Şi diavolul citeşte, nu-i aşa?

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 1 ( iunie, 2010 )

Patrick Graham – Evanghelia după Satana, trad. Diana Morăraşu, Editura Nemira, Bucureşti, 2009.

Când primesc o carte la tradus, primul lucru pe care-l fac este, evident, să  o citesc. La această primă lectură urmăresc mai puţin firul naraţiunii, cât scriitura, stilul, încerc să „adulmec” amprenta stilistică a autorului, pentru a o putea reda – în măsura în care sunt în stare – în limba română. Cu Evanghelia după Satana am avut mari dificultăţi la această primă lectură: mă surprindeam adesea dând paginile cu febrilitate, uitând cu totul de stil, scriitură, întorsături de frază! Ce mai, pe mine mă interesa ce se întâmplă în continuare, ce mai plănuieşte Marie Parks, prin ce cotlon al întunecatului Ev Mediu îmi mai poartă autorul paşii.

Evanghelia după Satana e un thriller ezoteric cu adevărat captivant, cu accente de roman negru, care se consumă (şi) într-o ambianţă gotică, și în care prezentul lui 2006 e decriptat şi, totodată, salvat prin prisma unui trecut care începe în anul de tristă amintire 1348, an în care ciuma neagră făcea ravagii prin Europa. Oricât de raţional ai fi, cartea asta izbuteşte să transmită un soi de spaimă întunecată care te face să te uiţi cu suspiciune în jur şi să te întrebi dacă nu cumva câinele care ţi se-ncurcă printre picioare e posedat de diavol. Are de toate: frison, emoţie, suspans, personaje puternice şi bine conturate, o intrigă machiavelică ce creşte în intensitate după o adevărată artă a dozajului, răsturnări spectaculoase de situaţie care se menţin în limitele verosimilului și, mai presus de toate, un stil extrem de eficient care ţine cu sufletul la gură şi cititorul, și bietul traducător care, furat de lectură, a uitat că trebuia să facă şi o traducere.

Naraţiunea pasionantă curge în flux continuu, fără goluri, fără  rest, iar capitolele relativ scurte permit menţinerea unui ritm alert al povestirii. Salturile deconcertante de la o epocă la alta, de la un timp la altul, de la un personaj la altul îmbogăţesc textul, îl fac şi mai captivant şi permit cititorului să îşi formeze o imagine clară, aproape fotografică a acţiunii. E o carte pe care, odată ce ai început-o, nu o mai poţi lăsa din mână, vrei să ştii ce se întâmplă în continuare, cum se termină…

Dacă tot ai intrat pe culoarele întunecate ale fortăreţelor medievale, acolo unde bântuie diavolul, eşti obligat să încerci să găseşti o cale de ieşire. Stropul bine dozat de erezie prezent în paginile acestei cărţi, la care se adaugă o interpretare oarecum stupefiantă a Bibliei (nu întru totul lipsită de sens şi justificare istorică, deşi aici discuţia rămâne deschisă) fac parte din armele redutabile cu care Patrick Graham reuşeşte să îşi prindă cititorii. Ceea ce, între noi fie spus, nu ar fi fost cu putinţă fără o serioasă documentare, deopotrivă istorică şi teologică. Căci o parte din farmecul şi valoarea Evangheliei după Satana e dată şi de faptul că aduce informaţii, propune – într-un anumit sens – un mod de a te raporta la eterna problemă a răului; are, aşadar, o valoare cognitivă implicită (sper să nu sune prea pompos și să nu se supere pe mine neiubitorii de thriller, cei care refuză orice valoare educativă unor astfel de texte şi îi suspectează pe autorii lor de aplicarea unor reţete facile şi interese pur comerciale).

Dacă te gândeşti bine, există totuşi o serie întreagă de asemănări între novus ordo şi realul grup Bilderberg! În plus, spre lauda lui, Graham reuşeşte să evite capcana atât de la-ndemână a happy-endului şi ne dă un final nuanţat, deschis: răul absolut pierde momentan lupta, numai că răul nu dispare niciodată la modul absolut (cel puţin nu în această viaţă), el e veşnic aici, lângă noi, în noi. Mai devreme sau mai târziu, răul se va întoarce. Sub ce formă? Nu știu. Sper să aflu/aflăm din paginile unei viitoare cărţi a lui Patrick Graham.