Recenzie pentru Salem’s Lot a lui Stephen King – Ghid de întemeiere a unei colonii de vampiri

Articol publicat in:Recenzii | 18 octombrie 2012

Stephen King-Salem’s Lot (Salem’s Lot, 1975), 564p., TPB, Editura Nemira, 2007, Colecția Suspans, Trad. Ruxandra Toma.

Ghid de întemeiere a unei colonii de vampiri.

Un roman absolut recomandat, plin de povești și de povețe, un clasic în adevăratul sens al cuvântului

Al doilea roman scris de Stephen King, după fenomenalul succes repurtat de Carrie, Salem’s Lot, apărut în 1975, a devenit un roman horror clasic instantaneu, fiind considerat, la ora actuală, unul din cele mai importante romane ce tratatează tema vampirului și unul din cele mai înfricoșătoare romane ale maestrului Stephen King. Nominalizat la World Fantasy Award în 1976, romanul a pierdut în favoarea lui Somewhere in Time al lui Richard Matheson, apărut și în românește cu titlul Undeva, Cândva. Romanul a fost, de asemenea, ecranizat de două ori, o dată în 1979 și o dată în 2004.

Este povestea orașului Jerusalem’s Lot, prescurtat Salem’s Lot, un micuț orășel american din statul Maine și a locuitorilor săi care trebuie să ducă o luptă aprigă pierdută din start împotriva forțelor întunericului. Personajul principal este Ben Mears, un scriitor destul de cunoscut, care locuise în urmă cu mult timp în Salem’s Lot și care încearcă să treacă peste o dramă cumplită: moartea soției sale într-un accident de motocicletă, din care el scăpase complet nevătămat. El revine în orașul natal pentru a scrie un nou roman despre Casa lui Marsten, un loc cu adevărat înfiorător, ce ascunde multe secrete și despre care însuși Ben are amintiri nu foarte plăcute.

Ben face cunoștință cu Susan Norton, o tânără ce tocmai citea un roman de-al lui și amândoi se îndrăgostesc unul de celălalt. Mama lui Susan, un personaj deloc plăcut și foarte autoritar, care dorea s-o țină pe Susan lângă ea și s-o mărite cu Floyd Tibbits, iubitul lui Susan la momentul apariției lui Ben în peisaj, nu privește cu ochi buni relația fiicei ei cu scriitorul cel nou sosit în oraș și vrea cu tot dinadinsul să-i despartă. Ben se cazează la pensiunea Evei Miller, o matroană impunătoare, văduvă și care-și conduce cu mână de fier stabilimentul ce constituie adăpost pentru o mulțime de bătrâni mari amatori de licori bahice.
Liniștea micuțului orășel este tulburată de închirierea în mod cu totul surprinzător a Casei lui Marsten, casă ce ascundea o poveste absolut macabră: cu mulți ani în urmă acolo locuise un traficant de produse alcoolice, Hubie Marsten, în timpul anilor ’30, anii prohibiției, împreună cu soția lui; într-o zi o luase razna și-și împușcase nevasta iar apoi se spânzurase. Casa este acum închiriată de R.T. Straker, un comerciant de mobilier clasic și scump, despre care locuitorii din Salem’s Lot spun că nimeni nu le va cumpăra. Toți sunt cuceriți de manierele curtenitoare ale noului chiriaș al Casei lui Marsten și toți sunt curioși cum arată partenerul de afaceri al lui Straker, domnul Barlow, care momentan lipsește, fiind plecat într-o călătorie de afaceri.

Totul începe cu dispariția a doi frați, Ralphie și Danny Glick: Danny este găsit la ceva timp, însă Ralphie răm. Danny este internat în spital și la scurt timp moare de ceea ce pare a fi anemie, lăsându-și părinții devastați de durere.

Celelate personaje principale ale poveștii sunt: doctorul Jimmy Cody (cel care se îngrijește de Danny Glick și care îl va îngriji și pe Ben atunci când va fi atacat de un Floyd Tibbits înnebunit de pierderea iubitei sale, Susan, în favoarea scriitorului nou-sosit, și care se va alătura echipei pornite în cruciada de stârpire a plăgii vampirice), Mark Petrie (un băiețel subțirel, cu o voință de fier și cu un sânge rece formidabil, care l-ar face invidios și pe un adult, mare amator de povești de groază și care, atunci când este vizitat de un Danny Glick transformat în vampir, este singurul care știe ce să facă și reușește să-l alunge cu ajutorul unei cruci), profesorul Matt Burke (singurul care îl place instantaneu pe Ben și cel care descoperă primul că fenomenele stranii ce au loc în micuțul orășel par a fi începutul unei invazii a vampirilor și care are un atac de cord când este vizitat de vampirul Mike Ryerson, primul om transformat în vampir de proaspătul vampir Danny Glick) și Părintele Callahan (un preot irlandez competent, iubit de toată lumea, mare amator de băuturi tari și care și-a cam pierdut credința).

Invazia se petrece ca la carte, cu pași mici, dar siguri: se începe cu sacrificarea unui câine negru pe poarta cimitirului, apoi cu sacrificarea unui băiețel (în persoana lui Ralphie Glick, un fel de ofrandă adusă Marelui Stăpân), apoi totul merge din aproape în aproape: primul care devine vampir este Danny Glick, acesta îl transformă în vampir pe Mike Ryerson, groparul care tocmai îi acoperea lui Danny cel mort sicriul cu pământ, urmează mama lui Danny, apoi… descoperiți totul citind un roman absolut formidabil, un adevărat clasic al genului, clar inspirit de alt clasic al literaturii horror, Dracula lui Bram Stoker.

Povestea este una clasic kingiană, cu personaje numeroase și bine conturate, cu mici povești de viață, pline de umor sau de durere deopotrivă, cu intrigă complexă și bine strunită, practic King a evoluat într-un singur an, de la apariția lui Carrie și până la publicarea romanului de față, într-un mod formidabil: de la un roman cu o poveste destul de simplă, dar pur și simplu cu un impact nemaipomenit, și cu un singur personaj principal, cum este cazul lui Carrie, până la un roman cu zeci de personaje, care mai de care mai diverse, și cu o intrigă solidă și pe mai multe planuri.

Avem de-a face cu povestea unui orășel tipic american de la mijlocul anilor ’70, orășel care stagnează de mulți și care se chinuie să se mențină pe linia de plutire a cotidianului, cu locuitori care mai de care mai neobișnuiți sub masca unor personaje ce par cât se poate de normale, dar care ascund secrete teribile sau povești de care nu sunt deloc mândri: preotul adulat de toată lumea este un bețivan ce se ascunde nu foarte bine (doar își face cumpărpturile din același loc), Bonnie Sawyer este o soție căreia îi place foarte mult un anumit tânăr, dar care într-o zi este prinsă de soț în plin act de adultery și pedepsită așa cum trebuie, cineva se încuie în casă și trage obloanele pentru a-și admira colecția de lenjerie de damă, altcineva are o colecție de reviste porno ascunse în spatele unui dulap și din când în când se masturbează cu ochii la ele, Mabel Werts are un binoclu cu care spionează pe toată lumea și este, astfel, codoașa orașului, un fel de radio-șanț pentru toate zvonurile adevărate sau mai puțin adevărate, o tânără mamă complet nepregătită pentru acest rol își maltratează bebelușul a cărui singură vină este că are o mamă denaturată și un tată bețiv, chiar și Ben ascunde nu unul, ci două secrete. Un roman absolut recomandat, plin de povești și de povețe, un clasic în adevăratul sens al cuvântului, pe care regret sincer că nu l-am citit acum mai mult timp, dar niciodată nu-i târziu să citești o poveste bună.

La final stai și te întrebi: cine sunt adevărații monștri? Vampirii?