Un roman vechi, un film nou şi un suspans antic de actualitate

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 12 ( mai, 2011 )

Rosemary Sutcliff – Acvila legiunii a IX-a
Traducere de Alexandru Macovei
Editura Litera, 2010

Acvila legiunii a IX-a este o carte apărută la editura Litera în 2010, la peste cincizeci de ani după ce a fost scrisă de Rosemary Sutcliff, şi este prima din seria centrată în jurul inelulului de smarald al familiei Aquila.

Deşi este considerată o carte pentru copii, Acvila este potrivită pentru orice categorie de vârstă deoarece ilustraţiile în creion ale lui C Walter Hodges, acţiunea alertă, substratul istoric şi misterul acvilei îi vor atrage deopotrivă şi pe cei mici şi pe cei mari.

Pornind de la două enigme nerezolvate ale istoriei – descoperirea făcută în 1866 de un arheolog în Hampshire şi dispariţia Legiunii a Noua Hispana în 117 – Sutcliff ţese o superbă poveste despre onoare şi prietenie care răspunde într-un mod fictiv la marea întrebare a istoriei: unde au dispărut patru mii de oameni şi ce s-a întâmplat cu stindardul lor, o acvilă „cu ghearele aprige” strânse pe „două fulgere încrucişate”, încununată de lauri şi de cununi aurite, şi cu aripi „larg deschise şi semeţe” de argint, simbolul onoarei şi integrităţii legiunii.

După ce vei termina de citit această carte, vei rămâne cu impresia că acesta este adevărul istoric, iar acesta este marele merit al acestei cărţi şi extraordinarul talent al lui Rosemary Sutcliff.

Personajul principal este Marcus, un tânăr centurion, retras la vatră în urma unei răni la picior căpătată în prima şi singura bătălie la care participă, fiul centurionului Legiunii a IX-a, care vrea să spele onoarea tatălui său şi pleacă împreună cu Esca, mai întâi sclavul, apoi prietenul său, într-o expediţie periculoasă pentru a găsi acvila legiunii şi pentru a afla care a fost soarta celor patru mii de oameni. Căutarea lui este una iniţiatică, în urma căreia va afla lucruri dureroase pe care va învăţa să le accepte şi în care se va lupta pentru propria lui viaţă.

Deşi neintenţionat, romanul urmează tiparul unui suspans adevărat: un detectiv însoţit de ajutorul lui îşi asumă dificila misiune de a găsi un criminal şi un obiect furat. Pe drum descoperă indicii, piste false şi reale, se folosesc de şiretlicuri, de deghizări şi de presupuneri până ajung la o concluzie coerentă despre cele petrecute. Partea minunată a acestei cărţi este că Sutcliff nu se rezumă la înşiruiri de fapte şi întâmplări, ci le înlănţuie şi le fuzionează, adăugând elemente vizuale deosebite. De exemplu, în mijlocul forfotei şi agitaţiei dintr-o cetate romană, plină de soldaţi gata mereu de luptă, Marcus observă bobocii stacojii ai unei tufe de trandafiri care creşte într-o butie de vin din piatră. Natura e mereu prezentă în carte, în descrieri vii şi colorate de „dealuri împădurite şi înălţimi golaşe şi albastre ale pajiştilor”, de „codri unduitori în pustiul iernii, punctaţi cu verde ca pieptul unei potârnichi”, „de cireşi sălbatici care veghează ca nişte lumânări aprinse întortocheatele poteci ale sălbăticiei.” Aceste pete de culoare aruncate ici-colo între scenele de acţiune fac ca timpii lenţi ai cărţii să nu fie plictisitori, ci încărcaţi de un lirism plăcut, deloc exagerat, care dezvoltă imaginaţia cititorului.

Calităţile de povestitor al lui Rosemary Sutcliff, moştenite de la mama ei, excelează în această carte deoarece ea face mai mult decât să inventeze fapte istorice, ea le face credibile. Ce e mai adevărat decât adevărul, spunea scriitoarea Isabel Allende, în 2007, citând un vechi proverb evreiesc. Răspunsul: ficţiunea. După ce vei termina de citit această carte, vei rămâne cu impresia că acesta este adevărul istoric, iar acesta este marele merit al acestei cărţi şi extraordinarul talent al lui Rosemary Sutcliff.

Cartea a fost transformată în film în 2011 (The Eagle, în regia lui Kevin MacDonald), dar firul epic al cărţii a fost modificat foarte mult, din păcate, şi a pierdut din valorile pe care încerca această carte să le transmită.