Studii de personaje

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 13 ( iunie, 2011 )

Raymond ChandlerFereastra de sus
Traducere de Cornelia Bucur

Fereastra de sus e un roman ceva mai puţin convenţional: după avalanşa de gangsteri, împuşcături şi aventuri cu sufletul la gură din romanele precedente, Raymond Chandler adoptă, temporar, un ritm mai puţin alert şi construieşte o intrigă poliţistă mai cumpătată, în care Philip Marlowe îşi arată anumite calităţi neaşteptate.

Romanul începe odată cu prima întrevedere dintre Marlowe şi cea mai recentă clientă a sa, văduva Elizabeth Bright Murdock. Femeia aceasta cu voinţă de fier îl angajează pentru a confirma faptul că nora ei furase o monedă destul de valoroasă, dublonul Brasher. Tot în atribuţiunile lui Marlowe intră şi descoperirea oricăror informaţii care i-ar permite văduvei Murdock să îl oblige pe fiul său să divorţeze de soţia sa, fostă dansatoare într-un club de noapte.

Mai puţin palpitantă decât alte cărţi ale lui Chandler, mai puţin pulp şi mai mult poliţistă în sensul clasic al termenului, Fereastra de sus oferă câteva ingrediente care îi pot tenta pe fanii lui Philip Marlowe: şansa de a îl cunoaşte mult mai bine, de a îl vedea ezitând între etica profesiunii sale şi datoria de-a preveni alte crime şi, spre sfârşit, între dorinţa de a pedepsi cu orice preţ şi cea de a ierta.

Marlowe e prins repede într-un hăţiş de întâmplări din ce în ce mai îngrijorătoare: toţi cei care au avut de-a face cu dublonul Brasher sunt ucişi, rând pe rând, iar suspecţii devin tot mai numeroşi. Asemenea lui Poirot, Marlowe trebuie să cerceteze mai degrabă psihologia celor implicaţi în seria de crime, pentru a despărţi grâul de neghină şi pe cei capabili să ucidă de ceilalţi.

Cel mai interesant personaj, din punct de vedere psihologic, e domnişoara Merle, secretara lui Elizabeth Murdock. Speriată de bărbaţi, dornică să îşi asume vina pentru tot soiul de fapte macabre, tânăra Merle se dovedeşte a fi cea de-a doua victimă a unei crime de demult. Marlowe îşi asumă cu dragă inimă rolul de prinţ galant, salvând-o pe Merle de ea însăşi şi de cei care o ţineau prizonieră de ani şi ani. În Fereastra de sus avem prilejul să ne dăm seama de compasiunea pe care o poate arăta Marlowe celor loviţi de necaz, de dorinţa lui de a îi ajuta şi de a îndrepta lucrurile, romanul fiind, din acest punct de vedere, cel în care detectivul nostru se arată în cea mai bună lumină.

Interesanţi din punct de vedere psihologic sunt şi fiul lui Elizabeth Murdock (un păpălău de joasă speţă) şi diverşii lui prieteni – patroni de cluburi de noapte, playboys, şantajişti, gangsteri de mică anvergură, mereu în căutarea câte unei oportunităţi de câştig. Oricare dintre ei poate fi criminalul, aparent, chiar dacă toţi sunt mult mai puţin violenţi decât personajele obişnuite ale lui Chandler. Dintre ei va fi până la urmă scos la iveală şi asasinul, deşi se va adeveri că răul se afla în altă parte, în inima unul personaj care i-a format pe unii dintre ei şi i-a deformat pe alţii.

Mai puţin palpitantă decât alte cărţi ale lui Chandler, mai puţin pulp şi mai mult poliţistă în sensul clasic al termenului, Fereastra de sus oferă câteva ingrediente care îi pot tenta pe fanii lui Philip Marlowe: şansa de a îl cunoaşte mult mai bine, de a îl vedea ezitând între etica profesiunii sale şi datoria de-a preveni alte crime şi, spre sfârşit, între dorinţa de a pedepsi cu orice preţ şi cea de a ierta. Intriga poliţistă e bine gândită, iar logica desfăşurării evenimentelor devine clară la final, în ciuda bogăţiei de intrigi secundare. E un prilej binevenit de reîntâlnire cu literatura lui Chandler, care îşi confirmă şi aici talentul pentru dialoguri percutante, umorul discret şi uimitorul discernământ când vine vorba să judece oamenii.