Şi fluturii mor, nu-i aşa?

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 12 ( mai, 2011 )

Diane Wei Liang – Fluturele de hârtie
Traducere de Alin Mihăilescu
Editura Nemira, 2010

Cărticica asta mică nu este, în mod necesar, o scriere pentru pretenţioşii genului: personajele sunt relativ slab conturate, motiv pentru care şi intriga are pe alocuri de suferit. Dar – întotdeauna există un ”dar”, nu-i aşa? – adevăratul centru de interes al scrierii trebuie căutat în altă parte. În nici trei sute de pagini, Liang izbuteşte un adevărat tur de forţă şi aduce în faţa cititorului, cu uşurinţa pe care numai un real talent narativ o poate genera, trei evenimente majore din istoria Chinei. E vorba despre Marele Salt înainte din perioada 1958-59, care a schimbat în mod dramatic viaţa tuturor chinezilor. Urmează anii 60 şi Revoluţia Culturală, cu distrugerea siturilor istorice, scoaterea în afara legii a multora dintre vechile tradiţii şi practici culturale, arestarea şi uciderea a milioane de oameni. Şi, în ordinea firească a istoriei, evenimentele însângerate din iunie 1989 din piaţa Tien an Men, când studenţii chinezi au învăţat în mod tragic lecţia însângerată despre limitele libertăţilor lor garantate de regimul comunist.

Punctul forte al naraţiunii pare a fi descrierea: viaţa din hutong-uri (străzi, cartiere) este extrem de vie şi convingătoarea. Captivant şi verosimil este şi contrastul dintre viaţa celor care trăiesc la ţară şi orăşeni, precum şi (eternul) conflict dintre săraci şi bogaţi. Toate aceste elemente culturale integrate în povestire o transformă într-o adevărată mărturie despre viaţa în China contemporană.

Tema centrală a acestei scrieri vorbeşte tocmai despre modul în care cele trei întâmplări majore ale istoriei au afectat, au schimbat în mod profund viaţa şi firea oamenilor. Moartea misterioasă a frumoasei Kaili este doar un alt argument în sprijinul acestui fir roşu al naraţiunii. Politica Chinei de ieri şi de azi este cheia în care trebuie citită şi înţeleasă această carte. Folosirea unor evenimente politice cu care cititorul occidental este relativ familiarizat drept motor al intrigii pare a fi o idee bună şi destul de originală; din păcate, cum menţionam la început, personajele ar fi putut beneficia mai mult de fundalul complex pe care au fost proiectate. Rolul lui Mei Wang din Fluturele de hârtie e departe de a fi memorabil. Tinerei de un remarcabil curaj – nu e puţin lucru să fii investigator privat într-o ţară în care această meserie e ilegală! – nu i se acordă suficient spaţiu iar evoluţiile ei par mai curând artificiale şi insuficient dezvoltate. În schimb, celălalt personaj principal, Lin, e cu adevărat paradoxal: cu toate că pare mai curând o umbră decât un personaj consistent, cu toate că ceea ce face nu se potriveşte întotdeauna cu ceea ce este, acest student arestat în iunie 1989 şi condamnat la opt ani de muncă silnică într-un lagăr concentrează în sine tradiţie şi modernitate, dragoste şi ură, laşitate şi curaj, tristeţe şi bucuria supravieţuirii. Lin e întruchiparea fragilului fluture de hârtie, cel care, în vechea tradiţie manciuriană, conducea sufletele morţilor pe ultimul lor drum. El însuşi coboară în infern odată cu intrarea în lagăr; dar pentru Lin eliberarea – întoarcerea la lumină – echivalează cu arderea aripilor fluturelui atras de mirajul unei necruţătoare surse de lumină. Bântuit de fantomele trecutului, mistuit de dorinţa de răzbunare, tânărul îşi ratează întoarcerea, iubirea, viaţa. Pe urmele lui Lin, Mei Wang ajunge să îşi retrăiască ea însăşi propria-i laşitate din vara lui 89, când nu a avut curajul să se alăture frumoşilor nebuni din Tian an Men. Folosirea istoriei recente a Chinei drept catalizator al acestui conflict dă o dimensiune mai profundă unor personaje de altminteri slab reprezentate, cel puţin din perspectiva unui thriller. În orice caz, punctul forte al naraţiunii pare a fi descrierea: viaţa din hutong-uri (străzi, cartiere) este extrem de vie şi convingătoarea. Captivant şi verosimil este şi contrastul dintre viaţa celor care trăiesc la ţară şi orăşeni, precum şi (eternul) conflict dintre săraci şi bogaţi. Toate aceste elemente culturale integrate în povestire o transformă într-o adevărată mărturie despre viaţa în China contemporană. În cadrul descrierilor, autoarea acordă un loc aparte mâncării. Funcţia socială a hranei e bine reprezentată aci; în majoritatea momentelor cheie afli personajele (indiferent de poziţia lor socio-economică) aşezate în jurul unei mese cu bucate aburinde, iar Liang nu se zgârceşte deloc cu descrierea savuroaselor gustări. Pentru cititorul occidental ritualul mesei nu va fi având o prea mare importanţă, dar în spaţiul chinezesc, mâncarea reprezintă un important aspect al ospitalităţii tradiţionale, al vieţii în ansamblul ei, iar Diane Wei Liang ştie cât se poate de bine acest lucru.

Există însă un alt aspect care îngreunează oarecum lectura. E vorba despre utilizarea nu tocmai fericită a pinyin-ului (sistemul de romanizare a chinezei mandarine, ca variantă standard a limbii chineze, folosit pentru a transcrie caracterele chinezeşti în alfabetul latin). Autoarea pare a fi hotărâtă să-şi familiarizeze cu orice preţ cititorii cu cât mai mulţi termeni chinezeşti, motiv pentru care nu pare a sesiza întotdeauna care este dreapta măsură între «suficient» şi «prea mult». Multe dintre «chinezisme» nu au nicio relevanţă în iconomia textului, au echivalente cât se poate de oneste şi corecte în limbile occidentale, iar abundenţa lor nu face decât să îngreuneze inutil lectura. O întrebuinţare mai puţin arbitrară şi ceva mai parcimonioasă a cuvintelor transcrise în alfabet latin din chineza mandarină ar fi fost, poate, mai eficientă.

Cu toate umbrele sale evidente, Fluturele de hârtie rămâne o carte care merită citită. De ce? Pentru că e o carte tristă, care spune povestea unei istorii nedrepte. Iar noi ştim prea bine – sau ar trebui să ştim – ce înseamnă asta…