cred că are rost să filozofăm prea mult asupra ce şi cum vor face zombii rămaşi de unii singuri pe lume.

(Va urma)