Rebus cu criminali

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 22 ( martie, 2012 )

Ian Rankin – Inspector Rebus V: The Black Book
Orion Books, Londra, 2005

Anul trecut am achiziţionat din Anglia, unde lucrez şase luni pe an, 2 volume de un autor de care auzisem pe când eram în ţară: Ian Rankin (Leda, parcă, anunţa că va publica un volum de-al lui). Autorul îmi atrăsese atenţia deoarece se lupta – acolo – pentru supremaţia vizibilităţii în librării cu titani precum Stieg Larsson, James Patterson sau Jo Nesbo.

Rankin este creatorul cunoscutului detectiv inspector John Rebus, un scoţian sadea din Edinburgh, solid şi bătăuş, mare amator de băuturi tari şi iubitor de femei, agresiv şi ironic, dar total dedicat meseriei sale. Seria dedicată lui John Rebus numără până acum 18 romane şi un volum de povestiri şi sper să nu se oprească aici. Totul a început în 1987 cu Knots and Crosses şi, după cum puteţi vedea, titlurile romanelor fac toţi banii. The Black Book, apărută în 1993, este al cincilea roman din serie.

Ian Rankin este un autor care îşi merită toate laudele şi care ar trebui neapărat tradus.

În acest volum am făcut cunoştinţă cu personajul principal, John Rebus, şi cu ajutoarele sale: sub-inspectorul Brian Holmes, subalternul şi prietenul lui Rebus, şi Siobhan Clarke, proaspăt sosită de la Londra pentru a ajuta poliţia din Edinburgh. Mai apar în scenă Michael, fratele lui Rebus, Patience (am remarcat că este, într-adevăr, foarte răbdătoare, dar până şi răbdarea ei are limite), doctor, iubita lui Rebus, şi diverşi interlopi, criminali cu acte-n regulă, între care se remarcă Naşul tuturor, Big Ger Cafferty, acum băiat cuminte (spune el) şi la casa lui, cu afaceri cât se poate de legale.

Când Holmes este atacat şi aruncat în comă chiar în faţa unui bar, John Rebus intră pe fir. El găseşte un carneţel negru printre lucrurile lui Holmes, misteriosul carneţel din titlu. Acesta conţine tot felul de zvonuri, coduri, bârfe despre lumea infracţională din oraş. În felul acesta, Rebus află noi amănunte despre un incendiu imens care mistuise din temelii un întreg hotel în urmă cu cinci ani, incendiu provocat de fapt pentru a masca o crimă şi care îl incrimina direct pe Cafferty. Situaţia se complică atunci când Rebus este dat afară de Patience (deh, viaţa de soţie-iubită de poliţist nu-i uşoară!), Michael, fratele său este atacat, atac ce seamănă mai mult a intimidare, apare şi un cuplu de homosexuali-patroni de restaurant care participaseră şi ei la o partidă de pocher ce avusese loc chiar în seara incendiului de la hotel, apare şi un cunoscut pedofil care se cazează vizavi de o şcoală generală, plus, ca bonus, o scenă de hrănire a porcilor cum numai în Snatch-ul lui Guy Ritchie am mai întâlnit.

Rebus este un personaj memorabil, din galeria lui Sam Spade, Philip Marlowe sau Maigret, foarte bine conturat fie şi numai prin mimică şi prin intermediul replicilor spumoase şi, de multe ori, flegmatice. Nu este un om perfect, are o mulţime de defecte, dar îşi face treaba cu pasiune şi este aproape imposibil să nu te îndrăgosteşti de el. Descrierile pub-urilor şi ale clădirilor din Edinburgh, ale oamenilor şi ale ideilor acestora, ale mentalităţii scoţienilor, care niciodată nu s-au împăcat cu alipirea ţării lor la Regatul Unit al Marii Britanii (cum nu s-au împăcat nici irlandezii, vom vedea în volumul următor, dar aceştia au fost mult mai radicali) dau savoare acestui roman, savoare dublată şi de o intrigă poliţistă foarte complicată, căreia de-abia la final i de descurcă toate iţele.

Seria dedicată lui John Rebus a fost adaptată şi pentru TV între 2000-2007, cu John Hannah interpretându-l pe Rebus în primul sezon, rol reluat apoi de Ken Scott.

Ian Rankin este un autor care îşi merită toate laudele şi care ar trebui neapărat tradus şi în româneşte, o traducere care însă trebuie făcută cu bun-simţ şi cu foarte multă responsabilitate.