Un thriller scandinav ratat

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 17 ( octombrie, 2011 )

Mons Kallentoft – Sacrificiul din miezul iernii
Traducere de Doru Mareş
Editura Trei, Bucureşti, 2011

Cei care citesc frecvent romane poliţiste nordice pot găsi între multe dintre acestea similarităţi care te duc cu gândul la existenţa unei şcoli de scriere creativă care scoate pe bandă rulantă potenţiali Stieg Larssoni: relaţia de dragoste şi ură dintre cel puţin un detectiv şi cel puţin un membru al presei, extremul crimelor prezentate, familiile monoparentale confruntate cu spectrul gravidităţii la adolescente sau măcar cu cel al drogurilor şi-al promiscuităţii, anchetele întortocheate care îi permit autorului să exploreze teme legate de imigraţie şi de declinul societăţii.

Rezultatul strădaniilor autorului e un roman în acelaşi timp predictibil […]şi deranjant în puţinele sale elemente de originalitate […].

Sacrificiul din miezul iernii se abate foarte puţin de la reţeta stabilită: crime monstruoase există, o poliţistă divorţată a cărei fiică de paisprezece ani riscă să rămână gravidă există, un ziarist băgăcios dar seducător este. De data aceasta ancheta ne poartă prin cercurile unor sectanţi care adoră vechile zeităţi scandinave, prin lumea adolescenţilor certaţi cu legea şi prin cea a unei familii sărace şi autarhice care ascunde multe secrete. Criminalul e uşor de ghicit, iar finalul romanului nu aduce mari surprize – un alt element comun cu nenumărate alte romane de suspans scandinave.

Din păcate, diferenţele dintre Sacrificiul din miezul iernii şi suratele sale nu sporesc plăcerea lecturii. Prima inovaţie a lui Mons Kallentoft e includerea, ca personaj, a fantomei primei victime făcute de criminalul necunoscut. Iar fantoma aceasta pluteşte pe deasupra celor vii şi le comentează faptele (despre care citim câteodată, astfel, de două ori), fără a avea vreun alt rol în roman. Nu mai există alte elemente supranaturale, fantoma nu oferă informaţii noi şi nu face, propriu-zis, nimic. Întrebarea la care nu am găsit răspuns e ce caută în carte.

Al doilea element deranjant e folosirea fluxului conştiinţei când e cazul şi când nu, cu efect adesea comic. Autorul pare să creadă că dis-de-dimineaţă, la cafea, toţi oamenii îşi fac în gând autobiografiile complete, că toţi se opresc din drum la fiecare tufă pentru a contempla Binele sau Răul care-a făurit-o şi că fiecare cetăţean al Suediei gândeşte liric şi profund. Despre orice.

Rezultatul strădaniilor autorului e un roman în acelaşi timp predictibil (pentru că acţiunea şi personajele sunt calchiate după o serie de alte cărţi) şi deranjant în puţinele sale elemente de originalitate (pentru că împrumuturile din proza fantastică sunt inapte şi pentru că autorul nu pare să înţeleagă cum se foloseşte stilul literar pe care l-a ales). Singurele lucruri care mi-au plăcut la Sacrificiul din miezul iernii au fost că Mons Kallentoft nu petrece prea mult timp descriind aspectele groteşti ale crimelor din roman şi că lectura a fost una rapidă. Cam puţin, pentru un autor prezentat pe coperta întâi ca „noul rege al ficţiunii scandinave”.