Un precursor şi patru crime reale

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 22 ( martie, 2012 )

Truman Capote — Cu sânge rece
Traducere de Constantin Popescu
Colecţia Biblioteca Polirom
Editura Polirom, Iaşi, 2011

Cu sânge rece e un roman semnificativ din numeroase puncte de vedere: e primul „roman non-fiction” băgat în seamă de critica anglo-saxonă, e şi primul roman de suspans de tip true crime şi e, fireşte, şi un roman poliţist extrem de reuşit în sine.

Aproape tot ce e povestit în roman s-a întâmplat în realitate. În 15 noiembrie 1959, fermierul Herbert Clutter şi patru membri ai familiei sale au fost asasinaţi în ferma lor din sătucul Holcomb, Kansas. Iubiţi şi respectaţi de concetăţenii lor, cei din familia Clutter nu aveau inamici şi duceau o viaţă prosperă, credincioasă şi veselă. La vreo şase săptămâni după crime, poliţia i-a arestat pe Richard (Dick) Hickock şi Perry Edward Smith, doi tineri fără căpătâi care au mărturisit într-un final că ei îi uciseseră pe membrii familiei Clutter. Motivul? Furtul a vreo cincizeci de dolari (e drept însă că ei se bizuiau pe o sumă mult mai mare).

Cu sânge rece se citeşte cu pasiune, ca un roman, fără ca pentru asta Capote să fi fost nevoit să introducă elemente senzaţionale sau scandaloase. E din acest punct de vedere o carte exemplară pentru genurile pe care le-a deschis, cu atât mai recomandabilă cu cât autorul ei a avut curajul de a scrie despre doi criminali fără să pornească la drum cu ideea că ei sunt nişte monştri.

Oricine doreşte poate găsi informaţii diverse despre cazul Clutter, finalul căruia fiind oricum cunoscut de la început cititorilor romanului. Suspansul nu e dat deci de emoţia descoperirii treptate a criminalilor sau din dramatizarea judecării lor. E pasionantă în schimb fuga lui Hickock şi a lui Smith prin Mexic şi printr-o bună parte a Statelor Unite şi goana paralelă a poliţiştilor după indicii, precum şi întâlnirea absolut întâmplătoare a urmăriţilor şi a urmăritorilor. Şi e pasionantă, mai ales, evoluţia psihologică a criminalilor, încercarea lor de a îşi explica ce făcuseră şi de a afla dacă trebuie sau nu să se căiască.

Truman Capote a adunat peste opt mii de pagini de note şi interviuri înainte de a scrie Cu sânge rece. A discutat pe larg cazul cu ambii criminali şi a izbutit să scrie despre întreaga lor persoană, să îi prezinte din toate punctele de vedere din care are rost să te uiţi la un om. A privit crima prin ochii victimelor, ai criminalilor, ai poliţiştilor şi ai comunităţii, reuşind să integreze toate aceste puncte de vedere într-un tot coerent, şi a ales să prezinte întregul material în ordine cronologică, dând rând pe rând cuvântul câte unui actor sau altuia şi reuşind să împrumute ansamblului un aer de poveste, de naraţiune neîncărcată de note de subsol şi de trimiteri.

Cu sânge rece se citeşte cu pasiune, ca un roman, fără ca pentru asta Capote să fi fost nevoit să introducă elemente senzaţionale sau scandaloase. E din acest punct de vedere o carte exemplară pentru genurile pe care le-a deschis, cu atât mai recomandabilă cu cât autorul ei a avut curajul de a scrie despre doi criminali fără să pornească la drum cu ideea că ei sunt nişte monştri. Disponibilitatea de a-i înţelege şi de a scrie despre ei aşa cum i-a întâlnit nu a rămas nepedepsită, de altfel, mulţi dând crezare bârfelor privind înfiriparea unei relaţii amoroase între Capote şi criminalul care iese ceva mai puţin şifonat din poveste, Perry Smith.

La vremea ei, Cu sânge rece a fost o carte radicală şi discutată îndelung. De atunci, Noul Jurnalism, romanele non-fiction şi romanţările crimelor adevărate au încetat să mai ridice sprâncene mirate sau acuzatoare şi şi-au intrat pe deplin în drepturi. Romanul rămâne însă cât se poate de frecventabil pentru că, deşi a fost primul, e totuşi unul dintre cele mai bune şi pentru că e o lectură informativă, plăcută şi plină de un suspans de cea mai bună calitate.