Răzbunare dincolo de orice limite

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 23 ( aprilie, 2012 )

David Morrell – Testament
Traducere de Lucia şi Costi Popârţan
Editura Olimp, Bucureşti, 1994

David Morrell este creatorul personajului iconic John Rambo, personaj care a apărut până acum în trei cărţi (First Blood1972, Rambo – 1985, Rambo III – 1988) şi patru filme, şi al celebrilor fraţi, Romulus şi Remus, agenţi speciali, din superba serie Mortalis (The Brotherhood of the Rose1984, The Fraternity of the Stone – 1985, The League of Night and Fog – 1987), al cărei volum de mijloc, ecranizat la rândul său,  eu continui să-l consider cel mai bun roman de acţiune pe care l-am citit până acum.

N-am putut rămâne indiferent, aşadar, acum câteva zile, când am vizitat locurile natale şi am găsit acasă acest volum care-mi ieşise complet din minte. Mai ales că văzusem Frăţia Trandafirului (pe care nu îl am) într-un anticariat din Brăila şi nu-l cumpărasem. Ruşine să-mi fie.

Proaspătă şi dură, melancolică şi deprimantă, merită două lecturi, nu una.

Este primul roman stand-alone publicat de David Morrell (First Blood apăruse cu trei ani înainte, dar face parte din seria dedicată lui Rambo) şi spune povestea lui Reuben Bourne, un ziarist a cărui familie este atacată mişeleşte de membrii unei grupări paramilitare, grupare despre care Bourne scrisese nu cu mult timp în urmă un articol care o prezenta într-o lumină nu foarte favorabilă şi care îl dezamăgise extrem de mult pe conducătorul acesteia.

Aşadar, într-o zi ca toate celelalte începe coşmarul pentru Bourne: prima care moare este pisica, otrăvită cu laptele care peste câteva minute îl va ucide şi pe cel mai tânăr membru al familiei Bourne, un băieţel în vârstă de doar câteva luni (scena în care moare pisica mi-a adus aminte de o scenă asemănătoare, care se petrece la începutul romanului Frăţia Pietrei, unde personajul principal este avertizat că va fi atacat prin otrăvirea şoricelului său, botezat Stuart Little). Cu toată protecţia poliţiei, fetiţa lui Bourne este atacată la şcoală, apoi casa însăşi este atacată de o mică armată de ucigaşi, astfel încât Bourne, soţia acestuia şi fetiţa lor n-au încotro decât să fugă cât mai departe, dacă vor să rămână în viaţă.

Ceea ce se întâmplă în continuare nu este decât o hăituire nemiloasă, cu forţă disproporţionată, care nu poate avea decât un singur rezultat. Cu toate acestea, Bourne se dovedeşte un supravieţuitor demn de luat în seamă până şi de către membrii grupării paramilitare; ajunge în creierii munţilor, unde dă peste un oraş minier fantomă care nu figura pe nicio hartă cunoscută, locuit doar de un bătrân nebun, dar foarte bine pregătit când e vorba de uzul armelor de foc, şi de câinele acestuia, care într-un final se va dovedi un ajutor de nădejde.

Supravieţuirea în condiţii foarte vitrege se dovedeşte atuul decisive în favoarea lui Bourne (care avea cunoştinţe temeinice, la fel ca însuşi Morrell, în urma documentării teoretice şi practice pentru publicarea unor articole), supravieţuire care însă va fi plătită cu un preţ foarte scump.

Este un roman deosebit de violent, în care urmărirea prin sălbăticie devine o cursă pe viaţă şi pe moarte şi pentru vânat, şi pentru vânător. Morrell mărturiseşte în prefaţă că i-a venit ideea pe când se documenta tocmai despre o asemenea grupare precum cea descrisă în roman, dar că i-a dat o turnură violentă, chiar horror. El este şi un  excelent autor de povestiri horror, nominalizate inclusive la premiile Bram Stoker sau World Fantasy, însă, din păcate, Editura Olimp n-a mai apucat să-i publice şi superbul volum Totem.

O lectură absolut recomandată, care, în ciuda a patru decenii scurse de la prima apariţie, nu s-a prăfuit deloc. Proaspătă şi dură, melancolică şi deprimantă, merită două lecturi, nu una. David Morrell este un autor care trebuie neapărat băgat mai mult în seamă de către editurile de la noi şi care sunt sigur că şi-ar găsi imediat foarte mulţi cititori.