Un debut cu greutate

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 6 ( noiembrie, 2010 )

Sarah LanganThe Keeper
HarperTorch, New York, 2006

Rareori se întâmplă ca un autor să-şi facă remarcată vocea pe scena literară chiar de la debut. Sarah Langan face parte, nu mai încape de-acum nicio îndoială, dintre aceştia. The Keeper, roman apărut în 2006, a fost primit din start cu aplauze şi, lucru mai rar, apreciat în primul rând chiar de colegii de breaslă. Aclamată de nume sonore precum Peter Straub, Ramsay Campbell şi Jack Ketchum, cartea o merită cu prisosinţă.

The Keeper oferă o poveste solidă, foarte bine articulată, care nu coboară nicio clipă ştacheta. E în acelaşi timp un roman de atmosferă şi unul de personaj. Cele două atuuri se împletesc armonios, se completează în chip fericit, dând măsura unei intuiţii scriitoriceşti de necontestat, dar şi a unei ştiinţe dobândite – autoarea a urmat cursul de fiction writing de la Universitatea California.

Când vorbesc de personaj mă refer la două lucruri: la Susan Marley, tânăra odată admirată de toţi concetăţenii din Bedford şi acum hulită şi, mai mult, temută, la toţi cei care o înconjoară, familia, foştii prieteni, cei care o cunosc doar din vedere, şi, totodată, la Bedford-ul însuşi, la întregul oraş, dominat de fabrica de hârtie acum închisă, care are asupra lui efectul pe care chiar Susan îl are asupra locuitorilor. Atmosfera apăsătoare a cărţii, la care contribuie cu prisosinţă ploaia grea, uniformizatoare, tocmai din aceşti doi centri ce răspândesc spaimă şi teroare vine.

„Şi dacă Bedford e ca o uriaşă casă bântuită pe care Susan a trezit-o la viaţă?”

The Keeper este, la suprafaţă, o poveste cu fantome. La început, în prima jumătate a cărţii, bântuirea îmbracă o formă mai mult psihologică. Avem aici o poveste a ameninţării neîmplinite, a furtunii care se adună, a răului prevestit de natură (ploaia care izolează localitatea) şi de prezenţa cvasi-spectrală a lui Susan pe străzile ude ale oraşului. Treptat, spaimele se cuibăresc în fiecare, le influenţează visele, acţiunile. Este o gradare a groazei aici, expertă, temeinică, precum în romanele lui Straub, de pildă. Apoi, în a doua jumătate a cărţii, după moartea violentă a lui Susan, bântuirea se împlineşte, se concretizează, înmulţindu-şi semnificaţiile imediate – abandonata fabrică de hârtie, cancerul din Bedford, emană disperare şi ameninţări tot mai puternice. De unde Susan întruchipa, prin sugestie, ameninţarea umană, spre final ni se dezvăluie adevăratul sens al titlului cărţii.

Privit mai în profunzime, The Keeper este un roman al relaţiilor – tensionate, adevărat! Back-story-ul, prezentat cu parcimonie de-a lungul cărţii, ne dezvăluie sursa încordării dintre Liz Marley şi sora ei, Susan, dintre aceeaşi Liz şi mama ei căzută în marasm, apoi dintre Liz şi băiatul care o curtează. Din acest punct de vedere, romanul se arată a fi de-un dinamism excepţional. O atenţie deosebită merită şi relaţia dubioasă dintre Paul Martin, profesorul din localitate, şi Susan.

În încheiere, cel mai bun argument în favoarea cărţii: The Keeper e genul de roman care se pretează la lecturi succesive!