Un thriller exploziv, la propriu

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 22 ( martie, 2012 )

Ian Rankin – Inspector Rebus VI: Mortal Causes
Orion Books, Londra, 2005

Imediat după The Black Book am citit şi Mortal Causes, cel de-al doilea volum al lui Ian Rankin pe care îl deţin, dacă tot intrasem în lumea extraordinară creată de scriitorul scoţian în jurul personajului John Rebus. Volumul, apărut în 1994, se citeşte relativ uşor, asta şi pentru că mă familiarizasem deja cu stilul autorului.

De această dată Rebus are de-a face cu o crimă aparent ritualică. Rebus, fost membru al Forţelor Speciale ale Armatei, îşi dă seama imediat de amploarea întregii afaceri: un tânăr a fost ucis după ritualul celor din Armata Republicană Irlandeză, ritual aplicat trădătorilor care vorbeau prea mult – este vorba despre aşa-numitul IRA Six Pack, două gloanţe trase în coate, două în genunchi şi două în glezne, apoi unul în cap. Toate acestea se petrec şi pe fondul unor ameninţări cu bombă din partea activiştilor IRA (Irish Republican Army) în timpul unui important festival ce are loc în Edinburgh, festival la care participă şi foarte mulţi turişti străini.

Crime comise cu sălbăticie, trădări din partea cui te aştepţi mai puţin, bombe şi atacuri sălbatice, întorsături de situaţie care mai de care mai spectaculoase, toate acestea alcătuiesc reţeta unui thriller exploziv, care, în final, te face să te întrebi: care e rostul acestui fanatism de cele mai multe ori nejustificat?

Lucrurile se complică atunci când Rebus află că tânărul omorât cu atâta cruzime este de fapt fiul nelegitim al lui Big Ger Cafferty din volumul anterior, aflat acum în închisoare şi care jură răzbunare (nu neapărat pentru că i se deşteptaseră brusc instinctele paterne, ci mai mult pentru că această insultă i-ar fi ştirbit grav din autoritate). Rebus este forţat să plece de la secţia lui de poliţie şi să vină să lucreze cu trupele speciale pentru a deznoda iţele acestui complicat caz.

Este adusă în discuţie o problemă veche deja de secole în Regatul Unit al Marii Britanii: nici scoţienii şi nici irlandezii (despre galezi n-am auzit, dar nimic nu este exclus) nu s-au împăcat vreodată cu alipirea forţată a ţărilor lor la Regat, cu faptul că au trebuit să plătească taxe şi impozite către Regină, că li s-au îngrădit libertăţile şi drepturile cetăţeneşti.

Ceea ce m-a surprins când am citit acest volum a fost faptul că îndoctrinarea acestor fanatici (religioşi: catolici contra protestanţi, republicani contra democraţi etc.) porneşte din copilărie şi nu se opreşte niciodată (de fapt, aceste probleme n-ar trebui să mă surprindă, pe fondul unor probleme moderne – talibani, musulmani, invazia americanilor în alte ţări sub pretextul eliberării respectivelor teritorii), dar fiecare este liber să aleagă. Am remarcat în special o scenă, când Rebus şi Holmes merg într-un cartier cu potenţial periculos să interogheze un eventual martor, pe Davey Soutar (care se va dovedi un personaj-cheie), şi roagă câţiva copii cu vârste de până în zece ani să le păzească maşina, ba chiar îi şi plătesc, iar atunci când se întorc, găsesc maşina vandalizată.

Crime comise cu sălbăticie, trădări din partea cui te aştepţi mai puţin, bombe şi atacuri sălbatice, întorsături de situaţie care mai de care mai spectaculoase, toate acestea alcătuiesc reţeta unui thriller exploziv, care, în final, te face să te întrebi: care e rostul acestui fanatism de cele mai multe ori nejustificat? Chiar nu pot trăi în pace oameni cu diferite orientări politice, de religii diferite sau cu viziuni asupra viitorului care nu converg de fiecare dată?

Mortal Causes este o lectură categoric recomandată, mai ales că readuce în discuţie probleme care nu mai ţin capul de afiş al ştirilor, dar care nu au încetat niciodată să existe: problema britanică în Irlanda, atentatele ETA în Spania, mai recentele atentate zilnice din lumea musulmană.