Timbre, aconit şi crimă

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 7 ( decembrie, 2010 )

Alan Bradley – Plăcinta e dulce la sfârşit
Trad. Monica Vlad
Editura Trei, Bucureşti, 2010

Alan Bradley e un tânăr talent trecut de 70 de ani, deși, conform spuselor lui, scrie tot felul de romane și povestiri încă dinainte să meargă la școală. Poate din cauza asta Plăcinta e dulce la sfârșit nu pare deloc să fie un roman de debut: ca și Liza Marklund, Bradley nu comite greșeli de stil sau de construcție și creează o lume coerentă și plăcută.

Cartea poate fi cu ușurință încadrată în genul cozy mystery: lipsesc evenimentele ultra-violente, fiorii de gheață pe șira spinării și anchetele sordide. În locul lor avem o moșie la țară, o crimă între prieteni și o foarte tânără anchetatoare care trebuie să împace ancheta cu micile farse jucate surorilor mai mari și cu obligația de-a fi prezentă la masa de seară.

Ea e Flavia de Luce, o fată de unsprezece ani pasionată de chimie și mai ales de otrăvuri; lăsată mare parte din timp de capul ei, fata își petrece vremea în fostul laborator al unui unchi, într-o aripă pustie a conacului familiei de Luce. Aici învață Flavia despre reacțiile chimice, despre otrăvuri și antidoturi și despre felul în care metoda științifică te poate adesea scoate din impas (de exemplu când ești încuiată într-o debara de surorile mai mari, legată la mâini).

O poveste frumoasă, numai bună de citit la gura sobei, care va descreți fruntea cititorului obosit de atâtea fapte diverse cutremurătoare.

Flavia va avea ocazia să își folosească cunoștințele și mai ales deprinderile în momentul în care în grădina conacului e găsit cadavrul unui bărbat, cu siguranță asasinat de cineva din împrejurimi. Principalul suspect, pentru poliţie, este domul de Luce, tatăl Flaviei, un bărbat distant despre care se știe că a comis în tinerețe anumite fapte reprobabile. Fata își asumă misiunea de-a descoperi care sunt aceste fapte și de a-l demasca pe adevăratul criminal.

Ca orice copil, Flavia dispune de resurse foarte limitate: o bicicletă veche care îi aparținuse la un moment dat mamei ei, acum dispărută, și un acces limitat la resursele bibliotecii publice din sat. Înarmată doar cu perspicacitatea proprie, Flavia bate în lung și în lat ținutul și descoperă până la urmă resorturile crimei – filatelice, de aceasta dată, și identitatea criminalului.

Plăcinta e dulce la sfârșit e, în primul rând, fermecătoare: mica anchetatoare e adorabilă, deși e departe de a fi bună de pus în ramă, iar peisajul englezesc prin care se plimbă pe bicicletă e pitoresc. Locuitorii satului și familia Flaviei sunt obiecte de studiu aparte, tipuri umane deosebite (măcar prin banalitate), iar încurcăturile filatelice și experimentele chimice n-au cum să nu îi amintească cititorului de lumea cea atât de vie și de plină în care trăiau când erau copii.

Din punctul de vedere al suspansului, cartea are un singur defect: criminalul e ușor de ghicit. Cititorului nu îi e greu să o ia înaintea anchetei – chiar și a celei oficiale, a poliției, despre care nu poți sa nu te întrebi ce învârte exact. Faptul că Flavia află de fapt răspunsurile la două mistere (unul dintre ele vechi de câteva zeci de ani), ambele la fel de simple, nu are cum să nu pună sub semnul întrebării profesionalismul forțelor de ordine din zonă. Cartea trebuie însă luată așa cum este: o poveste frumoasă, numai bună de citit la gura sobei, care va descreți fruntea cititorului obosit de atâtea fapte diverse cutremurătoare.