Un thriller excelent

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 4 ( septembrie, 2010 )

Scott McBain – Jocul Stăpânirii
trad. Silviu Genescu
Colecţia Suspans

Jocul stăpânirii e romanul de debut al lui Scott McBain (pseudonimul unui scriitor de origine scoțiană). El ne prezintă o lume oarecum distopică: la începutul secolului 21 omenirea e ușor manipulabilă, pentru ca internetul și alte mijloace de comunicare rapidă garantează imposibilitatea de a-ți forma o opinie pertinentă despre ceva (informațiile sunt prea multe, oamenii nu mai au timp să cearnă din ele faptele adevărate). Politicienii și instituțiile politice sunt tot mai corupți, oamenii nu mai știu pe cine să aleagă și ce sa facă, iar lumea se îndreaptă spre haos.

Singurul care pare să îşi dea seama ce se întâmplă şi ce e de făcut pare să fie Maestrul, cel care conduce Colegiul – o organizație semi-clandestina care adună mințile cele mai luminate din lume. Colegiul a fost înființat prin anul 1000 și are o singura misiune: să facă tot posibilul pentru ca în lume să fie pace. Colegiul e extrem de puternic: știe aproape tot ce se întâmplă oriunde și poate influenţa aproape orice om sau întâmplare, pentru că Membrii sunt oameni bine înfipți în politica/cercetare/corporații.

Iar când Maestrul îi cheamă în audientă pe cinci dintre acești Membri și îi anunță că își caută un înlocuitor, toți cei în cauză își dau seama că ar putea deveni „cel mai puternic om din lume”. Selectarea unuia dintre acești cinci excelenți candidați constituie, de fapt, povestea cărții, una palpitantă. Ceea ce au de făcut candidații e să le prezinte Arbitrilor 20 de miliarde de dolari, obținuți într-un an. De ajutor le e doar un puzzle chinezesc, pe care nu îl mai au la dispoziție, iar regulile Jocului le sunt necunoscute.

Test de supraviețuire, de ingeniozitate, de moralitate, Jocul îi poartă pe participanți în tot felul de locuri interesante și îi pune în situații în care orice greșeală va duce la eliminarea lor din joc și chiar din lumea celor vii. Evenimente violente și indicii ciudate le indică jucătorilor faptul că lucrurile nu sunt chiar ceea ce par, iar pentru cititor devine tot mai sigur că nu banii sunt miezul problemei, ci deciziile pe care le fac concurenții. Pentru că la soluție se poate ajunge în diverse moduri, iar unele sunt mai bune decât celelalte.

Thriller politic, poveste despre crime, fabulă morală, Jocul stăpânirii e un roman complex și captivant. Mi se întâmplă rar să recomand din toată inima o astfel de carte (nu sunt fan al violenţei, iar cărțile cu francmasoni și iluminati îmi provoacă greața), dar aceasta merită. E mult mai puțin despre conspirații diverse cât e despre modul în care oamenii se comportă în momentul în care au putere asupra celorlalți.