Un roman de acţiune tacticos

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 17 ( octombrie, 2011 )

J.A. Jance – Reţeaua răului
Traducere de Gabriel Stoian

Romane mystery, J.A. Jance scrie în patru serii diferite. Cele mai numeroase le-au adunat seriile Joanna Brandy şi J.P. Beaumont. Seria Ali Reynold, propusă de editura Nemira începând cu Reţeaua răului, a strâns însă şi ea vreo şase. Ce ne spune asta? Că autoarea se simte bine să creeze un univers bine definit, să aibă un personaj principal pe care să-l facă uşor de îndrăgit publicului şi să livreze episoade ale acestor seriale cu ritmicitate de metronom. Găsesc că este ceva cozy în asta, şi zău dacă nu se simte şi în cartea despre care vorbim aici.

Ali Reynold e o fostă prezentatoare/reporter de ştiri a cărei carieră s-a lansat fulminant odată cu luarea în căsătorie a preşedintelui unui uriaş trust media. Suntem însă asiguraţi degrabă că uniunea lor a fost clădită pe fundaţia dragostei, iară nu a interesului. Aşa o fi, numai că atunci când soţul se hotărăşte să o părăsească pentru o altă ştiristă, evident mai tânără, Ali rămâne realmente pe drumuri. Reţeaua o concediază invocând o scuză neplauzibilă. Aşa că Ali intentează un proces şi cere despăgubiri astronomice. Între timp, ca să nu se plictisească în orăşelul de provincie unde s-a retras aproape de părinţii ei şi alături de fiul aflat la vârsta colegiului, îşi deschide un blog şi postează regulat meditaţii pe marginea vieţii de femeie singură şi înşelată în dragoste, spre deliciul multor alte femei singure şi înşelate în dragoste.

Cartea oferă o lectură plăcută, liniştitoare, cozy. Simţi din pasul tacticos cu care evoluează lucrurile că autoarea nu se grăbeşte, că mai are în gând multe alte păţănii prin care să-şi poarte protagonista.

Lucrurile se schimbă radical când, întorcându-se la Los Angeles pentru procesul de divorţ, dar şi pentru cel cu reţeaua care a concediat-o, Ali află că soţul ei a fost victima unui oribil asasinat. Dispărut târziu în noapte de la propria-i petrecere de burlac, este găsit a doua zi mort pe marginea căii ferate. Cineva îl închisese în portbagajul unei maşini şi lăsase maşina la o trecere la nivel cu calea ferată. Ali se trezeşte astfel nu divorţată, ci văduvă. Şi principala suspectă în ancheta demarată de forţele de poliţie.

Situaţia se complică şi mai tare, întrucât răposatul ei soţ a lăsat-o în urmă pe juna ştiristă, care miza pe iminenta lor căsătorie, cu atât mai mult cu cât era însărcinată în luna a opta. Iar testamentul soţului infidel o face uitată. Lucru pe care mama ei, o femeie aprigă şi neiertătoare, nu este dispusă să-l accepte.

Aşa începe lupta pe frontul moştenirii, luptă care o confiscă pe Ali bună parte din carte.

Mai este însă un front deschis în Reţeaua răului. Şi el ţine chiar de o reţea a răului şi de adevăratul motiv pentru care magnatului media i s-a făcut felul. Avem astfel o firmă-paravan care se ocupă cu un joc ciudat numit Sumo Sudoku şi avem trafic de droguri. În acelaşi timp, avem foşti asociaţi şi prieteni ai victimei care nu par dispuşi să cedeze cu una, cu două. Iar Ali, când miroase ceva, îşi cheamă în ajutor un vechi prieten, poliţist de provincie, care vechi prieten îşi cheamă şi el în ajutor un vechi prieten, specialist FBI, şi toţi laolaltă (profitând printre altele şi de ajutorul mamei lui Ali, respectabila doamnă Edie Larson) o încing de-o urmărire a adevăraţilor suspecţi, urmărire care se lasă cu explozii şi, pentru Ali, cu o revelaţie întrucâtva îmbucurătoare – soţul ei avea şi o parte bună: încerca la rândul lui să ajute autorităţile să demonteze reţeaua răului.

Cartea oferă o lectură plăcută, liniştitoare, cozy, cum spuneam la început. Simţi din pasul tacticos cu care evoluează lucrurile că autoarea nu se grăbeşte, că mai are în gând multe alte păţănii prin care să-şi poarte protagonista, motiv pentru care nici nu ne dezvăluie despre ea mai mult decât e strict necesar. Mi-a prins bine sfătoşenia aceasta; mai ales la un roman de acţiune. Ali Reynolds e o doamnă simpatică, deloc un supererou, şi aştept cu interes să aflu în ce fel i s-a mai complicat viaţa.