Tăcerea cea din urmă

Articol publicat in:Recenzii | 15 octombrie 2012

Tacerea mieilorUn criminal canibal briliant alături de o frumoasă şi inteligentă agentă FBI

Cu siguranţă unul dintre cele mai bune filme horror-thriller realizate vreodată. Pelicula are meritul de a fi al treilea film din istoria cinematografului care a obţinut cinci premii Oscar majore: cel mai bun film, cel mai bun regizor, cel mai bun scenariu, cel mai bun actor şi cea mai bună actrita. Regizat de Jonathan Demme, creatorul unor capodopere precum Philadelphia (1993) sau The Manchurian Candidate (2004) şi bazat pe romanul cu acelaşi nume scris de inegalabilul Thomas Harris, producţia îşi merită pe deplin distincţiile, în mare parte datorită actorilor din rolurile principale şi a atmosferei excepţional realizate, care reuşeşte să te ţină cu inima îngheţată de groază până la finalul imprevizibil şi absolut terifiant.

Clarice Starling (Jodie Foster) este o tînără agentă FBI, printre cei mai buni din breasla ei. Aceasta primeşte de la Jack Crawford (Scott Glenn), superiorul ei, însărcinarea de a investiga un caz criminalistic deosebit de complex, cel al lui “Buffalo Bill”, un ucigaş foarte periculos, cu un caracter debusolant, care obişnuieşte să răpesca tinere şi să le jupoaie pielea, ultima ostatică fiind fiica unui important senator american. La rezolvarea cazului, ea trebuie să viziteze spitalul de nebuni din Baltimore, acolo unde este închis unul dintre cei mai duri şi mai geniali criminali din toate timpurile, canibalul Hannibal Lecter (Anthony Hopkins). Acest briliant monstru, de profesie psihiatru, se poate transpune în pielea urmăritului şi să-i prevadă acţiunile diabolice. Evident, rafinatul Hannibal este prea deştept pentru a oferi astfel de informaţii pe gratis, aşa că o atrage pe tînăra Clarice într-o relaţie incomodă şi neliniştitoare, în cursul căreia îi propune ca, în schimbul părerilor lui, aceasta să-i permită accesul la amintirile copilăriei sale. Filmul se concentrează, în scene memorabile, asupra discuţiilor celor doi, purtate în temniţa întunecată şi sinistră unde este închis Hannibal, despărţiţi doar de un perete de sticlă.

Atât Hopkins, cât şi Foster fac un tur de forţă actoricească, între ei născându-se o relaţie fascinantă, care atrage ameţitor privitorul într-un carusel halucinant. Hannibal a ramas în istoria cinematografiei ca unul dintre cele mai memorabile şi mai interesante personaje din toate timpurile.

Întuneric şi lumină

Genialitatea, rafinamentul şi nebunia lui Lecter se pot distinge dintr-o replică din multitudinea de aforisme extraordinare ale sale, rămasă celebră datorită maleficului pur, ascuns în spatele cuvintelor alese cu multă migală: “A census taker once tried to test me. I ate his liver with some fava beans and a nice Chianti.”

Pelicula v-a rămâne în mintea privitorului şi datorită prestaţiei întunecatului Ted Levine, creatorul unui sinistru “Buffalo Bill”, prin coloana sonoră extrem de potrivită cu tematica, foarte aproapiată de gothic, a filmului, compusă de Howard Shore, creând o atmosferă tensionată şi apăsătoare, sau prin povestea foarte complexă şi finalul care lasă o mulţime de întrebări, gândite atât de bine de autorul cărţii şi transpuse atât de magnific de regizorul acestei capodopere de neegalat.

Nu am întâlnit încă pe cineva căruia să nu-i fi plăcut, măcar dintr-un anumit punct de vedere, The Silence Of The Lambs! Cred că această afirmaţie este suficientă pentru a descrie fascinaţia pe care ţi-o induce, aproape hipnotic, acţiunea filmului.

“Well Clarice… Have the lambs stopped screaming?”

The Silence of the Lambs este o producţie care atinge perfecţiunea cinematică. Un film extraordinar, cu adevărat unic, pur şi simplu impresionant. Unul dintre cele mai bune exemple de capodoperă.

The Silence Of The Lambs (SUA, 1991); R: Johnathan Demme; Scenariu: Ted Tally; Cu: Jodie Foster, Anhony Hopkins şi Scott Glenn.