Să ne împuşcăm la munte şi la mare

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 5 ( octombrie, 2010 )

Andy McDermott – Lupta pentru Atlantida
trad. Gabriel Stoian

Lupta pentru Atlantida e romanul de debut al lui Andy McDermott; a fost tradusă în 27 de limbi și e urmată de încă cinci volume, în curând chiar şase. Personajele principale ale acestei serii sunt Nina Wilde, doctor în arheologie, și Eddie Chase, bodyguard-ul ei. În acest prim volum, cei doi protagoniști trec printr-o mulțime de aventuri în timp ce încearcă să descopere vestigiile Atlantidei.

Nina a moștenit pasiunea pentru acest continent de la părintii ei – pe care îi întâlnim în prologul volumului. Ea e pregătită să își sacrifice cariera academică atunci când universitatea refuză să îi finanțeze o expediție în Golful Cadiz, locul în care ea ajunsese la concluzia că a existat continentul pierdut. I se dă și ocazia să o facă: e sunată de un tip pe nume Starkman care îi oferă șansa de a-i prezenta idea sa celui mai bogat mecena al arheologilor, afaceristul Kristian Frost.

Dar lucrurile nu sunt adesea ceea ce par, iar drumul până la Frost se dovedește a fi înțesat cu capcane; Nina află destul de rapid că viaţa sa e în pericol și că Starkman lucrează pentru inamicul lui Frost. Singura ei salvare e Eddie Chase, venit in extremis să o scoată din necaz. Astfel se cunosc cei doi și Nina află că Eddie a fost angajat de „forțele binelui” să o salveze.

Când se întâlnește în sfârșit cu Frost, Nina acceptă oferta lui de finanțare și face cunoștință cu Kari, fiica miliardarului și principala sa aliată în lupta pentru găsirea Atlantidei. Cele două femei, alături de Eddie și de alți câțiva aliați, pleacă apoi într-o aventura palpitantă care îi poartă în Iran, în Brazilia, în Golful Cadiz și în Himalaia. Calculele Ninei sunt corecte și expediția ar merge strună dacă nu ar exista Frăția, o organizație secretă care pare hotărâtă să distrugă orice obiect ar putea aminti de insula atlanților și pe orice om care stă în calea acestei misiuni.

Luptele se țin lanț, victimele sunt numeroase, avem parte de o grămadă de explozii și de cascadorii și, la final, de o răsturnare de situație spectaculoasă. Din păcate, părțile de luptă sunt mult mai numeroase decât cele de aventură: dacă avem într-adevăr câteva capitole gen Indiana Jones, cele mai numeroase sunt cele gen Rambo, cu doi-trei eroi care împușcă câte 30 de iranieni/mafioți/soldați cu fiecare glonț și care se folosesc în mod creativ de lanțuri, elicoptere sau submarine pentru a-i face bucăți pe inamici (sânge peste tot!). Autorul persistă și în oferirea de informații complete despre tipurile de arme sau vehicule folosite de protagoniști, chestie plictisitoare de la un moment dat încolo (nu îmi prea pasă dacă Chase îl taie în cinci pe-un soldat inamic folosind pistolul sau F.R.A.S. 3400 de 3.45 mm, în timp ce zboară pe deasupra lui cu parapanta model M.E.H. 20/X). Tot la minus trebuie sa trec și dialogurile voit haioase dintre protagoniști, scrise copilărește și fără haz, mai ales atunci când ele îi implica pe membrii vreunul cuplu.

La plus, cartea e destul de palpitantă și se citește repede, e necomplicată și bună pentru câteva zile de odihnă. E mai plină de clișee decât ma așteptam, dar de altele decât cele pe care le aveam în minte când am deschis-o, și îmbină destul de OK o poveste de aventuri oarecum rudimentară cu thrillerul militar și medical.