O Plimbare prin Los Angeles

Articol publicat in:Recenzii | 15 martie 2013

J. A. Jance-Rețeaua RăuluiJ. A. Jance-Rețeaua Răului (Alison Reynolds II: Web of Evil, 2007) 432p., MMP, Nemira, București, 2011, Colecția Suspans, Trad. Gabriel Stoian, Red. Florența Simion

Judith Ann Jance s-a născut în 1944 în Dakota de Sud, SUA, și a copilărit în Arizona. Înainte de a deveni scriitoare cu normă întreagă a lucrat, printre altele, ca bibliotecară într-o rezervație de amerindieni.

Jance este o romancieră destul de prolifică, autoare a unor serii de thrillere foarte apreciate de public și de critică: seria J. P. Beaumont cuprinde până acum 21 de romane (cu cel din 2013), seria Brandon Walker cuprinde patru romane, seria Joanna Brady este alcătuită din 14 romane (cu cel din 2012), iar seria Alison Reynolds, din care face parte și romanul de față, este alcătuită din șapte romane până acum, ultimul, Left for Dead, apărând în 2012.

Seria de față a debutat în 2006 cu Edge of Evil, romanul despre care vreau eu să vă povestesc în continuare, Rețeaua Răului (Web of Evil), fiind al doilea din serie.

Alison Reynolds este o fostă prezentatoare de știri la un important post de televiziune din Los Angeles, care a fost concediată în mod abuziv pentru că era prea bătrână. În același timp a fost nevoită să părăsească și domiciliul conjugal, un impunător conac din inima orașului Los Angeles (care valorează o avere), deoarece soțul infidel, director la postul la care lucra ea, avea o amantă care era deja gravidă cu el. Așadar Alison, Ali cum îi zic prietenii, s-a retras în orășelul părinților ei, Sedona, aflat la o distanță respectabilă de Los Angeles. Pentru a trece cu bine peste aceste traume ea și-a înființat un blog, cutlooseblog.com, pe care își așterne zilnic gândurile și pe care primește mesaje de încurajare din partea multor oameni (deși nu toate mesajele sunt de încurajare). Ea mai are un fiu adolescent din prima căsătorie (soțul ei murise de cancer), la care ține foarte mult, și doi părinți foarte iubitori, Edie și Bob, care au ajutat-o, împreună cu blogul, să treacă peste greutățile din ultima perioadă.

În acest al doilea volum al seriei Alison trebuie să meargă la Los Angeles pentru că în curând se va pronunța divorțul dintre ea și soțul ei, Paul. Drumul ei spre Los Angeles va fi însă tulburat de un groaznic accident pe calea ferată, accident care însă se va dovedi că a servit drept paravan pentru uciderea soțului ei, implicat încă nu se știe în ce afaceri necurate, cărora le căzuse victimă. Așadar divorțul nu se poate pronunța pentru că nu se știe ce s-a întâmplat cu soțul, care dispăruse în mod misterios de la petrecerea burlacilor dată în cinstea lui (chiar a doua zi după pronunțarea divorțului dintre Paul și Ali, acesta urma să se căsătorească cu April, cea cu care o înșelase pe Ali și care trebuia să nască în curând o fetiță), astfel încât lucrurile se complică foarte mult: până când nu este găsit Paul divorțul rămâne în suspensie, iar nunta se amână.

Însă atunci când Ali este chemată la o morgă din apropierea orașului Los Angeles pentru a identifica potențialul cadavru al soțului ei, Ali își dă seama că va trebuie să treacă pe statul de plată un al treilea avocat: unul îi trebuia pentru divorț și partajul de după, mai avea unul pentru procesul intentat postului de televiziune care o concediase abuziv, iar acum îi trebuie unul pentru drept penal, deoarece se trezește suspectată de crimă-ea era singura care avea ceva de câștigat de pe urma decesului lui Paul, deoarece acesta nu apucase să-și schimbe testamentul în favoarea viitoarei sale soții, April Gaddis, iar Ali ar fi rămas cu toată averea, lăsând-o pe April pe drumuri.

Lucrurile devin din ce în ce mai complicate: până la urmă cel care murise pe șinele de tren, legat cu bandă adezivă, închis în portbagajul unei mașini abandonate pe șinele de cale ferată, spulberată apoi de tren, fusese chiar Paul, soțul lui Ali, astfel încât aceasta se trezește suspectată de crimă. Iar atunci când este deschis vechiul testament al soțului, care nu apucase să-l semneze pe cel nou, și Ali se trezește cu toată averea soțului (substanțială, plus o casă imensă, care valora câteva milioane de dolari, lăsând-o pe biata April și copilul ei nenăscut pe drumuri, fără un șfanț), ea intră în conflict cu hrăpăreața mamă a lui April, care susținea sus și tare că se poate pronunța un divorț postmortem și că fiicei ei trebuie să-i revină averea.

Ali se cazase la un hotel din apropierea fostei sale case, așteptând totuși procesul cu fostul angajator, postul de televiziune care o concediase, și avându-i acum ca susținători pe mama sa, Edie, și un foarte bun prieten, Dave, un polițist care o va ajuta să lămurească această situație complicată. Lucrurile se complică din ce în ce mai mult atunci când mama lui April este găsită aproape moartă, fiind împinsă pe scări și decedând ulterior la spital, așa încât nefericita Ali se trezește acum suspectă în două cazuri de crimă: avusese un conflict cu Monique, mama lui April, care susținea că apără interesele copilului nenăscut al fiicei sale, așadar avea un motiv să o ucidă și pe aceasta.

Episoadele de investigare a celor două crime, investigare de care se vor ocupa Ali și polițistul Dave, dar la care va participa în paralel și mama lui Ali, Edie, sunt, se pare, mai eficiente decât ancheta poliției, care se axează acum doar pe demonstrarea că Ali este o criminală în serie, o Văduvă Neagră, așa cum este denumită de un alt scriitor de blog, rival cu popularul ei blog, cutlooseblog.com, poliție care nici nu concepe să caute și alte fire, alți potențiali vinovați.

Este o lume a fițelor, a drogurilor, a bogaților care au prea mulți bani și pe care nu știu cum să-i mai cheltuie, implicându-se, pentru a trece timpul mai repede, în jocuri de noroc, pariuri ilegale, orgii sexuale, petreceri cu alcool în valuri și cu droguri periculoase, astfel încât falimentele și divorțurile sunt la ordinea zilei și-i fac pe rechinii de avocați, îmbrăcați în costume scumpe, să se îmbogățească și mai mult.

Ce mi-a plăcut la carte? Faptul că decurge lin, fluent, fără bătăi de cap, are o intrigă complexă, care devine din ce în ce mai complexă, mai ramificată, pe măsură ce înaintezi în mijlocul acțiunii. Singurele două personaje care mi-au plăcut sunt polițistul Dave, un om plin de bun simț și cu capul pe umeri (ticăloasa de nevastă-sa îl părăsise pe când acesta, pușcaș marin în rezervă, era plecat în misiune în Irak, luând cu ea și copiii), și de Chris, fiul lui Ali, care, chiar dacă este foarte tânăr, are un simț al responsabilității foarte dezvoltat. Ali? Nu prea am simțit empatie cu ea (bine, mi-a fost milă de ea aflând cum a fost tratată de soțul infidel și de angajator), deoarece este exact prototipul femeii iresponsabile din multe filme de acțiune: pleacă de una singură să-i prindă pe criminali cu un pistolaș ridicol (dar cu care se apărase cu succes de câteva ori), fără să anunțe pe nimeni, este permanent în mijlocul tuturor evenimentelor, necazurile parcă o caută și ea pe ele, iar conținutul blogului ei pare mai degrabă unul dedicat femeilor singure și rănite, care pe mine sincer nu prea mă atrage. Per ansamblu, totuși, este un roman reușit.