Un Thriller Perfect

Articol publicat in:Recenzii | 11 februarie 2013

Tom Rob Smith-Copilul 44 (Alex Demidov I: Child 44, 2008) 486p., Trade Paperback, Paralela 45, Pitești,  2008, Colecția Bestseller, Trad. Doru Căstăian, Red. Monica Arsene

Am citit pentru prima oară despre atrocitățile comise de regimul stalinist contra propriului popor rus atunci când am făcut cunoștință cu fabuloasa carte Arhipelagul Gulag a lui Alexandr Soljenițîn (apărută la Editura Univers), câștigător meritat al premiului Nobel pentru literatură pentru această monumentală operă de artă, în care este denunțată o mică parte din ce s-a întâmplat de-a lungul câtorva decenii în imensitatea Rusiei, mai ales în lagărele de concentrare siberiene, în care și-au pierdut viața aproape 40 de milioane de ruși. Nu o să mai insist asupra acestora, s-a scris destul pe această temă, deși nu suficient pentru a se face dreptate. Cine vrea mai multe amănunte, poate consulta o altă operă impresionantă, Gulagul. O Istorie, de Anne Applebaum, de la Editura Humanitas.

Despre cazul ucigașului în serie Andrei Chikatilo (cel mai mare criminal-canibal în serie cu care s-a confruntat Uniunea Sovietică vreodată, acesta fiind condamnat pentru uciderea a peste 52 de femei și copii între 1978 și 1990) am citit acum câțiva ani buni în Vânătoarea Diavolului, un documentar fascinant și morbid scris de Richard Lourie. Acest criminal a fost sursa de inspirație pentru una din cele mai bine documentate și mai interesante cărți de acțiune apărută vreodată: Copilul 44 a lui Tom Rob Smith. Volumul a fost nominalizat la Man Booker Prize (remarcabil pentru un volum de acțiune), la Barry Awards și la Anthony Awards, toate nominalizările în 2008.

Despre ucigași în serie hăituți până în pânzele albe și prinși de poliție s-au scris tone de cărți, unele mai bune, altele mai puțin bune. Ceea ce ridică însă această carte și o face să strălucească între celelate sunt decorul și intervalul de timp în care se desfășoară acțiunea: Rusia stalinistă din anii 1950, când rușii de rând erau arestați cu milioanele pentru cele mai neînsemnate abateri și trimiși în lagărele din Siberia de unde puțini se mai întorceau. Este o atmosferă de paranoia dusă la extrem, când fiul își denunță tatăl și față de vecinul cel mai apropiat trebuie să ai grijă ce vorbești, când elevii își denunță profesorii și medicii pacienții. Personajul principal este Leo Demidov, agent al Serviciului de Securitate Sovietic, care, la insitențele unei familii care își pierduse fiul, începe să ancheteze imposibilul: urmărirea unui criminal în serie. Leo are de luptat cu toată lumea și își pune viața lui și a familiei sale în pericol, deoarece nimeni nu poate concepe că în suprema și perfecta națiune rusă a putut apărea un măr putred: un criminal în serie canibal și homosexual, care urmărește, violează și ucide băieței.

Deși Leo este un om dedicat trup și suflet partidului și crede în el cu toată tăria, făcând doar ce i se spune și nepunând la îndoială ordinele (dacă i s-ar fi spus să își aresteze soția, pe frumoasa Raisa, sau părinții pentru că sunt trădători, ar fi făcut-o fără să ezite). Din acest motiv, atunci când i se spune să abandoneze cazul băiatului dispărut la marginea Moscovei, acesta nu discută ordinul, ci îl execută. Este de înțeles pe de o parte dedicarea aceasta fanatică pe care o are Leo față de partid și de stat: dacă el nu ar îndeplini aceste sarcini, s-ar găsi imediat 100 de oameni dornici să-i ia locul, iar el și-ar pierde privilegiile pe care le-a dobândit cu greu-un apartament pentru el și soție, un apartament pentru părinții lui, acces la servicii de calitate și bani suficienți pentru un trai decent.

Ce-l îndeamnă însă pe Leo Demidov într-un final să riște toate aceste privilegii pentru a ancheta un caz aparent banal? Poate faptul că el este printre puținii oameni care, pe lângă iubirea necondiționată față de partid și de conducătorul iubit, mai au și onoare și pe care suferința umană, devenită ceva banal în acele vremuri, care nu mai impresionează pe nimeni și care a ajuns să facă parte din cotidian ca ceva firesc, reușește să-l miște și să înceapă să-și pună întrebări. Dar dacă nația rusă nu este chiar perfectă (la urma urmei, mii de oameni erau arestați și condamnați zilnic, oare cei condamnați erau perfecți?) și în sânul ei a apărut un monstru, pe care autoritățile se străduiesc cu orice chip să-l ascundă, să-i nege existența, să nu facă legătura între disparițiile și tiparul de desfășurare a disparițiilor copiilor ?

Un mare avantaj pe care îl are ucigașul de copii este faptul că Uniunea Sovietică este cel mai mare stat de pe Terra, așa încât toate disparițiile se pierd printre hârtii și în multitudinea de orașe răsfirate de-a lungul și de-a latul statului cât un continent. Coroborat cu lipsa de comunicare între autorități și cu dorința de negare încăpățânată a poliției, care nu poate concepe existența unui ucigaș ce își omoară semenii (deși ele însele, autoritățile, omorau cu milioanele), acest lucru i-a dat posibilitatea ucigașului să ajungă la o cifră amețitoare: 44 de copii, al 44-lea fiind tocmai băiatul a cărui dispariție îl pune în alertă pe Leo și declanșează totul. Misiunea de prindere a ucigașului nu este deloc ușoară pentru Leo: securitatea îi pune bețe în roate, familia îi este arestată, lui însuși i se dă de înțeles că va avea enorm de suferit dacă nu abandonează totul. Moralitatea lui Leo este însă mai presus de orice amenințare și pentru asta eu l-am admirat necondiționat, îndrăgindu-l ca pe niciun alt personaj fictiv.

Pur și simplu cea mai bună carte de acțiune pe care am citit-o vreodată (în concurență strânsă cu Frăția Pietrei a lui David Morrell). Un decor morbid și fascinant, dureors de urmărit și dificil de acceptat (dacă nu am fi trăit într-o țară care înainte de 1989 s-ar fi confruntat cu ceva asemănător), mai ales datorită amploarei faptelor monstruoase din acele vremuri, un personaj de care m-am atașat aproape imediat, o desfășurare a acțiunii cum nu de multe ori poți întâlni chiar și în cele mai alerte thrillere și multe întrebări lăsate fără răspuns: de ce și-a ucis Stalin supușii, de ce milioanele de ruși nu s-au răsculat și nu l-au răsturnat cu mult timp înainte, de ce o nație câștigătoare a celui De-al Doilea Război Mondial a părut a fi una învinsă, demolată, degradată până la extrem? O rază de soare în acele vremuri demne de Evul Mediu o reprezintă însă prezența lui Leo Demidov, iar pentru inventarea acestui personaj Tom Rob Smith merită toată admirația. Eu, personal, cred că este cel mai bun thriller care a apărut în România în ultimul deceniu. Dacă încă nu ați făcut rost de ea, este mare păcat, căci nici nu știți ce pierdeți. Nota 10 cu felicitări!