Peisaj apocaliptic cu răpire de caracatiţă

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 18 ( noiembrie, 2011 )

China Mieville – Kraken
Del Rey Books, 2010

Squidnapping. Adică răpire de caracatiţă. Cu asta începe romanul lui Mieville: un exemplar uriaş de caracatiţă dispare din Muzeul de Ştiinţe Naturale din Londra, cu tot cu containerul de sticlă plin cu formaldehidă în care plutea. Billy Harrow, cel care s-a ocupat de conservarea vietăţii marine, se trezeşte astfel prins în centrul unei bătălii care are ca miză sfârşitul lumii, tot soiul de culte bizare – inclusiv unul care divinizează caracatiţele – prilej pentru Mieville să ne poarte prin subteranele întunecate ale unei Londre inventate de el, care sunt, de fapt, subterane ale minţii umane.

[…] numărul de invenţii este enorm şi felul în care Mieville combină esotericul cu modernul dă naştere la apariţii spectaculoase şi ingenioase.

Billy descoperă că: el este considerat profetul bisericii care adora kraken-ul; că există o divizie a poliţiei care investighează evenimentele supranaturale; că această divizie are de lucru până peste cap, într-o lume interlopă care implică familiari care fac grevă, un spirit care poate migra din statuie în statuie (şi nu se dă înapoi din a se întrupa şi într-o figurină de plastic din Star Trek), un boss al lumii interlope care există doar sub forma unui tatuaj pe spatele altui om, fantome de poliţişti care pot fi trimise într-o ultimă misiune, o clădire care este ambasada londoneză a oceanului – că doar sunt în joc forţe primordiale – care comunică, evident, prin mesaje în sticle. În fine, numărul de invenţii este enorm şi felul în care Mieville combină esotericul cu modernul dă naştere la apariţii spectaculoase şi ingenioase. La toate acestea se adaugă şi o bătălie a apocalipselor: fiecare cult crede că lumea se va sfârşi într-un anumit fel şi nu în altul şi se luptă să îndeplinească profeţia proprie.

Scriitorii care îşi asortează povestirea cu găleţi de sânge şi cu criminali psihopaţi habar n-au ce înseamnă cu adevărat să cobori în subteranul naturii umane şi ar putea lua notiţe.

Ca urmare, surprizele şi răsturnările de situaţie sunt la ordinea zilei, mai ales către final. Din păcate, Mieville, care acordă foarte mare atenţie subiectelor romanelor sale, propunându-şi să abordeze teme cât mai diferite posibil, este mult mai puţin atent la construcţia fiecărui roman în parte. Este cazul şi cu Kraken, unde abia după primele o sută de pagini – plus, minus – realizezi că ai de a face cu un roman care implică supranaturalul (şi nu doar o credinţă oarbă în el). Nu e de mirare că unii cititori au abandonat în prima parte, plictisiţi. Nici limbajul nu ajută foarte tare, personajele vorbind într-un jargon plin de prescurtări sau alipiri de cuvinte care fac uneori să fie greu de urmărit ce spun. Cine trece însă peste toate acestea, va da peste o lume nebună şi peste o acţiune cu un ritm pe măsură. Iar autorul nu jonglează numai cu fiinţe fantastice, ci şi cu concepte, cu credinţe şi cu felul în care ele influenţează realitatea. Uneori m-am pomenit reamintindu-mi: „dar e vorba despre o caracatiţă moartă, pentru numele lui Dumnezeu, o caracatiţă moartă nu poate fi un zeu, nimeni nu poate crede aşa ceva!”. Ceea ce e perfect adevărat, dar tot m-a ţinut cu sufletul la gură pentru că, deşi scriitura este oarecum nedisciplinată, imaginaţia lui Mieville este una greu de egalat. Scriitorii care îşi asortează povestirea cu găleţi de sânge şi cu criminali psihopaţi habar n-au ce înseamnă cu adevărat să cobori în subteranul naturii umane şi ar putea lua notiţe.