Trădare, trădare – dar să ştim şi noi!

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 14 ( iulie, 2011 )

Robyn Young – Cruciada
Traducere din limba engleză de Bogdan Marchidanu

Robyn Young este o tânără englezoaică născută la Oxford, dar, culmea, cu o pregătire axată pe scriere creativă la Sussex University din Brighton, oraș pitoresc în care s-a și stabilit până la urmă. Culmea, zic, fiindcă înainte să citesc ceva scris de ea, prin prisma celor auzite despre cărțile sale, aș fi băgat mâna în foc că predă istoria medievală pe undeva, iar scrisul este pentru ea o activitate adiacentă – nu puțini sunt cei care, învârtindu-se în mediul academic, își transformă obiectul muncii în operă literară.

Puterea romanului cred că stă tocmai în faptul că toată lumea trădează, la toate nivelurile; toată lumea trădează și nimeni și nimic nu este ce pare a fi, iar Young surprinde foarte bine asta.

La Young, noroc cu un serviciu ce implica multă muncă de rutină (conțopistă, doamna noastră!) și o revelatoare călătorie în Egipt, căci așa și-a descoperit ea pasiunea, nu!, mai bine spus, nevoia de scris. Poate și sub impresia poveștilor depănate de bunicul său, proaspăta autoare s-a specializat de la bun început și s-a consacrat, ar zice admiratorii, nu puțini la număr, cu genul de roman istoric. Lipsa unor oarecare studii de istorie nu i-a știrbit defel din aplomb; până  la urmă, și istoria asta… e relativă, dacă nu de-a dreptul maleabilă.

Young debutează cu trilogia Frăției Templierilor, din care la noi au apărut la editura Nemira deocamdată primele două cărți (Anima Templi* în 2010 și Cruciada). Publicată după câteva refuzuri ale editurilor, urmate de rescrieri și retușări, Frăția marșează pe aviditatea publicului de azi pentru povești de Ev Mediu, lucrări de anvergură care să te țină cu sufletul la gură preț de mai multe zile și care, eventual, să genereze o mini-serie TV sau un film cu succes la box-office.

Evident, e de dorit să citești Anima Templi înainte de a trece la acest al doilea episod al trilogiei – dar nu e musai. Seria îmi amintește întrucâtva de un joc de strategie pe computer, un RPG unde eroii rămân aceiași, doar nivelul, decorul se schimbă. Astfel, în Cruciada îl regăsim pe templierul Will Campbell; autoarea are însă grijă să construiască aici personajul de sine stătător, aluziile pe care le face la evenimente și persoane din prima carte fiind bine ticluite în acest sens. Eroul nostru este acum cavaler templier, prins în mrejele ultimei cruciade din istoria omenirii și, ca orice erou, el este singurul care poate aduce salvarea și pacea.

Cartea este structurată în trei părți: prima, și cea mai extinsă, introduce numeroasele personaje ale romanului, într-atât de numeroase, încât eu una, recunosc, m-am cam pierdut la un moment dat, însă cu destulă răbdare, spre final toate ițele se împletesc și tablourile disparate formează coerent imaginea de ansamblu. Chiar și așa, un punct negativ al romanului rămâne faptul că nici un personaj nu ți se lipește de suflet – chiar abundența lor, animată de dorința de a capta o imagine cât mai completă și mai alambicată, strică oarecum relația dintre cititor și personaje.

Dacă geografia romanului este amplă, acțiunea petrecându-se în mare parte în Orientul Mijlociu și în Egipt, cu referiri la mongoli și personaje din Europa – francii, cum îi numesc musulmanii, ei fiind sarazini pentru europeni – Young restrânge axa timpului la anul de grație 1276, alegând  pentru expunere de fapt doar câteva zile fatidice ale anului. Așa aflăm rând pe rând ce “coace” simultan fiecare tabără.

Tabere? Impropriu zis: poate că religia îi împarte în evrei, creștini și islamici, toți vrând să pună stăpânire pe Orașul Sfânt (în care de altfel unii reușesc să trăiască în pace). De-aici toată agitația cu cruciadele. Dar în realitate lumea nu este pictată în alb-negru, fiecare grupare își are facțiunile ei, iar acestea se bazează pe indivizi, cu emoții, frustrări și ambiții personale – fiecare își poartă crucea, fiecare cu cruciada lui.

Pretextul pornirii războiului fiind deja stabilit, celelalte două părți ale romanului continuă cu anul 1277, ca apoi să comprime puțin timpul, povestea lăsându-ne pe la mijlocul lui 1291, odată cu căderea orașului Acra, sfârșitul cruciadei, înapoi la Will Campbell care conchide cine este adevăratul trădător, cel puțin pentru el, și lasă loc de o nouă aventură.

Autoarea vine în ajutorul cititorului cu un glosar și o listă de personaje, unde identifică figurile istorice reale, în completarea explicațiilor oferite chiar prin narațiune. Însă pasionații de istorie ar putea fi mai degrabă frustrați, întrucât Robyn Young, după cum recunoaște singură, nu respectă fidel adevărul istoric și apelează la licența artistică pentru a ajusta pe ici pe colo, cu tot efortul ei pentru autenticitate. Pe de altă parte, trebuie ținut cont că romanul nu este decât o istorie romanțată a acelor ani, menită să ne bucure câteva după-amieze de vacanță.

Am căutat de zor referințele bibliografice pe care Young le menționează în nota de final și negăsindu-le, am ajuns pe blogul autoarei unde, surpriză, surpriză, am dat de o posibilă explicație a zgârceniei în paleta de culoare locală**. Young a avut intenția să viziteze locațiile care apar în roman, ca și pentru celelalte scrieri ale sale, dar războiul din Liban a împiedicat-o. Pentru un roman istoric, recrearea atmosferei acelor timpuri este esențială – Young face asta, pînă la urmă cartea are peste 900 de pagini și nu toate sunt descrieri ale confruntărilor dintre personaje, dar cumva, parcă mi-aș fi dorit ceva mai mult ca suport al intrigii.

Punctele mai slabe la o parte, povestea sună extrem de familiar pentru noi, în acest moment prezent. Cum bine se spune, istoria se repetă.  “Resimțim și azi acele ecouri”, încheie Young nota ei de final. Complexitatea intrigilor, comploturilor, trădărilor sau bunelor intenții ale personajelor se regăsește și în lumea noastră.

*

* Recenzată în nr. 4 al revistei Suspans

** Location, location, location