Un vampir parţial îmblânzit

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 13 ( iunie, 2011 )

Tanya Huff – Blood Price*
Orbit, 2004

Este destul de greu să vorbeşti despre o carte pe care ai citit-o aflându-te sub impresia ecranizării făcute după ea. Şi dacă serialul „Blood Ties” – difuzat şi la noi în 2008, parcă – a suferit serios la capitolul scenariu, a avut în schimb o distribuţie atât de nimerită în rolurile principale, încât nici nu-mi pot imagina alţi actori în rolurile respective şi nici nu pot citi romanele din serie fără ca şarmul protagoniştilor să se strecoare de pe ecran în pagini.

Încercând totuşi să fiu obiectivă, aş aprecia că Blood Price al autoarei canadiene Tanya Huff este un roman plăcut, chit că nu mi-a ridicat tensiunea şi n-am stat cu sufletul la gură. (Pe de altă parte, ştiam ce o să se întâmple; rămâne de văzut cum o să fie în celelalte cărţi din serie, când o să ieşim oarecum de pe traseul serialului).

Protagoniştii seriei sunt Victoria Nelson, ajunsă detectiv particular după ce a fost silită să se retragă din Poliţie din pricina unei boli rare care îi diminua progresiv vederea, Mike Cellucci, fostul ei partener atât la rezolvat cazuri cât şi în viaţă, şi vampirul Henry Fitzroy.

[…] subtilitatea nu e chiar punctul forte al autoarei. Şi nici scriitura artistică. Aş încadra romanul la divertisment decent, că horror nu mi se pare, în ciuda recuzitei şi a faptului că vreo câţiva oameni sunt sfâşiaţi şi goliţi de sânge.

Blood Price este primul roman din seria Victoria Nelson – botezată Blood Books, am impresia, abia după ecranizare – şi conţine povestea din episodul pilot al serialului: o serie de crime extrem de stranii, în care victimele sunt găsite golite complet de sânge, pune pe jar atât poliţia din Toronto, cât şi pe Victoria, Vicky, cum îi place să i se spună. În timp ce poliţiştii – şi mai ales fostul ei partener, Mike – se află în căutarea unei explicaţii terestre, Vicky ajunge să bănuiască la modul cel mai serios că e vorba de un vampir. Nu că ar fi genul superstiţios, dar toate dovezile duc într-acolo.

Cercetările ei o aduc în atenţia lui Henry Fitzroy, vampir care trăieşte camuflat în mulţimea din metropolă. Şi care este fiul nelegitim al regelui Henric al VIII-lea (personajul istoric chiar a existat şi Huff a găsit o explicaţie pentru moartea lui prematură – a fost transformat în vampir). Fitzroy scrie romane siropoase sub un pseudonim feminin, aspect pe care îl găsesc de un ridicol cumplit. Ideea scenariştilor serialului, să-l transforme în autor de romane grafice, a fost mult mai bună. La Huff, vampirii sunt creaturi teritoriale, care nu prea tolerează să le intre vreun adversar pe terenul de vânătoare. Ca urmare, nu trăiesc în clanuri, ci sunt fiinţe solitare. Bănuind că vreun confrate îi încalcă teritoriul, Henry decide să dea de el înainte ca imprudenţa acestuia să-i deconspire pe amândoi. Numai că răspunsul nu-i atât de simplu pe cât cred Vicky şi Henry, există mult mai multe făpturi supranaturale care bântuie un mare oraş şi aşa ajung cei doi să facă echipă pentru depistarea criminalului.

Pe lângă toate astea, Vicky trebuie să se obişnuiască şi cu ideea că nu mai face parte din Poliţie şi că un detectiv particular nu are aceleaşi porţi deschise, ca să nu mai pomenim de relaţia explozivă cu Mike. Aici mi se pare că Huff exagerează, forţând prea mult reacţiile celor doi. Mă rog, subtilitatea nu e chiar punctul ei forte. Şi nici scriitura artistică. Aş încadra romanul la divertisment decent, că horror nu mi se pare, în ciuda recuzitei şi a faptului că vreo câţiva oameni sunt sfâşiaţi şi goliţi de sânge.

Pe scurt, este recomandabil celor ca mine, care-şi pierd uzul raţiunii când văd cuvântul „vampir” şi sunt dispuşi să citească orice, atâta timp cât pe acolo apare măcar un individ palid şi cu colţi. Cei care-şi doresc nişte vampiri relativ gestionabili – chiar dacă nu vegetarieni, totuşi – ar putea găsi aici ceva pe placul lor. Cei exigenţi, cărora le plac vampirii sângeroşi, vor fi însă dezamăgiţi.

——

* Întreaga serie a apărut în limba română la editura Leda. Primul roman are titlul “Preţul sângelui”. Cum însă le aveam deja în engleză, le-am citit aşa.