Poveştile doamnei ministru

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 12 ( mai, 2011 )

Anne Holt – Eroare judiciară/ Aşa ceva nu se întâmplă niciodată
Traducere de Marie-Jeanne Vasiloiu/ Liliana Urian
Editura Trei, 2009/ 2010

Anne Holt este avocată şi fost ministru al Justiţiei în ţara ei natală, Norvegia. Este autoarea a doua serii de romane poliţiste – seria Hanne Wilhelmsen şi seria Vik/Stubø; cele două cărţi despre care voi povesti în această însemnare fac parte din această a doua serie şi au apărut în Norvegia în 2001 şi respectiv 2004.

Eroare judiciară, primul roman în care apare cuplul Vik/Stubø, are ca temă centrală pedepsirea nevinovaţilor. E vorba în primul rând de câţiva copii, aparent aleşi la întâmplare, care sunt răpiţi de pe stradă sau de acasă, ucişi într-un mod misterios şi expediaţi părinţilor lor prin poştă. Mai e vorba şi de un norvegian condamnat cu multă vreme în urmă pentru uciderea unei fetiţe, în ciuda faptului că dovezile despre vinovăţia lui nu erau foarte solide. Cum a influenţat acesta din urmă crimele petrecute mult mai târziu se va vedea abia la finalul romanului, după o anchetă dificilă a poliţiei, ajutată de profiler-ul Johanne Vik.

Aşa ceva nu se întâmplă niciodată e un roman la fel de plin de victime nevinovate, de data aceasta adulţi ucişi în preajma locuinţelor lor de un criminal cu darul mizanscenei. Johanne Vik e singura care îşi poate da seama de mobilul crimelor, pentru că e singura care înţelege că poliţia are de-a face cu un criminal aproape perfect, care ucide pentru a putea pune apoi victimele în scenă, neavând cu ele nimic personal.

Există foarte multe asemănări între cele două romane: avem de-a face cu doi criminali cu psihologii aberante, două persoane care ucid pentru ca să îşi liniştească demonii interiori; există două anchete lungi şi dificile şi ambele sunt, până la urmă, rezolvate datorită intuiţiei câte unui personaj; poliţia e în mare parte inutilă în desluşirea crimelor, iar criminalii nu sunt niciodată arestaţi.

Cel mai dificil pentru mine a fost să îi simpatizez pe cei doi anchetatori: Johanne Vik e o femeie care se plânge mereu, pare instabilă, refuză să colaboreze cu poliţia până în momentul în care nu mai are de ales (deşi, în primul roman, cei asasinaţi sunt copii, iar ea e mamă şi e şi singura care îi poate ajuta pe poliţişti…). Stubø, viitorul ei soţ, se bazează prea mult pe intuiţie şi e, în acelaşi timp, uimitor de puţin perspicace. La aceste aspecte se adaugă faptul că asasinii sunt inumani, imposibil de înţeles. Analiza pe care o face Anne Holt acestui tip de psihologie mi-a dat o senzaţie de vagă scârbă, poate pentru că autoarea şi-a ales nişte personaje extreme şi total străine.

În genul „romanului despre oribili criminali în serie” cărţile lui Anne Holt funcţionează însă destul de bine: sunt alert scrise, te ţin în priză, te fac să îţi doreşti ca binele să câştige (chiar dacă nici binele ăsta nu e perfect). Dacă în prima carte suspansul e creat doar de căutarea frenetică a bârlogului criminalului, în a doua cititorii de romane poliţiste vor aprecia, poate, modul în care autoarea ascunde de cititor motivaţia criminalului. Ambele cărţi sunt însă, una peste alta, thrillere, elementele de literatură poliţistă fiind discrete. Accentul e pus pe emoţiile personajelor principale şi pe mecanismele foarte complicate ale psihicului criminalilor, iar plasarea acestora mult dincolo de limitele normalului te face uneori să o suspectezi chiar şi pe Holt de o oarecare perversitate.

Există, sunt sigură, cititori cărora le vor plăcea aceste două romane; din perspectiva mea de iubitor al genului poliţist ele se fac vinovate de păcatele pe care li le reproşez de obicei thrillerelor – gustul pentru extrem şi accentul pus pe senzaţiile tari. Prefer misterele mai casnice, mai credibile, şi detectivii mai umani.