O anchetă neconvingătoare, dar un roman reuşit

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 11 ( aprilie, 2011 )

P.D. James – A Mind to Murder
Simon & Schuster, Touchstone, 2001

Acesta este cel de-al doilea roman publicat de scriitoarea britanică P. D. James și, de asemenea, cel de-al doilea roman din seria Adam Dagliesh, un exemplar oarecum atipic de gentleman detective. Atipic, în primul rând, pentru că apare relativ târziu în literatura de gen (1962) și, apoi, pentru că personalitatea, înfățișarea și preocupările sale par să țină de o epocă demult apusă. Văduv, înalt, chipeș, într-o oarecare măsură tenebros, autor al unor volume de poezii care se bucură de succes, Dagliesh aduce destul de bine cu Mr. Darcy al lui Jane Austen și cu alți eroi romantici creați pe același calapod. Faptul că mediul lui de viață este totuși unul îndepărtat de cel în care găsim cel mai adesea un gentleman creează un contrast agreabil, chiar dacă uneori deconcertant.

Suspansul este creat, mai degrabă, de faptul că detectivul rămâne în urma suspecților, iar posibilitatea ca un al doilea asasinat să se producă îl ține pe cititor în priză în a doua jumătate a cărții.

În A Mind to Murder, Dagliesh este chemat de urgență la o clinică psihiatrică privată, după ce angajații acesteia descoperă la subsolul clinicii trupul neînsuflețit al directoarei administrative. Adunați în jurul ei sunt câțiva psihiatri, vreo două asistente, câteva secretare și trei membri ai personalului de serviciu. Criminalul este cu siguranță unul dintre ei, pentru că un străin nu ar fi avut cum să intre și să iasă din clinică fără să fie văzut. Surprinzător este faptul că nimeni nu are un alibi, iar faptul că aproape toți aveau câte-un motiv să o ucidă pe directoare nu îi înlesnește lui Dagliesh sarcina de-a descoperi criminalul.

Defectul major al romanului e până la urmă faptul că ancheta nu aduce nici o surpriză. Suspectul cel mai evident este într-adevăr cel care a comis crima, iar intriga secundară (legată de un infam șantajist) nu aduce nici ea nimic neașteptat. Nu spun că nu e satisfăcător ca din când în când să ghicești criminalul, dar P. D. James înlesnește mult prea mult sarcina detectivului și-a cititorului. Suspansul este creat, mai degrabă, de faptul că detectivul rămâne în urma suspecților, iar posibilitatea ca un al doilea asasinat să se producă îl ține pe cititor în priză în a doua jumătate a cărții.

În ciuda simplității intrigii polițiste A Mind to Murder nu e o carte de lepădat. Întâi, pentru că P. D. James scrie elegant, plăcut și cu atenție la detalii și la stil. Sclipirile de umor sunt dese în carte, iar Dagliesh e o prezență plăcută – un om inteligent și cultivat. Apoi, faptul că autoarea a lucrat o vreme ca administrator într-o serie de clinici private i-a asigurat accesul la informații din interior, interesante pentru cititorii care doresc să își facă o idee despre acest gen de lume închisă. Demne de a fi notate mi s-au părut conflictele dintre administratorii acestor instituții și medicii neobișnuiți cu birocrația (mulți dintre ei regretând vremurile nu demult apuse ale libertății absolute) și respectiv cele dintre adepții analizei freudiene și cei ai unor abordări mai eclectice ale vindecării maladiilor psihicului. Amuzantă în carte e dragostea față de LSD a unora dintre medicii prezentați, care-l recomandă pacienților suferind de varii disfuncții, de la inhibiții psihologice la fobii și manifestări isterice.

Seria de romane avându-l în centru pe Adam Dagliesh cuprinde până la această dată paisprezece titluri, ultimul fiind publicat în 2008. Premise există și în acest roman pentru o serie de succes; pot doar spera că P. D. James a construit în romanele ulterioare intrigi mai complexe și mai surprinzătoare.