Şampanie la căsuţa cu zorele

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 21 ( februarie, 2012 )

Rodica Ojog-Braşoveanu – Stilet cu şampanie
Colecţia Suspans, seria Opere Alese. Rodica Ojog-Braşoveanu
Editura Nemira, Bucureşti, 2012

Stilet cu şampanie face parte dintre ultimele apariţii la editura Nemira, în seria de autor Rodica Ojog-Braşoveanu, şi este, cel mai probabil, prima carte din seria cu Minerva Tutovan, iniţial publicată în 1977, la editura Militară, cu titlul Panică la căsuţa cu zorele, titlu sub care se mai găseşte şi astăzi în biblioteca mea veche de acasă.

Decorul cărţii contrastează teribil cu personajele care îşi joacă rolul bine stabilit, şi asta face ca romanul să fie şi mai savuros.

Minerva, proaspătă ca o garofiţă după noaptea de Revelion, şi Dobrescu, istovit de petrecerea festivă, investighează o crimă aparent perfectă: un inginer a fost ucis cu un stilet înfipt în spate în noaptea de Revelion, în timp ce toţi ai casei au un alibi perfect. În stilul ei caracteristic, fosta profesoară de matematică rezolvă crima ca şi cum ar rezolva o ecuaţie: ia paranteză cu paranteză, necunoscută cu necunoscută şi pune cap la cap întâmplări aparent banale, care, până la urmă, dezvăluie soluţia complotului şi conduc spre un final cel puţin neaşteptat, care seamănă puţin cu Crima din Orient Express a Agathei Christie, însă mult mai spumos. Doar vorbim de şampanie, nu?

Ceea ce şochează în această carte, ca în mai toate cărţile Rodicăi Ojog-Braşoveanu, e felul în care a ales să caricaturizeze personajele. De cele mai multe ori, personajele ei nu au şi bune şi rele, ci sunt ataşate unei tipologii, ca libelulele într-un insectar, şi nu mai pot scăpa de acolo. Această tipologie e, de altfel, şi cea care le stabileşte destinul, destin imuabil în cazul lor, pentru că personajele Rodicăi Ojog-Braşoveanu au doar rareori control asupra propriilor vieţi şi, de cele mai multe ori, mor aşa cum s-au născut: avari, escroci, serioşi, singuratici, invidioşi, ghinionişti, melancolici, nefericiţi. Puţine sunt personajele cu adevărat fericite în cărţile ei şi asta te face să te întrebi de unde s-a inspirat autoarea, de a creionat atât de realist personajele, de la cel mai pedant aristocrat până la cel mai josnic infractor.

Un alt lucru care atrage atenţia în această carte este modul în care Rodica Ojog-Braşoveanu alege să descrie Bucureştiul anilor ’70: cu magazine în care se vindeau Kent şi whisky, cu sindrofii elegante, cu doamne care se vopseau cu L’Oreal, cu struguri şi crengi de liliac în februarie, cu vol-au-vent pe masa de Crăciun, cu bucătărese educate la şcoli specializate în menaj, cu miliţieni preocupaţi de binele cetăţeanului. Decorul cărţii contrastează teribil cu personajele care îşi joacă rolul bine stabilit, şi asta face ca romanul să fie şi mai savuros. Adăugaţi la toate astea şi faptul că scriitoarea a reuşit să evite cu graţie orice menţiune a comunismului şi veţi avea o lectură mai mult decât plăcută pentru o seară geroasă de iarnă în care doar o crimă şi o anchetă fictive ne mai pot încălzi.