Urmăriţii şi Urmăritorii

Articol publicat in:Recenzii | 04 martie 2013

Elmore Leonard-Un Glonț, Un Mort (Killshot, 1989) 316p., MMP, Nemira, București, 2006, Colecția Suspans, Trad. Mihai-Dan Pavelescu, Red. Ana Antonescu

Elmore Leonard Jr. este unul dintre decanii de vârstă ai literaturii polițiste și de suspans și unul din cei mai prolifici totodată. Născut în 1925, el este autorul a numeroase romane, dintre care se remarcă cel de față (ecranizat în 2008 cu Mickey Rourke, Thomas Jane, Joseph Gordon-Levitt și Diane Lane), Jackie Brown (ecranizat de Quentin Tarantino în 1997, cu Pam Grier și Samuel L. Jackson), colecția de povestiri western care conține povestirea Three-Ten to Yuma (ecranizată în 2007 de James Mangold, cu Russell Crowe și Christian Bale) sau seria dedicată lui Carl Webster (al cărei prequel l-am citit într-o Antologie McSweeney’s apărută la Nemira), alcătuită din The Hot Kid (2005), Up in Honey’s Room (2007) și Comfort to the Enemy (2009).

Romanul de față spune poveștile paralele ale familiei Colson, alcătuită din soții Wayne și Carmen, și a celor doi criminali care îi urmăresc, Armand Degas, zis și Mierlă-Neagră (un metis canadian, ucigaș plătit pentru mafia din Detroit), și Richie Nix, un golan psihopat, ucigaș și jefuitor de bănci și de magazine, care ucide doar ca să se simtă bine și care și-a fixat ca obiectiv principal jefuirea câte unei bănci din fiecare stat american. Wayne Colson este un constructor de clădiri înalte din oțel și beton, care poate sta cocoțat pe grinzi de oțel suspendate la zeci de metri cât e ziua de lungă; principalul său hobby, atunci când este liber, este vânătoarea, lui plăcându-i mai ales să vâneze căprioare. Carmen, soția lui, este o femeie ambițioasă și puternică, lucrează la o agenție imobiliară și își iubește soțul foarte mult, deși simte deseori că nu este apreciată la adevărata ei valoare.

Într-o zi Carmen și Wayne se hotărăsc că gata, slujba lui Wayne e prea solicitantă și Carmen îl convinge să vină la șeful ei pentru a vedea dacă nu poate deveni și el agent imobiliar. Armand Degas are în jur de cincizeci de ani, are rădăcini indiene și se ocupă cu omorurile pentru mafie. Pașii îl poartă până în Algonac, orășelul în apropierea căruia se afla și casa familiei Colson, unde, în urma unei altercații, se aliază cu Richie Nix, pentru a-l șantaja amândoi pe Nelson Davies, șeful lui Carmen și patronul agenției imobiliare la care aceasta lucra. Ghinionul lor și, totodată, al celor doi soți Colson, este că Wayne chiar în acel moment venise pentru un interviu de angajare la agenția imobiliară a lui Davies, așa că cei doi jefuitori ucigași sunt alungați în mod umilitor de către acesta, jurând răzbunare. Dar greutățile pentru familia Colson de-abia acum încep: ei nu știu cu ce dezaxați au de-a face și că pe numele acestora figurau mai multe mandate de arestare, fiind suspectați pentru jafuri și crime multiple. Dacă Richie Nix are grave probleme psihice, pentru el viața unei ființe umane fiind prea puțin importantă, acționând din impuls și necântărind niciun pic faptele, neanalizându-le, ci pur și simplu trăgând cu pistolul, fără a sta prea mult pe gânduri, în schimb Armand Mierlă-Neagră este un ucigaș cu sânge rece, cumpătat și echilibrat, care acționează numai după o chibzuială îndelungată, deși și pentru el viețile oamenilor nu valorează nimic.

Cei doi ucigași se pun totuși de acord că familia Colson reprezintă o amenințare gravă la adresa libertății lor, cei doi putându-le recunoaște chipurile în cazul unei eventuale arestări, lucru care cu siguranță le-ar fi adus condamnarea la moarte, așa că se hotărăsc nici mai mult, nici mai puțin, să îi extermine. Ce urmează? Urmăriri ca-n filme și împușcături? Nicidecum! Urmează un joc de-a șoarecele și pisica, hărțuiri telefonice, vizite ziua în amiaza mare, ferestre spulberate, ba chiar Wayne Colson abia scapă cu viață de pe urma unei întâlniri cu Richie Nix într-un magazin de unde își făcea cumpărăturile, toate aceste orori petrecându-se sub supravegherea indulgentă a poliției, care pare cel puțin îngăduitoare, deși viețile celor doi Colsoni sunt amenințate de cei doi ucigași aflați încă în libertate. Ce îi preocupă cel mai mult pe agenții de poliție? Să respecte întocmai litera legii, procedurile, să aibă mandate și probe solide și să nu facă arestări aiurea, deși știu până și ce mașină conduc cei doi criminali. Singurul lucru pe care nu îl știu polițiștii este locul unde se dăpostesc Armand și Richie, adică în casa unei foste lucrătoare în închisoare, Donna, care are o atracție nesănătoasă pentru infractori de cea mai joasă speță.

Am văzut filmul Killshot chiar atunci când a apărut și mi-a plăcut destul de mult. Actorii din rolurile principale au fost destul de bine aleși (mai ales Mickey Rourke în rolul Mierlei-Negre și Joseph Gordon-Levitt în rolul lui Richie Nix-un personaj absolut dezgustător, pe care ajunsesem efectiv să-l urăsc). Filmul este destul de fidel cărții (singura diferență notabilă ar fi că Donna din carte are peste 50 de ani și arată ca o matroană de bordel, pe când Donna din film este interpretată de Rosario Dwason, iar asta spune totul). De ce m-am bucurat atunci când am început cartea și am făcut din nou cunoștință cu oribilul Richie Nix, denumit Jeg de către Armand Degas? Știam că Richie este ucis la finalul filmului chiar de către aliatul lui în ale fărădelegilor, Armand.

Stilul de a povesti al lui Elmore Leonard este unic între stilurile cu care eram obișnuit eu la un roman de acțiune. Povestea decurge fluent și molcom, parcă asculți un bătrân povestitor depănând o poveste plină de crime, dar care te captivează de la primele cuvinte. Personajele sunt vii și le admiri sau le urăști cu patimă, sunt personaje pregnante, cu povești de viață care parcă le oferă o scuză pentru ceea ce au devenit, dar parcă totuși nu te poți abține să le iubești sau să le urăști, zicându-ți că așa le-a lăsat Dumnezeu, nu se pot schimba. De admirat și excelenta traducere făcută de Mihai-Dan Pavelescu, care s-a mulat admirabil pe stilul unic al autorului, cu limbaj deseori argotic sau vulgar, dar care, ieșind din gura unui personaj ca Richie Nix, sună perfect natural. Aștept și poveștile din seria dedicată lui Carl Webster, un alt personaj pe care l-am îndrăgit de cum am citit primele rânduri despre el.