Să cadă măştile!

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 23 ( aprilie, 2012 )

Victor Eftimiu – Kimonoul înstelat
Editura Crime Scene, Bucureşti, 2012

În Interbelic, mulţi dintre autorii ajunşi apoi clasici ai literaturii române şi-au încercat mâna şi la genurile aşa-zis minore. În privinţa literaturii poliţiste îl amintesc doar pe Liviu Rebreanu, cu romanul Amândoi. Era, atunci, un avânt la nivel mondial în această direcţie, iar îndemnul lovinescian la sincronism nu putea să nu acopere şi genurile poliţist sau fantastic. Victor Eftimiu, autor celebru mai mult pentru piesele sale de teatru (cine n-a citit/văzut/ascultat o dată în viaţă feeria Înşir’te, Mărgărite?), s-a înscris şi el în acest trend cu romanul Kimonoul înstelat, aproape trecut cu vederea în majoritatea bibliografiilor „oficiale”, dar readus acum în atenţia noastră graţie strădaniei editurii Crime Scene. Un necesar act de recuperare.

Roman surprinzător, antrenant, extrem de comic, puţin derutant, Kimonoul înstelat ne arată un Victor Eftimiu ludic, în plină vervă creatoare, capabil să orchestreze o intrigă poliţistă, cu unele tuşe groase.

Cum ar fi fost – poate – de aşteptat, Kimonoul înstelat urmăreşte, făţiş, o structură teatrală, în scene şi acte recunoscute ca atare („Întâiul act al acestei piese s-a încheiat cu prinderea lui David Pickleston”, p. 66), iar „piesa” am putea-o numit comedie veneţiană, întrucât miza centrală pare a fi veşnica demascare a unor personaje care nu sunt niciodată cine spun ele că sunt.

Ne aflăm în Paris, unde detectivul american Tom Sincler a venit pe urmele a doi escroci talentaţi, soţii Pickleston, însoţiţi de fiul lor, David. Acţiunea se desfăşoară în şi în preajma unui local patronat de doi chinezi, care, la momentul oportun, se vor dovedi a fi chiar escrocii, deghizaţi. Îl mai avem pe scenă şi pe Cellino, dansator la localul-ascunzătoare, dar şi astrolog şi fachit sub numele de Jim Parker şi om de lume sub acela de Allen Preston. Acesta o seduce pe o fostă colegă, actualmente soţia nesatisfăcută a mogulului cremei de ghete Boby Hamilton, mică dramă care duce la complicitatea celor ai locului pentru prinderea suspecţilor.

Lucrurile se derulează cu rapiditate, într-o manieră complicată, complexă, ca un carusel în care chipurile se confundă la nesfârşit, ameţitor, limpezirea situaţiei aducând – în sfârşit! – calmul şi veselia generală, ca o mahmureală benignă.

Roman surprinzător, antrenant, extrem de comic, puţin derutant, Kimonoul înstelat ne arată un Victor Eftimiu ludic, în plină vervă creatoare, capabil să orchestreze o intrigă poliţistă, cu unele tuşe groase. Un roman care se poate susţine valoric şi după atâţia ani de la scriere. Născut, poate, dintr-o joacă ori dintr-un pariu cu sine, Kimonoul înstelat merită citit de orice pasionat de literatură poliţistă românească mai veche sau mai nouă.