Putere și crimă în Suedia contemporană

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 6 ( noiembrie, 2010 )

Liza Marklund – Explozii în Stockholm
trad. de Laurenţiu Dulman
Editura Trei, Bucureşti, 2010

Explozii în Stockholm le va părea imediat familiară cititorilor lui Stieg Larsson: în carte, o ziaristă de la un tabloid important caută indicii despre autorul unei explozii devastatoare care a avut loc la stadionul olimpic din oraș. Explozia a dărâmat mare parte din stadion, punând în pericol desfășurarea Jocurilor Olimpice. În ea a pierit o femeie care se dovedește a fi șefa comitetului de organizare a Jocurilor.

Annika Bengtzon, ziarista noastră, își dă seama destul de devreme de faptul că celelalte ziare au pornit pe o pistă greșită, presupunând faptul că explozia e opera unei organizații teroriste. Sursele ei din poliţie o asigură că ancheta oficială are în vedere câțiva suspecți din anturajul victimei, de aceea Annika pornește în căutarea tuturor indiciilor care ar putea să ii dea o imagine mai clară despre femeia ucisă. Descoperă lucruri cutremurătoare despre viaţa de familie a victimei, detalii ascunse cu multă grijă de-o femeie pentru care succesul în cariera fusese totul. Importanta acestei anchete e pusă însă sub semnul întrebării în momentul în care o altă bombă explodează într-o clădire din satul olimpic. Singura victima e un bărbat care pare sa nu aibă nici o legătură cu șefa comitetului olimpic.

Colegii Annikăi profita din plin de încurcătura aceasta pentru a ne arăta o faţă a Suediei pe care poate că nu ne-am aștepta să o vedem: sexismul căruia ii cad victime și acum femeile suedeze din funcții de conducere, considerate de multi dintre colegii și subordonații lor niște incapabile demne de dispreț. Una dintre cheile deslușirii misterului exploziilor o va constitui pãână la urmă tocmai atitudinea aceasta a suedezilor, pentru că motivațiile ucigașului vor fi, într-un fel, legate de modul în care femeile și bărbații interacționează în mediile profesionale în care ambele sexe pot ajunge în poziții de putere.

Criminalul este până la urma găsit și toată lumea poate răsufla ușurată, mai ales Annika, a cărei viaţă ajunge să fie pusă în pericol înspre sfârșitul anchetei. Celor care citesc multe cărți de acest gen nu le va fi prea greu să îl descopere pe criminal după ce el apare în carte, indicii sunt cu duiumul. Mai interesante decât misterul în sine sunt însă micile descoperiri de pe parcurs, multe dintre care nu o au o importantă prea mare până la urma, dar care îl țin pe cititor în priză. Familia lui Annika e și ea simpatică și am înțeles ca întâmplările din redacția ziarului prezintă cu destul de bună acuratețe modul în care funcționează ziarele adevărate.

Explozii în Stockholm e un roman care se citește cu plăcere; e scris simplu, fără zorzoane, și desfășurarea evenimentelor aduce mult cu modul în care presupun că se găsesc în realitate autorii unei crime. Cei care l-au citit pe Larsson se vor bucura sa pășească iarăși într-un univers familiar, și asta chiar dacă Liza Marklund a creat un mister mult mai ușor de deslușit.