O crimă aproape perfectă

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 20 ( ianuarie, 2012 )

Håkan Nesser – Întoarcerea
Traducere de Constantin Dumitru-Palcus
Editura Trei, Bucureşti, 2011

Håkan Nesser e unul dintre cei mai citiţi autori de suspans din Suedia. Cărţile sale au câştigat numeroase premii de profil, au fost traduse în mai mult de 25 de limbi şi au fost chiar şi ecranizate, autorul bucurându-se de notorietate şi de un public fidel. În română au mai apărut încă două cărţi ale sale, Punctul lui Borkmann şi Cu ochii minţii (ambele la editura Trei, în 2011).

Esenţa problemei din Întoarcerea e identitatea unui cadavru descoperit într-o pădurice. Abandonat cu câteva luni în urmă şi lipsit de mâini, cap şi tălpi, cadavrul e cât se poate de anonim; identificarea va fi cu atât mai dificilă cu cât nimeni nu a reclamat dispariţia vreunei persoane cu semnalmente măcar de departe asemănătoare cu cele ale trupului găsit în pădure.

Am apreciat omagiul adus de Nesser lui Simenon – Van Veeteren e un Maigret fără nevastă şi, deci, încă mai morocănos, care apreciază o bere bună şi o ţigară fumată pe îndelete şi care descoperă dintr-o privire lucrurile care le-au scăpat subordonaţilor lor.

Mai bine de un sfert din roman poliţiştii conduşi de inspectorul şef Van Veeteren vor căuta vreo victimă care să corespundă cadavrului, iar când o vor găsi în sfârşit misterul se va adânci de-a binelea. Cel ucis se va dovedi a fi un fost atlet de performanţă, eliberat după ispăşirea a douăzeci şi patru de ani de închisoare. Povestea lui e una stranie: eliminat din activitatea competiţională din pricina dopajului şi devenit fermier independent pe o moşie izolată, el e acuzat că şi-ar fi ucis iubita şi e închis doisprezece ani. La câteva luni de la eliberare e acuzat că şi-a ucis o altă iubită şi închis din nou, pentru ca apoi să fie asasinat în ziua în care e eliberat a doua oară.

Răfuire a unui grup rival? Răzbunare a vreunui prieten de-al fetelor ucise? Măsură de siguranţă luată de adevăratul ucigaş? Grupul de poliţişti conduşi de Van Veeteren trebuie să aleagă varianta corectă şi să încerce să aducă adevărul la lumină, lucru care se va dovedi aproape imposibil dat fiind faptul că timpul a trecut peste dovezi şi peste făptaşi.

Adevărul se va dovedi amar, în bunul stil suedez, dar ce mi-a plăcut mult a fost faptul că el nu va fi descoperit de pomană (în cele mai multe thrillere nordice citite de mine până acum soluţia enigmei nu aduce decât tristeţe, pentru că nimeni nu poate face nimic, niciodată). Van Veeteren va găsi un mod de a face dreptate, un mod dur şi greu de acceptat dar care va asigura măcar pacea sufletească a cititorilor şi a actorilor.

Mi-a plăcut şi faptul că personajele şi locurile despre care scrie Nesser sunt greu identificabile din punct de vedere geografic sau etnic – aparent e vorba despre Suedia, dar personajele au nume olandeze, citesc ziare cu titluri olandeze sau belgiene şi au obiceiuri şi gusturi dintre cele mai diverse, sfidând clişeele despre o naţie sau alta. Un simptom al acestui refuz de a îmbrăţişa clişeele va fi şi apariţia de mai târziu a inspectorului suedezo-italian Gunnar Barbarotti, cel care va prelua majoritatea atribuţiilor lui Van Veeteren la pensionarea acestuia.

În sfârşit, am apreciat omagiul adus de Nesser lui Simenon – Van Veeteren e un Maigret fără nevastă şi, deci, încă mai morocănos, care apreciază o bere bună şi o ţigară fumată pe îndelete şi care descoperă dintr-o privire lucrurile care le-au scăpat subordonaţilor lor.

Singurul lucru pe care îl pot reproşa cărţii e anumită neîndemânare în scrierea dialogurilor, foarte multe dintre ele fiind de tipul „Mi-a spus că veniţi. El, inspectorul”. E un mod de-a indica despre cine se vorbeşte care poate călca pe nervi, deşi nu ştiu dacă idiosincrazia e de partea autorului sau a traducătorului. Şi, bineînţeles, există nenumărate virgule în plus sau în poziţii compromiţătoare, dar cu ele ne-am obişnuit deja cu toţii.