O lume fracturată

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 14 ( iulie, 2011 )

Jess Walter – Zero
Traducere de Gabriel Stoian
Editura Nemira, Col. Suspans, Bucureşti, 2010

Nu e deloc puţin lucru ca o carte să ajungă pe lista scurtă pentru National Book Award, iar dacă aceeaşi carte mai câştigă şi Premiul Pacific Northwest e clar ca lumina zilei că vorbim despre o proză bine gândită şi bine scrisă. Acuma, nu că aş pune mai presus de orice recomandarea unor premii literare, dar trebuie să recunosc că nu o singură dată mi-am văzut aşteptările confirmate de ele.

[…] de la catastrofa teroristă, protagonistul suferă de tot mai frecvente goluri de memorie. De atunci el trăieşte într-o lume fracturată, ireală, în care reperele dispar unul câte unul şi identitatea devine o noţiune abstractă.

Jess Walter, pentru romanul Zero, chiar a fost recompensat cu Pacific Northwest 2007 ( premiu al Asociaţie Librarilor din zona nord-vestului Pacific al Americii), PEN Center Literary Award, LA Times Book Prize, Washington State Book Award şi a ratat la mustaţă un National Book Award (în 2006, când a câştigat Richard Powers, cu The Echo Maker). Ăsta da pedigriu! Mai mult, alt roman al autorului, Citizen Vince, s-a ales cu un prestigios Edgar Allan Poe Award, iar cea mai recentă carte, The Financial Lives of the Poets, a fost numit “O capodoperă mică” de revista Time şi a apărut în lista celor mai bune cărţi ale anului (2009) în ziare şi reviste prestigioase precum Los Angeles Times, Washington Post, Arizona Republic, The Oregonian, Kansas City Star, St. Louis Post-Dispatch, Salon.com

OK, cred că ajunge atât, sigur v-am captat atenţia.

Zero foloseşte ca pretext tragicele evenimente de la 11 septembrie 2001, dublul atac terorist asupra Turnurilor Gemene din New York. Este povestea lui Brian Remy, un poliţist care s-a aflat la faţa locului imediat după impactul avioanelor cu zgârie-norii. Brian se trezeşte într-o zi culcat la pământ, în apartamentul său, cu pistolul în mână şi o baltă de sânge care pare a se scurge chiar din ţeasta sa. Aşa începe romanul. Un act suicidal ratat, ale cărui resorturi Brian Remy se străduieşte să le afle pe tot cuprinsul cărţii. Deoarece, de la catastrofa teroristă, el suferă de tot mai frecvente goluri de memorie. De atunci el trăieşte într-o lume fracturată, ireală, în care reperele dispar unul câte unul şi identitatea devine o noţiune abstractă. Personajul simte că nimic nu mai are sens, că viaţa sa şi-a pierdut ţinta.

Asta până într-o zi când este contactat de o obscură organizaţie numită Departamentul Documente, care bănuieşte că a existat o legătură între teroriştii sinucigaşi şi o persoană aflată în acea dimineaţă fatidică în unul dintre Turnuri. Persoană care, află Brian pe carcurs, nu e tocmai străină de el.

De atât are nevoie pentru ca existenţa lui sincopată să-şi recapete o brumă de noimă. Astfel, Brian Remy începe să investigheze cazul, mergând din aproape în aproape şi zădărnicit la tot pasul de propriul “handicap”: episoadele de fugă psihică, linia punctată pe care nu are habar cum să o completeze.

Pe alocuri, Zero poate părea o naraţiune puţin manieristă, autorul bătând parcă prea mult monedă pe aceste fracturi de memorie, însă până la sfârşit ni se relevă utilitatea repetiţiilor şi aşteptarea/îngăduinţa ne este răsplătită.

Zero poate deveni un Catch 22 al epocii 11 septembrie”, au afirmat cei de la Wall Street Journal. Deşi lui Jess Walter îi lipseşte umorul cuceritor al lui Joseph Heller, iar Brian Remy nu prea seamănă cu simpaticul Yossarian, la nivelul impactului emoţional parcă lucrurile stau într-adevăr aşa. În tot cazul, cartea merită toată reclama posibilă şi, ca urmare, toată atenţia cititorilor de Literatură.