Teoria conspiraţiei funcţionează

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 24 ( mai, 2012 )

Phillip Margolin – Crima din Lost Lake
Traducere Cristina Iordache
Editura Nemira, Bucureşti, 2007

De Philip Margolin nu mai auzisem deloc înainte de a deschide această carte nici prea groasă, nici prea subţire şi având o copertă care chiar nu impresionează prin nimic – un soldat american care poate însemna absolut orice; mie mi s-a părut total neinspirată.

Personajul principal este Daniel Morrelli, un artist care confecţionează mobilier din lemn şi care călătoreşte din loc în loc şi-şi vinde marfa cui doreşte s-o cumpere. De fapt, volumul începe cu o crimă oribilă care are loc undeva în anii ’70, victima fiind un cunoscut congresman american, iar făptaşul fusese dat în vileag de Vanessa Wingrave, fiica unui cunoscut general din Armata americană.

O lectură destul de plăcută, nu foarte profundă, care porneşte de la o idee nu foarte nouă, dar care decurge destul de bine.

Douăzeci şi ceva de ani mai târziu, Vanessa lucrează la un tabloid lipsit de importanţă şi încearcă să-şi publice grozăvia de poveste care trebuie să-l demaşte pe tatăl ei, generalul Morris Wingrave, cel care condusese în anii ’70 o unitate ultrasecretă de ucigaşi ce îndeplineau sarcini în diferite părţi ale globului, inclusiv pe teritoriul american. Unul dintre ucigaşii de top din această unitate fusese Carl Rice, fostul iubit din tinereţe al Vanessei, un tânăr extrem de talentat şi de inteligent, care o iubise foarte mult pe Vanessa şi pe care, la rândul ei, Vanessa îl iubise foarte mult. Venise însă Războiul din Vietnam, Carl se înrolase la sugestia tatălui Vanessei şi, mai târziu, fusese recrutat pentru a face parte din Unitatea de ucigaşi, iar relaţia lor se destrămase. Câţiva ani mai târziu, Carl se satură şi îi destăinuieşte Vanessei tot ceea ce fusese nevoit să facă de-a lungul ultimilor ani.

Aşadar, să ne întoarcem în zilele noastre: Daniel Morrelli este un individ liniştit, devine chiriaşul unei alte protagoniste a povestirii – Ami Vergano, avocat într-un micuţ orăşel din nordul Statelor Unite ale Americii, văduvă şi mamă a unui băieţel pe care se străduieşte din greu să-l crească singură. Atunci când însă are loc un incident pe terenul de baseball şi un poliţist este grav rănit de către Daniel Morrelli, ale cărui instincte de ucigaş se trezesc la viaţă, totul se precipită: Daniel este rănit şi el şi este arestat, internat în spital şi urmează să fie condamnat la ani grei de închisoare – Vanessa îl vede la televizor şi îl recunoaşte în persoana lui Morrelli pe fostul ei iubit, Carl Rice, pe care toată lumea îl credea mort. Vanessa îşi dă seama că Morrelli este în pericol de moarte dacă e recunoscut şi de alte persoane care îl cunoscuseră pe când se numea Carl Rice şi pe care deneralul Wingrave îl dorea mort, deoarece acesta acum candida la preşedinţia Statelor Unite – dacă se afla că fusese conducătorul unei unităţi de ucigaşi, imaginea sa ar fi avut foarte mult de suferit.

Romanul nu este un thriller pur, în sensul unanim acceptat, ci e mai degrabă o combinaţie de thriller juridic, în maniera unor romane scrise de John Grisham, şi thriller psihologic. Are însă şi părţi pline de suspans, cum este urmărirea lui Morrelli şi a Vanessei de către trupele speciale trimise de Morris Wingrave sau episoadele din viaţa sa povestite de Morrelli. Nu este o capodoperă a genului, dar pune pe tapet o chestiune destul de sensibilă pentru americani care nu a fost elucidată niciodată pe deplin: au existat sau nu trupe speciale sau secţiuni ale Agenţiilor de Informaţii Americane (CIA sau NSA) care se ocupau cu eliminarea unor personaje aşa-zis indezirabile pentru guvernul american şi care trebuiau eliminate ori cărora trebuia să li se sugereze că ar fi mai bine să îşi vadă de treabă decât să li se întâmple diverse accidente nefericite. O lectură destul de plăcută, nu foarte profundă, care porneşte de la o idee nu foarte nouă, dar care decurge destul de bine şi care te face să-ţi pui câteva întrebări, mai ales dacă eşti un cititor american şi eşti mult mai familiarizat cu vechile lor probleme – Războiul din Coreea, Războiul din Vietnam, Războiul Rece, asasinarea lui Kennedy etc.