Secretele din trecut nasc monştri

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 22 ( martie, 2012 )

Dean KoontzŞoapte
Traducere de Daniela Truţia
Editura Fahrenheit, Bucureşti, 2000

Sunt un mare admirator al operei lui Dean R. Koontz, indiferent că este vorba despre romane horror: The Mask (Masca, Editura Olimp, 1994) sau Midnight (Miezul nopţii, Editura Nemira, 1994), thriller: Dark Rivers of the Heart (Râurile întunecate ale inimii, Editura Nemira, 1996), The Servants of Twilight (Ucigaşi în numele Domnului, Editura Nemira,1994), Intensity (Beţia sângelui,  Editura Nemira, 2000) sau SF (Demon Seed, 1973).

Despre unul din volumele din categoria thriller aş vrea să vorbesc în continuare: Şoapte, apărut la dispăruta Editură Fahrenheit, un imprint al Grupului Editorial Rao. Este un roman dens, alert (dar are şi foarte multe descrieri: ale personajelor, ale locurilor prin care călătoresc personajele, ale motivaţiilor personajelor etc.), pe alocuri violent, în maniera altui thriller tradus în acelaşi an la noi, Beţia sângelui.

Koontz reuşeşte în acest roman ceea ce nu reuşeşte în alte romane ale sale: pe lângă trama poliţistă captivantă realizează şi o fină analiză socială a acelor vremuri.

Personajele principale sunt Hilary Thomas, o tânără scenaristă de 28 de ani din Los Angeles, care tocmai a încheiat primul său contract important, urmând să şi regizeze filmul al cărui scenariu l-a vândut unui important producător, şi detectivul Tony Celmenza, ajutat de colegul său, Frank. Pe urmele lui Hilary se află Bruno Frye, un important cultivator de viţă de vie din regiunea oraşului San Francisco (pe care îl întâlnise într-o călătorie de documentare pentru un scenariu), bântuit de fantoma mamei sale, Katherine, care îl terorizase o viaţă întreagă. Hilary este atacată brutal de două ori în propria casă: prima oară atacatorul scapă, dar a doua oară este ucis de către Hilary şi ajunge la morga din oraş.

Hilary, după primul atac, nu este crezută de către detectivul Frank, acesta crezând că este doar o înscenare a lui Hilary. Singurul care o crede este Tony, un excelent ascultător, răbdător (nu degeaba îl cheamă Clemenza) şi arătos, care ajunge să se îndrăgostească de Hilary. Însă atunci când Hilary este atacată de Bruno Frye pentru a treia oară, după ce îl înjunghiase mortal, situaţia capătă o întorsătură foarte stranie: cum e posibil ca un cadavru căruia i se făcuse autopsia şi care fusese şi îngropat în cimitirul din oraşul natal să învie şi s-o atace din nou pe Hilary?

Surprinde violenţa cu care Bruno Frye le atacă pe femei (se dovedeşte, până la urmă, că mai atacase şi omorâse zeci de femei până să ajungă la Los Angeles şi s-o atace pe Hilary, dar aceasta din urmă este singura care i se opune cu îndârjire şi care, în final, îl şi omoară). Frye este stăpânit de o obsesie încă de când era copil: mama lui îl încuia în pivniţă şi îl teroriza zi de zi (de altfel, Frye şi Hilary împart un secret comun: amândoi suferiseră foarte mult în copilărie şi, mai apoi, în adolescenţă, din cauza părinţilor psihopaţi şi denaturaţi, dar, în vreme ce Hilary luptase să supravieţuiască şi devenise o femeie de succes, Frye se adâncise în obsesiile sale şi începuse să ucidă metodic femei în care o vedea mereu pe mama sa, întoarsă din morţi pentru a-l pedepsi).

Koontz reuşeşte în acest roman ceea ce nu reuşeşte (sau nu-l preocupă foarte mult) în alte romane ale sale: pe lângă trama poliţistă captivantă realizează şi o fină analiză socială a acelor vremuri (anii 1980 – după zbuciumaţii ani 1970 venise o perioadă mai aşezată, mai liniştită) din Statele Unite ale Americii – cum arătau, trăiau, se îmbrăcau, mâncau locuitorii din zona oraşului Los Angeles, transformările sociale şi politice, poveştile unor oameni de succes (povestea bărbatului de culoare care, scăpat din puşcărie, devenise un mare amator de artă şi un reputat designer vestimentar; povestea fostului coleg de muncă al lui Tony, ajuns patron de restaurant etc.), cum arătau locuinţele din diverse cartiere ale Los Angeles-ului, stilul de viaţă al comunităţilor de italieni, hispanici etc. Relaţia lui Tony cu partenerul şi prietenul său, Frank, este analizată şi disecată cu minuţiozitate, cu toate că nu va fi de prea lungă durată.

Ceea ce m-a deranjat un pic la acest volum (pe lângă coperta extrem de neinspirată, una din cele mai neatractive pe care le-am întâlnit la un volum de-al lui Koontz), de altfel foarte bine scris, este faptul că totul se arată aproape perfect: Tony e un ascultător perfect, Hilary e de o frumuseţe perfectă (singurul ne-perfect este Frank, dar acesta are o scuză, pentru că trecuse printr-un divorţ foarte dureros, despărţindu-se de a doua soţie, după ce prima murise de cancer), restaurantul fostului partener al lui Tony este aranjat perfect şi are un meniu desăvârşit (la fel ca şi mâncărurile), fostul avocat al lui Bruno Frye, Joshua, este o gazdă perfectă şi un ajutor perfect, casiera de la banca din San Francisco, cea care îi eliberase lui Frye o importantă sumă de bani chiar la câteva ore după ce acesta fusese ucis în Los Angeles, este şi ea de o inteligenţă uluitoare etc.

Per ansamblu este un volum foarte bine construit, cu o intrigă întortocheată şi bine pusă la punct, cu o motivaţie foarte convingătoare a criminalului, cu personaje bine conturate şi de care te îndrăgosteşti imediat, cu destul de mult sex (chiar, cred că este volumul lui Koontz cu cele mai multe scene de sex, cel puţin din cele pe care le-am citit eu; doar în Demon Seed am mai găsit ceva asemănător), aşa că nu am nicio scuză că l-am lăsat deoparte mai bine de zece ani şi m-am apucat de el abia acum. Recomandat!