Templierii se întorc!

Articol publicat in:Recenzii | 29 ianuarie 2013

Raymond Khoury-Salvarea Templierilor (Sean Reilly and Tess Chaykin II: The Templar Slavation, 2010) 516p., Hardcover, Editura Nemira, București, 2012, Colecția Suspans, Trad. Theodora Toma, Red. Nicoleta Ghement, Ecaterina Derzsi

Dacă în ’Ultimul Templier’ (care a beneficiat și de o ecranizare, făcută însă în bătaie de joc) Raymond Khoury și-a purtat cei doi protagoniști, agentul FBI Sean Reilly și arheologul Tess Chaykin prin Turcia și Vatican, pentru a-l urmări pe William Vance și a găsi faimoasa Evanghelie scrisă de însuși Iisus Hristos, de această dată, în ’Salvarea Templierilor’, Reilly este nevoit să alerge tot timpul după un adversar cu adevărat redutabil, pe lângă care profesorul Vance din primul volum nu este decât un amator.

Tess Chaykin a fost răpită și, pentru recuperarea ei, Sean Reilly trebuie să fure un manuscris din arhiva secretă a Vaticanului, pe care doar puțini oameni de pe lumea asta o pot vizita. Mansoor Zahed este agent secret iranian și ucigaș plătit, mercenar și un om foarte determinat. Este expert în diverse tipuri de arte marțiale, în tot felul de explozibili (confecționează două bombe artizanale pentru a scăpa de poliția din Roma care era pe urma lui și a lui Sean Reilly, după ce acesta extrăsese manuscrisul din arhiva Vaticanului, apoi o bombă pentru Tess, mai târziu, pe care i-o leagă în jurul mijlocului, pentru a o ține lângă el), în arme de foc și în arme albe, un șofer strălucit, un om care va face totul posibil pentru a-și atinge scopul.

De pe străzile din Roma ajungem pe străzile din Istanbul, unde are loc o spectaculoasă urmărire cu mașini (care i-ar face cinste oricărui film cu buget impresionant de la Hollywood), deși Zahed are avantajul că lui nu-i pasă dacă omoară sau rănește oameni nevinovați. De pe străzile din Istanbul protagoniștii poveștii ajung pe culmile unui munte din centrul Turciei, pe care, aflase Zahed, se afla mormântul unui faimos cavaler cruciat, Conrad, ultimul păstrător al manuscriselor pierdute ale cavalerilor templieri, cel care, cu mari sacrificii (toți frații templieri și toți prietenii se sacrificaseră pentru ca toate cuferele cu mansucrise, printre care, aflase Mansoor Zahed, se aflau și comori-aur și bijuterii, să fie depozitate în siguranță, iar lumea să afle adevărul: Iisus Hristos a fost un simplu om, cu o putere de convingere extraordinară și a cărui doctrină a influențat lumea atât demult de-a lungul veacurilor, încât încă mai este considerat cel mai important personaj care a trăit pe Pământ) salvase zeci, sute de manuscrise prețioase din timpuri străvechi, depozitându-le undeva în Turcia.

Ritmul de desfășurare a acțiunii este pur și simplu amețitor: Zahed este, cu siguranță, cel mai redutabil inamic pe care un om al legii îl poate înfrunta. Determinarea și hotărârea cu care caută manuscrisele pierdute au un scop, cred eu, destul de nobil, deși mijloacele prin care urmărește acest lucru sunt monstruoase: el vrea, nici mai mult-nici mai puțin, să dărâme fundamenetele pe care se sprijină lumea creștinătății-dacă întemeietorul suprem al creștinismului, Iisus Hristos, a fost un simplu om, fără har divin și nicidecum Fiul lui Dumnezeu, nu este totul o imensă farsă lansată de Biserică și ascunsă cu foarte mare grijă pentru a nu ieși la iveală, atunci totul s-ar prăbuși, inclusiv ordinea mondială și, lucrul care l-ar mulțumi cel mai mult pe Zahed, poate chiar SUA (tot Zahed evidențiază că americanii sunt o nație de creștini credincioși, care sunt convinși că au atât de mult succes deoarece Îl au pe Dumnezeu alături) ar fi cuprinse de haos.

Motivul pentru care Zahed este atât de pornit contra necredincioșilor creștini este unul cât se poate normal: cu mulți ani în urmă, pe când el avea doar paisprezece ani, avusese loc un raid al armatei americane, ca parte a unei misiuni ultrasecrete, de care doar câțiva oameni din FBI și CIA aveau cunoștință, într-o zonă din Iran și în care murise toată familia lui Zahed, lăsându-l pe acesta singur pe lume.

De acord, Mansoor Zahed este un monstru cu chip de om, care ucide sau torturează pe oricine îi stă în cale fără nicio remușcare (pe un italian îl aruncă din avion, unei profesoare îi taie capul doar ca să-i demonstreze unui savant că vorbește serios, pe un alt savant, prieten al lui Tess Chaykin, îl aruncă în aer cu o bombă artizanală), este o fiară cinică, fanatică și determinată (la fel de determinat este și Sean Reilly, acum coordonator al diviziei care se ocupă de problemele legate de terorismul internațional din cadrul FBI, care face totul pentru a-și salva iubita răpită, pe Tess Chaykin, dar el nu omoară decât atunci când nu mai are de ales și în legitimă apărare), care va face tot ce-i stă în puteri pentru a găsi manuscrisele și comoara pierdută și a distruge lumea creștinătății. Dar oare nu are și el niște motive destul de întemeiate pentru a-i urî atât de mult pe americani? Pe de altă parte, mijloacele pe care le folosește sunt profund greșite, rănesc și ucid oameni, răzbunarea moarte n-are, cum ar veni, dar totul are o limită, până la urmă, nu-i așa?

Povestea este liniară și se desfășoară pe două planuri: Sean Reilly și Tess Chaykin îl urmăresc pe Mansoor Zahed ca să-l împiedice să-și atingă scopurile, iar celălalt plan se ocupă de odiseea cavalerului Conrad pentru a ascunde prețioasele manuscrise. Dacă în volumul trecut spațiul alocat aventurilor cavalerilor templieri era destul de mic, de data aceasta, în acest volum este mult mai generos. Nu știu cât de valoros ca scriitor este Raymond Khoury și câtă profunzime are, dar totuși scrie bine, se documentează, are idei și știe să construiască personaje, iar intriga este construită fără cusur. Cartea de la Nemira se prezintă în condiții grafice excepționale, cartonată și cu hârtie de calitate. O traducere bună, nu neapărat strălucită, dar o redactare care lasă mult de dorit, deși au fost doi redactori, nu unul.