Suspans şi secrete în Sirikot

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 11 ( aprilie, 2011 )

Shivani Singh – Moarte la curtea rajahului
Traducere de Elena Mareşi şi Florina Dobre Brat
Editura Taj Books, 2009

Am avut onoarea, dar şi norocul de a fi prezentă la lansarea cărţii Moarte la curtea rajahului de Shivani Singh, în prezenţa autoarei. În faţa unui public restrâns, cunoscător şi iubitor de carte, Shivani şi câţiva invitaţi au vorbit despre Moarte la curtea rajahului ca despre un roman de suspans, lucru care m-a intrigat, mai ales că, dacă nu mă înşel, este prima de acest gen scrisă de un autor indian, care pătrunde pe piaţa de la noi. Cu toate acestea, a trecut ceva timp până să mă apuc de citit, însă atunci când am făcut-o, am savurat-o pe deplin, fără s-o grăbesc, deşi muream de curiozitate să aflu, evident, cine e criminalul şi cum a acţionat. De la Povestea unui copil indian de Mulk Raj Anand, publicată la noi în 1965, în care India apare în toată splendoarea ei, cu bune şi cu rele, şi pe care am citit-o extaziată de vreo trei ori în copilărie, mereu cu gândul la locuri pe care nici nu mi le puteam imagina în acea lume gri în care trăiam, nu s-a mai publicat la noi proză indiană de calitate până la apariţia Editurii Taj care se ocupă cu succes de această sarcină, aducând pe piaţa românească nume ca Shivani Singh, Amitav Ghosh şi Swarup Vikas.

În ultimă instanţă, acesta este subiectul cărţii: viaţa în palatul regal, cu luxul ei, cu plăcerile şi desfătările ei, dar şi cu urzelile şi necazurile de rigoare.

Ceea ce o plasează pe Shivani Singh şi a ei Moarte la curtea rajahului în segmentul literaturii de suspans este faptul că intriga cărţii este declanşată de două crime, legate sau nu una de alta (vom afla pe parcurs acest lucru) pe care cineva încearcă să le investigheze ca să afle criminalul. Culmea este că scopul detectivului impromptu nu este aducerea acestuia în faţa justiţiei, ci doar descoperirea lui; mai departe de atât nu merge cu raţionamentul.

În Sirikot, lucrurile nu stau la fel ca peste tot în lume şi, în ultimă instanţă, acesta este subiectul cărţii: viaţa în palatul regal, cu luxul ei, cu plăcerile şi desfătările ei, dar şi cu urzelile şi necazurile de rigoare. Pasaje întregi de cuvinte meşteşugit îmbinate descriu bucatele delicioase, tradiţiile unice în lume şi festivalurile pline de culoare, natura capricioasă, dar şi interioarele opulente.

Lila, personajul principal, şi „detectivul” cărţii, este o fetiţă abia intrată în adolescenţă, care încearcă să dezlege două mistere: cine a ucis un servitor şi mai apoi, cine l-a ucis pe bunicul ei. În cercetările ei, Lila se confruntă cu lucruri care contribuie la maturizarea ei timpurie: află de adultere pe care nu le-ar fi bănuit, descoperă secrete vechi de familie pe care nu şi le-ar fi închipuit, este trădată de cineva la care nu s-ar fi aşteptat şi îşi face şi prieteni în locuri unde nu ar fi căutat.

Sfârşitul este trist, dar continuă tiparul unei cărţi poliţiste: tot misterul ni se dezvăluie în faţa ochilor prin intermediul unui personaj aparent insignifiant, aşa cum se întâmplă mereu.

După cum spune şi ziarul indian The Hindu, „Moarte la curtea rajahului e mai mult decât un murder mystery, e un roman care ridică acea cortină care acoperea viaţa intimă a regelui”, şi aş mai adăuga eu, e un roman care trebuie citit cu încântare, cu pasiune, cu entuziasm, dar şi cu reverenţă pentru proza ieşită din condeiul talentat al unei prinţese-scriitoare.