Philip Marlowe caută o monedă

Articol publicat in:Recenzii | 14 august 2013

Fereastra de sus_nemira.ro”Baia era prea îngustă pentru el, de aceea stătea cu genunchii ridicați și aplecați moale în afară, și cu capul lipit de placa de calcedonie de la capătul celălalt, nu săltat pe ea, ci doar înțepenit bine pe ea. Costumul maro îi era puțin șifonat și ochelarii de soare îi ieșeau din buzunarul de la piept într-un unghi periculos. Stătea cu mâna dreaptă așezată pe stomac și cu stânga pe podea, cu palma în sus și degetele ușor strânse”.

Abia după un paragraf întreg urmează dezvăluirea faptului că cel pe care îl vizitează detectivul Marlowe este, de fapt, un cadavru. În romanul ”Fereastra de sus” al lui Raymond Chandler, episoadele de suspans creează cea de-a treia poveste a seriei ”Philip Marlowe Mystery”, una în care detectivul Marlowe este prins într-o ipostază inedită, a celui care reușește să dezlege un mister, jonglând cu experiența unui bun specialist și cu firea ușor zeflemitoare a unui tip inteligent, ceea ce îl face unic printre celelalte caractere ale romanului polițist.

Angajat de Elisabeth Murdock pentru recuperarea Dublonului Brasher – o monedă foarte rară care, potrivit doamnei Murdock, a fost furată de nora ei, Linda Conquest – Marlowe pornește într-un labirint al aventurilor în care întâmplările se leagă misterios una de cealaltă, implicând tansformarea subită în cadavre a celor care au atins moneda căutată. Deși este un detectiv-expert, Merlow dezvăluie aici partea firească, umană a individului aflat în pericol, descriindu-și amănunțit stările atunci când dă de cadavrul lui George Anson Philips (”Din oglindă m-a privit un chip. Un chip încordat, cu o căutătură urâtă”) sau când este intimidat de detectivul locotenent Jesse Breeze și tovarășul său, Spangler (”Stătea aplecat atât de mult, încât aproape căzuse de pe scaun. Parcă se pregătea să sară.”). Fragmentele în care Marlowe ia prima legătură cu participanții ce au intenția de a-i pune bețe-n roate sunt reprezentative, deoarece Philip Marlowe este cel care transformă prima discuție într-un joc de metafore și sugestii ușor intimidante, astfel încât cel cu care intră în contact trebuie să-i facă față prin replici și argumente inteligente.

Utile și clare, pasajele ce descriu detaliile unui cadru sunt un ”deliciu” pentru cititorul care urmărește atent fiecare pas al acțiunii: fizionomia Lindei Conquest, surprinsă atât din poză, cât și în întâlnirea față în față (”Semăna și nu semăna cu cea din fotografie. Avea gura largă și frumoasă, nasul scurt, ochii depărtați și frumoși”); reprezentarea designului și a amenajării încăperilor (”M-am uitat la ornamentele de pe birou. Totul standard și totul din aramă. O lampă de aramă, set de creioane și tăviță pentru ele, o scrumieră de sticlă…”).

Aproape fiecare emoție a interlocutorului este tradusă în gesturi mici, dar, se pare, foarte importante pentru Marlowe, ca atunci când îl acuză pe Leslie Murdock de înșelăciune și primește reacția doamnei Murdock (”Gura i s-a căscat brusc și dinții i-au sticlit spre mine în penumbră.”).

Marlowe este un personaj desprins din viața reală: deși romanul are un ”happy end”, scenele în care detectivul este amenințat cu moartea sau e foarte aproape să facă pușcărie pentru că ține la confidențialitatea clientei sale – sunt fragmente care intensifică suspansul de la un capitol la altul. În același timp, Marlowe se dovedește a fi și detectivul pasionat, cel care continuă investigațiile, chiar dacă doamna Murdock renunță la serviciile lui.

Romanul ”Fereastra de sus” este o carte structurată simplu, cu descrieri succinte și multe dialoguri. Întâmplările palpitante și diversitatea personajelor dinamizează subiectul, astfel încât lucrarea se citește ușor și trezește interesul pentru celalte romane din seria ”Philip Marlowe Mystery”.